Punkty bazowe

Wartość rynku relacyjnych baz danych w ubiegłym roku spadła o 7%.

Wartość rynku relacyjnych baz danych w ubiegłym roku spadła o 7%.

Przejęcie Informix Software przed dwoma laty pozwoliło IBM szczycić się tytułem największego dostawcy relacyjnych baz danych na świecie. W zeszłym roku, mimo doniesień o niezadowoleniu użytkowników Informixa i planach migracji do konkurencyjnych systemów bazodanowych, IBM udało się zwiększyć udział w rynku do 36,2%, tj. o 2 pkt. procentowe więcej niż w 2001 r.

Niebieska siła

Punkty bazowe

Rynek baz danych (na świecie)

Z dorocznego raportu publikowanego przez Gartner Group wynika, że wartość całego rynku wyniosła 6,6 mld USD, czyli 0,5 mld USD mniej niż rok wcześniej. Najbardziej odczuł to Oracle, notując spadek przychodów ze sprzedaży baz o ok. ok. 20% (wyniosły one 2,34 mld USD). Z wynikami, a przede wszystkim z metodologią badań Gartnera nie zgadzają się przedstawiciele firmy. Ich zdaniem spadek nie był aż tak duży.

Przychody IBM spadły zaledwie o 0,8 % (z 2,41 do 2,4 mld USD). IBM zawdzięcza swoją pozycję sprzedaży licencji na platformy zSeries (main-frame) i iSeries (AS/400). Choć w ub.r. użytkownicy iSeries kupili zdecydowanie mniej nowych licencji, to straty udało się zniwelować dzięki wzrostowi sprzedaży licencji DB2 na mainframe. Również w Polsce sprzedaż licencji na te platformy podnosi wyniki IBM. Perspektywa rozstrzygnięcia w tym roku dużych kontraktów, w których faworyci oferują rozwiązania na platformie mainframe, wprawia kierownictwo polskiego oddziału w dobry humor.

Według przedstawicieli IBM Polska nie spełniły się wizje masowej migracji użytkowników Informixa do platform konkurencyjnych (czytaj też str. 16-17 Informix dla wytrwałych). Twierdzą, że IBM nadal sprzedaje nowe licencje baz Informixa, choć przyznają, iż kupującymi je są wyłącznie wcześniejsi użytkownicy.

Trzeci zwycięzca

Znacznie gorszą pozycję IBM ma na rynku relacyjnych baz danych na platformach Windows, Unix i Linux. Tutaj zdecydowanie przewodzi Oracle, którego udział w rynku wynosi 43%. IBM jest drugi, a na trzecim miejscu plasuje się Microsoft. To jednak producent SQL Server jest największym wygranym ubiegłorocznej batalii o rynek baz danych. Przychody firmy wzrosły aż o blisko 17% do poziomu 1,19 mld USD. Baza nieobecna na platformach innych niż Windows zdominowała ten segment rynku. Według Gartnera sukcesy Microsoft są spowodowane rosnącym zainteresowaniem użytkowników najtańszymi rozwiązaniami.

Zdaniem analityków Gartnera podstawową przyczyną spadku wartości całego rynku jest mniejsza liczba zamówień i tendencja do wybierania tańszych rozwiązań. W ogólnym zestawieniu baz danych za IBM (37%), uplasował się Oracle (27%) i Microsoft (18,8). W ciągu roku udziały Oracle spadły o 5 pkt. procentowych, natomiast producenta Windows wzrosły o prawie 3 pkt. procentowe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200