Tekst w trzech wymiarach

Graficy używający do pracy komputerów muszą często wiele się natrudzić zanim projekty ich reklam będą efektowne i oryginalne. Program Typestry dla MS Windows pozwala łatwo i szybko tworzyć wspaniałe kompozycje przestrzenne zbudowane z liter.

Graficy używający do pracy komputerów muszą często wiele się natrudzić zanim projekty ich reklam będą efektowne i oryginalne. Program Typestry dla MS Windows pozwala łatwo i szybko tworzyć wspaniałe kompozycje przestrzenne zbudowane z liter.

Typestry jest specjalizowanym programem do tworzenia obrazów będącym wizualizacją modeli obiektów trójwymiarowych. Przebieg procesu przygotowania finalnego obrazu nie różni się zbytnio od przyjętego toku postępowania w innych tego typu programach. Najpierw trzeba stworzyć szkieletowe modele poszczególnych obiektów [wireframe]. Piszemy potrzebny tekst, wybierając wcześniej właściwy krój pisma (formatu True Type lub Adobe Type 1), a Typestry tworzy automatycznie trzeci wymiar dla każdej litery (boczne i tylne ścianki), zgodnie z zadanymi parametrami, określającymi "napuchnięcie" liter [bevel size] i ostrość załamań ścianek [bevel style]. Stworzony tak obiekt można skalować, przesuwać i obracać (w przestrzeni) za pomocą kilku ruchów myszką. Trzeba teraz "ducha oblec w ciało", tj. określić rodzaj powierzchni, która pokryje nasze litery. Korzystając z gotowych wzorów można dobrać jej kolor, gładkość, chropowatość itd. W istocie jest to proces zwany w grafice komputerowej teksturowaniem, czyli odwzorowaniem ograniczonej powierzchni na dowolny przestrzenny kształt.Dzięki temu można tak zmodyfikować każdą z liter, że będą one sprawiały wrażenie jakby były wykonane z drewna, metalu czy chropowatej skały.

Gdy mamy już tak zdefiniowane i opisane obiekty, trzeba je jakoś oświetlić. W Typestry mamy tylko dwa rodzaje oświetlenia - światło rozproszone i skierowane ( nie ma np. punktowego). Położenie oka jest zawsze stałe i trzeba manipulować obiektem by zmienić kąt pod jakim go oglądamy. Można jeszcze zdefiniować rodzaj podłoża na jakim wszystko spoczywa i jedną ścianę (by na przykład cienie miały na co padać).

Mając to wszystko można przystąpić do wizualizacji przygotowanej sceny, za pomocą techniki renderingu. Pixar w programie Typestry umieścił swój sztandarowy produkt, tj. RenderMana, za pomocą którego nasz model przekształcony zostaje do postaci pliku graficznego (jest to najdłużej trwający etap, wymagający często wykonania milionów obliczeń), co może trwać od kilkunastu sekund do kilku godzin. Gdy się dobrze pozna możliwości tego programu, to osiągane efekty mogą być wspaniałe.

Dla bardziej skomplikowanych rysunków można stworzyć drzewiastą hierarchiczną strukturę obiektów, co pozwala umieszczać na przygotowywanym obrazie dowolną liczbę napisów (porcji tekstu) o rozmaitych charakterystykach (zupełnie różnym wyglądzie i ustawieniu).

Można także korzystać z wielu innych efektów specjalnych takich jak: wycinanie wzorków w literach (perforations), zamazywanie konturów litery w wyniku jej ruchu (motion blur), zmienianie sposobów oświetlenia (np. światło może padać przez zakratowane okienko), przerysowywanie perspektywy (camera lens) itd.

Program umożliwia także dokonanie animacji ciągu liter (określając ich położenie tylko na paru pośrednich klatkach filmu, komputer sam obliczy jak winien przebiegać ruch liter między tymi klatkami, dla zmiennego położenia, obrotów i skalowania liter). Tak stworzony "filmik" można zapisać na dysku w formacie FLI programu Autodesk Animator (jego moduł Autodesk AAPlay, pozwalający oglądać animacje, jest dołączony do Typestry. Sam program może produkować pliki wyjściowe w formatach BMP, TIFF, RIB i TGA, obsługując w pełni tzw. kanał Alfa (pozwalający określić co jest właściwym obiektem, a co jest tylko tłem).

Podręcznik

Do programu dołączony jest podręcznik przypominjący bardziej kolorowe czasopismo, niż klasyczny "manual". Pixar doszedł do wniosku (chyba słusznego), że użytkownicy komputera na prawdę nie lubią poświęcać czasu na lekturę podręcznika, częstokroć traktując sięgnięcie po niego jako ostateczność. Ten napisany dla Typestry jest po prostu doskonały. Nie za długi, w atrakcyjnej formie przedstawia wszelkie możliwości i opcje programu. Zawiera dodatkowo przystępnie podane informacje na temat grafiki komputerowej.

Podsumowanie

Ze wszystkich programów graficznych w tej klasie cenowej, Typestry oferuje najbogatsze możliwości manipulowania napisami trójwymiarowymi. Posiada łatwy w obsłudze interfejs użytkownika. Jednak, co należy stanowczo podkreślić, jest to produkt specjalizowany, bardzo dobry tylko do pewnych zastosowań. Nie jest programem do modelowania i tworzenia grafik trójwymiarowych dla dowolnych obiektów (jak 3D Studio czy Topas Professional) ani do obróbki grafiki (tak jak Photostyler i inne). Najlepsze efekty można osiągnąć używając tego programu we współpracy z innymi pakietami (np. z Fontographer do tworzenia nowych fontów wejściowych, a z Photoshop czy Pagemaker jako program służący do dalszej obróbki otrzymanych obrazów).

Możliwości programu Typestry można dodatkowo rozbudować dokupując CD-ROM zawierający One Twenty Eight (kolekcję wysokiej jakości sfotografowanych rozmaitych powierzchni, tzw. tekstur o rozmiarach 512x512 pikseli przy 24 bit./piksel), Glimpse (interakcyjny edytor powierzchni - tekstur) oraz biblioteki do modelowania powierzchni (np. EC Gems).

Niestety program o takich możliwościach wymaga dobrego sprzętu. Trzeba mieć co najmniej 8 MB RAM, kartę graficzną o co najmniej 256 kolorach (a najlepiej pracującą w trybie True Color), szybki procesor (386 lub 486) i przydałby się jeszcze koprocesor matematyczny. Jednak trzeba pamiętać, że nawet na szybkim komputerze, proces wizualizacji obrazka może trwać irytująco długo.

Cena Typestry jest dość atrakcyjna (w porównaniu do innych programów graficznych o podobnych możliwościach) i jego sprzedaż dobrze się rozwija.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200