Multimedia (3)

Oprogramowanie, formaty danych

AIFF - format zapisu danych dźwiękowych stosowany głównie w komputerach Apple i Macintosh.

AVA - (Audio Visual Authoring) specjalizowany język programowania firm IBM i LinkWay do obsługi dysków wizyjnych oraz nagrań audio.

AVC - (Audio Video Connection) pakiet firm IBM i LinkWay do tworzenia aplikacji multimedialnych.

AVD - (Audio Video Driver) interfejs programowy umożliwiający dostęp do warstwy sprzętowej kart dźwiękowych i wideo.

AVK - (Audio Video Kernel) system operacyjny nadzorujący zadania multimedialne i umożliwiający tworzenie aplikacji multimedialnych na różnych platformach sprzętowych.

AVSS - (Audio/Video Support System) oprogramowanie umożliwiające odtwarzanie i przetwarzanie upakowanych plików z dźwiękiem i obrazami oraz ich miksowanie z tekstem i grafiką.

BLOB - (Binary Large Objects - wielkie obiekty binarne) określenie dużych plików z danymi, głównie multimedialnymi.

CBC - (Content Based Computing) oprogramowanie zorientowane na treść.

CBT - (Computer Based Training) nauczanie wspomagane komputerowo (inna nazwa - CAT).

CD-RTOS - system operacyjny służący do odtwarzania dysków &CD-I oparty na systemie &OS-9.

cyberspace - przestrzeń wirtualna stworzona przez komputer, w której człowiek może znaleźć się za pomocą specjalnych wyświetlaczy (w postaci hełmu) oraz manipulatorów zakładanych na ręce i odtwarzających ich naturalne ruchy.

DV MCI - (Digital Video Media Control Interface) interfejs stosowany w Windows i OS/2 umożliwiający włączanie do aplikacji obrazów wideo, zapisanych w różnych formatach.

FMFSV - (Full Motion Full Screen Video) pełnoekranowa prezentacja aplikacji multimedialnej (w odróżnieniu od takiej, w której obraz prezentowany jest w oknie - fragmencie ekranu).

HFS - (Hierarchical File System) hierarchiczny system plików stosowany m.in. w systemach operacyjnych DOS i Macintosh.

High Sierra Format (HSF) - standard systemu plików dla dysków CD-ROM zaproponowany przez High Sierra Group (HSG).

Hypercard - system zarządzania bazą danych stworzony przez Billa Atkinsona na komputer Apple Macintosh korzystający ze stosów połączonych odwołaniami, opisywany w języku Hypertalk, obiektowo zorientowanym.

Hypermedia - rozciągnięcie koncepcji hypertekstu na inne media.

Hypertekst - tekst, w którym umieszczone są odwołania do innych tekstów lub fragmentów; szeroko wykorzystywany w komputerowych leksykonach, słownikach, encyklopediach, itp.

HyTime - język zapisu aplikacji multimedialnych, niezależny od platformy sprzętowej (analogicznie do PostScriptu do opisu grafiki), opracowywany przez grupę ekspertów powołanych przez ANSI (American National Standard Institute).

MCI - (Media Control Interface) interfejs programowy w Multimedia Windows Microsoftu stosowany do integracji plików z urządzeniami peryferyjnymi.

OS-9 - system operacyjny dla procesora 6809, później dla 68000, który jest pierwowzorem systemu operacyjnego &CD-RTOS stosowanego w odtwarzaczach &CD-I.

Ray tracing - programowe obliczenie rozkładu cieni i refleksów światła z różnych źródeł do uzyskania realistycznych obrazów prezentowanego obiektu.

Rendering - modelowanie obiektu trójwymiarowego na ekranie komputera.

RTOS - patrz &CD-RTOS.

RTX - (Real Time eXecutive) moduł dołączany do DOS-a, symulujący wielozadaniowość niezbędną do zastosowań multimedialnych.

Sampling - programowe lub sprzętowe próbkowanie, zamiana sygnału analogowego na cyfrowy, często stosowany w muzyce (wytwarzanie próbek sygnału analogowego).

sequencer - (sekwencer) program lub sprzęt umożliwiający nagrywanie, przechowywanie i odtwarzanie danych w standardzie MIDI (sekwencji muzycznych).

Soundmap - obszar w pamięci RAM przeznaczony do tymczasowego przechowywania danych audio (binarny zapis dźwięku).

thumbnail - podglądowa miniaturowa ilustracja prezentowana w małej rozdzielczości (thumbnail z ang. - paznokieć kciuka - analogia do wielkości tego typu ilustracji).

TIFF - (Tagged Image File Format) bitmapowy format zapisu danych graficznych.

UMC - (User Communication Manager) program zarządzający danymi stosowany w systemach odtwarzaczy &CD-I.

Virtual Reality - rzeczywistość wirtualna (patrz:&Cyberspace).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200