Probankowa obsługa

Analiza pracy banku, jego potrzeb, sposobu reagowania na wymagania klienta oraz konieczność dostosowania się do odgórnych przepisów, wymuszają w systemie informatycznym wysoką definiowalność sposobów pracy i dużą elastyczność wprowadzania zmian - twierdzą autorzy systemu Probank, prezentowanego na targach Komputer Expo '94.

Analiza pracy banku, jego potrzeb, sposobu reagowania na wymagania klienta oraz konieczność dostosowania się do odgórnych przepisów, wymuszają w systemie informatycznym wysoką definiowalność sposobów pracy i dużą elastyczność wprowadzania zmian - twierdzą autorzy systemu Probank, prezentowanego na targach Komputer Expo '94.

W Probanku "produkt bankowy" rozumiany jest jako dowolna usługa o określonej formie obsługi, np. kredyt konsumpcyjny, lokata trzymiesięczna, bon oszczędnościowy. Schematem księgowym w tym systemie jest zestaw procedur księgowych i pozaksięgowych. Wśród nich może się znajdować naliczanie odsetek, przeniesienie kredytu do sytuacji "poniżej standardu", korekta funduszu odsetkowego czy utworzenie rezerwy.

Ideą definiowania produktów bankowych jest zmniejszenie nakładu pracy i prawdopodobieństwa wystąpienia błędów. Pracownik banku rejestrujący i obsługujący dany produkt nie musi pamiętać niezbędnych szczegółów, związanych z tą operacją - czynności te wykonać ma za niego Probank.

Schemat księgowy w Probanku definiowany jest za pomocą specjalnego metajęzyka, wyodrębniającego elementy składowe wykonywanych w banku procedur. Pozwala to na większą elastyczność i swobodę wprowadzania zmian.

Definicje rachunków biorących udział w obsłudze produktu, definicje elementarnych księgowań, wykorzystywanych przy obsłudze, definicje kwot i operacji pozaksięgowych składają się na schemat księgowy w Probanku. Kolejność wykonywania poszczególnych zapisów, powiązań między nimi oraz warunki w jakich mogą być wykonywane, definiowane są w tym systemie w algorytmach realizacji operacji księgowych i pozaksięgowych. W tym celu Probank wprowadza specjalnie zaprojektowany język definiowania księgowań, określający wspomniane algorytmy. Schemat księgowy może też być dowolnie zmieniany w trakcie obsługi produktów bankowych (kredyt, lokata) lub też rozszerzony o nowe zapisy i nowe algorytmy księgowania, bez dotychczasowych sposobów jego obsługi.

Naturalnym oczekiwaniem banku, instalującego system informatyczny, jest dążenie do uzyskania jak największego stopnia zautomatyzowania wykonywanych czynności, szczególnie związanych z obsługą klientów. Wśród tych czynności zmorą banków jest naliczanie odsetek, przeksięgowanie nie spłaconych należności, drukowanie ponagleń, analiza stanu kredytu, itp. System Probank oferuje tu mechanizm definiowania "automatów systemowych", a co za tym idzie rozwiązywania problemów. Definicja "automatu" pozwala na określenie:

* które rachunki podlegają automatycznej obsłudze

* kiedy wskazany rachunek ma podlegać obsłudze przez "automat"

* jakiemu rodzajowi operacji ma podlegać wskazany rachunek

* kiedy "automat systemowy" (jako całość) powinien być uruchomiony

* kto może wykonywać operacje określone przez definicję "automatu"

* procesu automatycznego przetwarzania (jeżeli wiele operacji występuje w określonej kolejności lub wykonanie danego "automatu" powinno być poprzedzone wykonaniem się innego "automatu", liczba operacji jest zbyt duża, trudna w obsłudze, wówczas można określić cały proces postępowania i zdefiniować "automat złożony".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200