Skazanym na sukces

Jeżeli trudno jest zrozumieć Twój plan, nie masz szans na zdobycie kredytu, przyciągnięcie inwestorów i nie możesz liczyć na entuzjazm kierownictwa oraz pracowników. Dlaczego? Czyż popiera się coś, czego się nie rozumie?

Jeżeli trudno jest zrozumieć Twój plan, nie masz szans na zdobycie kredytu, przyciągnięcie inwestorów i nie możesz liczyć na entuzjazm kierownictwa oraz pracowników. Dlaczego? Czyż popiera się coś, czego się nie rozumie?

Naucz się krok po kroku pisania business planu spełniającego zachodnie normy finansowania - proponuje L. Manning Ross, autorka poradnika, ktory niedawno ukazał się na polskim rynku.

Studium ekonomiczno-finansowe albo ekonomiczno-techniczne, czyli potocznie business plan, to kluczowy element każdego przedsięwzięcia. Bez niego zarządzanie firmą przypomina bicie głową o mur, zaś prawidłowe finansowanie okazuje się często niemożliwe. Kredytodawcy i inwestorzy muszą zrozumieć dlaczego powinni udzielić pożyczki lub zainwestować w daną firmę i w jaki sposób dostaną swoje pieniądze z powrotem.

Podręcznik: "Jak pisać business plan by osiągnąć sukces" adresowany jest do czterech grup czytelników:

* dyrektorów i menedżerów, ktorzy mają niewielkie lub żadne doświadczenie w pisaniu business planu, potrzebują go jednak by zdobyć zastrzyk kapitału lub dla potrzeb działań wewnętrznych;

* świeżo upieczonych właścicieli biznesu i przedsiębiorców, którzy potrzebują planu dla własnego zarządzania wewnętrznego lub zdobycia funduszy;

* księgowych, prawników i innych profesjonalistów, którzy muszą szybko ekstrapolować informacje operacyjne z przedsiębiorstw będących ich klientami, a to w celu sporządzenia business planu i/lub prospektu emisyjnego;

* studentów kierunków organizacji i zarządzania, chcących lepiej zrozumieć mechanizmy posiadania i prowadzenia przedsiębiorstwa.

Raczej wszyscy, ktorzy zetknęli się z business planem zgodni są co do tego, co powinien on zawierać, nie istnieją jedak żelazne reguły dotyczące kolejności jego części. Dlatego też autorka w przedmowie radzi - "Jeśli sekwencja przedstawiona w niniejszym podręczniku nie pasuje do waszego przedsięwziecia, przestaw ją tak aby pasowała".

Opracowanie business planu wymaga czasu, namysłu i wysiłku. Powinien on być czymś oryginalnym, a nie szablonem powielającym jakieś inne plany. Zdaniem L. Manning Ross można od razu postawić krzyżyk na próbach wydobycia pieniędzy za pomocą planów ewidentnie ściągniętych od innych, planów niechlujnych, rozwlekłych lub nieprzemyślanych. Podręcznik ten stawia sobie za cel pokazanie autorom business planów jak unikać tego rodzaju fatalnych błędów. Wypróbowany format, który sugeruje autorka czyni sam proces przygotowania planu łatwym i czytelnym.

"Żeby plan Wam służył, musicie poznać swoje mocne i słabe strony. Może się okazać, że będziecie musieli poszukać partnerów z doświadczeniem w biznesie. Ustawcie sobie poprzeczkę w kluczowych dziedzinach, ale nie za wysoko" - radzi autorka - "Wasz plan powinien zawierać margines, pozwalający na to by chybiając celu móc wyznaczyć sobie w razie potrzeby alternatywny kierunek działania".

Istotną zaletą poradnika jest prosty język. Wydawcy zadbali ponadto o atrakcyjne formy graficzne pozwalające łatwiej zrozumieć treść przekazu. Są tu przedstawione także bardziej wyrafinowane techniki, jak choćby system oceny Richa-Gumperta (opracowany przez dwóch słynnych ekspertów inwestycyjnych - Davida E. Gumperta i Stanleya R. Richa, uznany przez prestiżowe MIT Enterprise Forum), pozwalający na zweryfikowanie słabych i mocnych stron business planu. Dzięki tej technice, w razie potrzeby, zorientowawszy się w swoich "plusach" i "miniusach" dana firma może łatwo obrać inny kierunek działania, umacniając swoją pozycję w staraniach o finansowanie.

Stworzenie praktycznego, skutecznego planu to dopiero początek. Nie robimy przecież business planu po to, by odłożyć go na półkę, kiedy się z nim już uporamy albo kiedy firma zdobyła już fundusze. Teraz musimy wcielić go w życie, żeby upewnić się, iż naprawdę będzie działać. Wbrew pozorom nie jest to całkiem inna sprawa, lecz pochodna tego jak się zabraliśmy do dzieła na starcie.

L. Manning Ross, "Jak pisać business plan by osiągnąć sukces", 83 strony, wydawca SOROKA sp. z o.o., Copyright 1993 by L. Manning Ross, SpeedManagement TM Series U.S.A.

L. Manning Ross jest amerykańską konsultantką ds. zarządzania i szkolenia z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem. spółpracowała ona z prawie 1000 klientów z wielu sektorów gospodarki, w tym branży informatycznej. Pomagała im w kształtowaniu planów dotyczących organizacji, zarządzania, marketingu. Autorka podręcznika napisała dla swoich klientów setki business planów oraz przeszkoliła tysiące przedsiębiorców i menedżerów w sztuce pisania tych planów. Poradnik powstał dzięki staraniom IRIS- Poland Project (Instytutional And The Informal Sector) utworzony przez Agencję ds. Międzynarodowego Rozwoju USA i amerykańską SpeedManagement Business Systems oraz polską spółkę Soroka sp. z o.o.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200