Okna w komórce

Microsoft rozpoczął dystrybucję pakietu developerskiego przeznaczonego dla osób, które chcą tworzyć aplikacje dla nowej platformy telefonów komórkowych - SmartPhone 2002.

Microsoft rozpoczął dystrybucję pakietu developerskiego przeznaczonego dla osób, które chcą tworzyć aplikacje dla nowej platformy telefonów komórkowych - SmartPhone 2002.

Częścią pakietu rozpowszechnianego przez Microsoft jest telefon red e SC1100 opracowany przez EverLink Wireless, działający w trzech zakresach GSM. Oprócz urządzenia w zestawie znajdują się kabel USB, służący do podłączenia telefonu do komputera, a także "pusta" karta SIM, umożliwiająca pracę w trybie developerskim - bez łączenia się z usługami GSM. Można używać także "prawdziwej" karty SIM i sprawdzać działanie aplikacji, np. w połączeniu z GPRS.

Telefon jest wyposażony w procesor TI OMAP 132 MHz, kolorowy wyświetlacz o rozdzielczości 176 x 220 pikseli oraz baterię 900 mAh, która wystarcza na ok. 3 dni (bez wyłączania aparatu na noc). Pamięć flash przeznaczona na programy ma ok. 12 MB. System operacyjny Windows CE 3.0 znajduje się w 32 MB ROM. Telefon jest wyposażony w gniazdo na karty SD.

Oprócz bazowego systemu w telefonie znajduje się Pocket Outlook (poczta, kontakty, kalendarz i spis zadań). Obsługę SMS-ów umieszczono razem z pocztą przychodzącą - z punktu widzenia użytkownika SMS to e-mail wysyłany pod numer wskazany telefonu.

Pocket Internet Explorer jest zgodny z HTML 3.2. Ponadto przeglądarka obsługuje model obiektowy z IE 3.02, motor skryptowy zgodny z IE 4.0 (także JScript 1.1) i MSXML 2.5 (wprowadzony w Internet Explorer 5.0). Listę aplikacji uzupełnia komunikator MSN Messenger i Windows Media Player z obsługą m.in. MPEG-4 i MP3. Obsługiwany jest też format transmisji strumieniowej Windows Media Encoder 7.0.

Interfejs użytkownika

Okna w komórce

SPV Orange - przykładowy model telefonu zgodnego z Smartphone 2002

W wersji Windows CE, przeznaczonej dla SmartPhone, udało się opracować taki interfejs użytkownika, który bez trudu może być obsługiwany jedną ręką (a dokładniej kciukiem). Do nawigacji służy w zasadzie 5 elementów - mały joystick do poruszania się po menu, dwa klawisze - jeden do powrotu do ekranu początkowego i drugi, który pozwala wrócić do poprzedniej opcji/programu. Wydzielono też klawisz akceptacji wyboru i dodatkowy przycisk, który pozwala albo wycofać operację, albo przejść do powiązanego programu/opcji lub otworzyć menu podręczne (tzw. klawisze Soft-keys).

Przyciski odbierania i kończenia połączeń są umieszczone przy bocznych krawędziach obudowy (są zawsze aktywne). Dzięki temu, że Windows CE jest systemem czasu rzeczywistego, podstawowa funkcja telefonu jest dostępna zawsze (obsługa telefonu ma priorytet, nawet jeżeli procesor jest bardzo obciążony).

Oglądając wiele innych telefonów komórkowych, można się zastanawiać, czy zastosowany w nich interfejs w ogóle był projektowany czy tak po prostu "wyszedł" inżynierom konstruującym dany model... W przypadku SmartPhone interfejs jest dopracowany i intuicyjny - praktycznie zawsze "pod palcem" znajduje się potrzebna w danej chwili opcja. Dobrym przykładem jest szybkie przejście po zakończeniu rozmowy do kalendarza czy spisu kontaktów i zadań, gdzie domyślnie można wprowadzić informacje o umówionym spotkaniu. Innym przykładem jest wyszukiwanie kontaktów. Po naciśnięciu odpowiedniego klawisza numerycznego telefonu ograniczana jest lista wyświetlanych na ekranie elementów - pojawiają się tylko nazwiska zaczynające się od liter umieszczonych na danym klawiszu. W ten sposób nie można co prawda zawęzić wyszukiwania elementów tylko do tych, które zaczynają się literą A (zawsze będą wybierane te zaczynające się od A, B lub C), ale i tak znacznie przyspiesza to przeszukiwanie bazy zawierającej kilkaset lub kilka tysięcy adresów.

Wszystkie okna w SmartPhone są oknami pełnoekranowymi. Również okna dialogowe są wyświetlane na pełnym ekranie. Podobnie jak w przypadku Pocket PC, także i tu Microsoft zaleca maksymalne upraszczanie interfejsu, tak by użytkownik daną operację wykonywał w ten sam sposób. Do dyspozycji programisty jest większość kontrolek znanych z Windows - etykiety, pola edycyjne itp. Aby ułatwić pracę programiście, dostępne są specjalne wzorce okien z interfejsem nawigacyjnym - widok listy elementów, widok karty i widok edycyjny (gdzie przeplatają się ze sobą etykiety i pola do edycji). Obsługiwane są także kaskadowe menu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200