Hybrydowy zawrót głowy
- 19.05.2003
Przyszłością urządzeń mobilnych jest coraz większa hybrydowość - zarówno funkcjonalna, jak i technologiczna.
Przyszłością urządzeń mobilnych jest coraz większa hybrydowość - zarówno funkcjonalna, jak i technologiczna.
Producenci sprzętu komputerowego wciąż starają się zaproponować nowe rozwiązania, szukając sposobu na zwiększenie sprzedaży i wyróżnienie swoich produktów na tle oferty konkurencji. W ostatnich latach szybko rośnie liczba pomysłów na nowego typu urządzenia przenośne. Trudno przewidzieć, które z nich doczekają się masowych zastosowań, nawet jeśli są intensywnie propagowane przez potentatów rynku, takich jak Microsoft Tablet PC.
Niedawno Intel zaprezentował prototypowy model notebooka o nazwie Newport PC. Oprócz głównego ekranu komputer jest wyposażony w dodatkowy, niewielki monochromatyczny wyświetlacz LCD, umożliwiający ograniczenie poboru mocy przy wykonywaniu prostych czynności, nie wymagających pełnej mocy obliczeniowej procesora i dużego ekranu, np. przy odtwarzaniu muzyki czy sprawdzaniu poczty elektronicznej. Według Intela tego typu komputery pojawią się na rynku w III kwartale 2004 r.
Zupełnie inną wizję przyszłości prezentuje Sun Microsystems. Prezes Scott McNealy twierdzi, że zamiast podróżować z notebookiem, pracownicy mogą przecież nosić przy sobie jedynie kartę mikroprocesorową z oprogramowaniem Java, umożliwiającym dostęp do firmowych zasobów za pośrednictwem sieci i technologii terminalowej. Choć wizja wydaje się futurystyczna, to tak naprawdę jest dość stara, tyle że w nowym opakowaniu.
Większość użytkowników komputerów przenośnych nie zechce zapewne zrezygnować z oferowanego przez nie komfortu. Poza tym czytniki kart mikroprocesorowych w większości krajów jeszcze długo nie będą standardowym wyposażeniem komputerów. Publiczny dostęp do komputerów i Internetu nie jest wciąż jeszcze powszechny. Można więc przypuszczać, że proponowane przez Suna rozwiązanie będzie mieć raczej zastosowanie niszowe.
Hybrydowa przyszłość
Producenci są przekonani, że przyszłość należy do urządzeń łączących funkcje komputerów PDA i telefonów. Lecz urządzenia tego typu wciąż są kupowane przede wszystkim do celów prywatnych, a nie - jak chcieliby tego producenci - jako narzędzie dla pracowników korporacji. Podstawową barierą jest niewielka jeszcze liczba wdrożeń oprogramowania umożliwiającego dostęp do aplikacji korporacyjnych. Takie oprogramowanie istnieje już od dawna - wszyscy liczący się producenci baz danych i systemów wspomagających zarządzanie oferują aplikacje umożliwiające wymianę danych z urządzeniami przenośnymi. Większego zainteresowania hybrydami palmtop/telefon wśród użytkowników biznesowych można - jak twierdzą analitycy - oczekiwać nie wcześniej niż za 12-18 miesięcy.Liczba zastosowań hybrydowych urządzeń przenośnych będzie się zwiększać prawdopodobnie wraz z upowszechnieniem się sieci bezprzewodowych. Choć operatorzy GSM nie podają oficjalnych danych, z sieci transmisji danych GPRS korzysta obecnie w Polsce kilkadziesiąt tysięcy osób. Jeżeli, zgodnie z zapowiedziami, dojdzie do upowszechnienia sieci WLAN, liczba użytkowników bezprzewodowych gadżetów może się znacznie zwiększyć. Według IDC pod koniec 2002 r. w USA i Kanadzie 80% firm zainstalowało i wykorzystuje sieci bezprzewodowe. Z kolei firma badawcza In-Stat/MDR oceniła wartość tego rynku na 2,2 mld USD i przewiduje, że wzrośnie ona do 3,9 mld USD w 2006 r.