Dwa razy więcej IBM Polska

W ciągu czterech lat IBM Polska chce dwukrotnie zwiększyć zatrudnienie i podwoić przychody. Tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2002 r. IBM Polska zatrudnił 40 osób. Kolejnych kilka zostało zaangażowanych przez krakowski oddział IBM (dawny PWC Consulting), zajmujący się outsourcingiem na rzecz dużego klienta z południa Polski.

W ciągu czterech lat IBM Polska chce dwukrotnie zwiększyć zatrudnienie i podwoić przychody. Tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2002 r. IBM Polska zatrudnił 40 osób. Kolejnych kilka zostało zaangażowanych przez krakowski oddział IBM (dawny PWC Consulting), zajmujący się outsourcingiem na rzecz dużego klienta z południa Polski.

Po połączeniu z PWC Consulting firma zatrudnia ponad 700 osób. To nie koniec rekrutacji. IBM Polska chce do 2006 r. dwukrotnie zwiększyć liczbę i podwoić przychody na rynku polskim. W roku 2002 są one szacowane na ok. 750 mln zł, w 2006 r. powinny więc wynieść ok. 1,5 mld zł.

Dwa razy więcej IBM Polska

Grzegorz Tomasiak, prezes IBM Polska

Plany te stanowią część nowej strategii dla czterech środkowo-europejskich oddziałów firmy - polskiego, czeskiego, słowackiego i węgierskiego. Na ich rozwój IBM przeznaczy w ciągu trzech lat prawie 100 mln USD, większa część zostanie wydana w Polsce. "Ten projekt ma na celu przygotowanie firmy do realizacji przedsięwzięć informatycznych związanych z wejściem tych krajów do Unii Europejskiej" - mówi Grzegorz Tomasiak, prezes IBM Polska. "Nie da się jednak ukryć, iż jednym z zadań będzie zdobycie prymatu na tych lokalnych rynkach" - dodaje.

W przeciwieństwie do większości państw na świecie, w Polsce, największy konkurent IBM, jakim jest Hewlett-Packard, jest większy pod względem obrotów. Było tak nawet przed połączeniem z Compaq Computer. W ubiegłym roku przychody HP Polska wyniosły ok. 1,78 mld zł. Dlaczego IBM zdecydował się na inwestycje właśnie w takim momencie? "Nie da się ukryć, że ze względu na wewnętrzną restrukturyzację całej firmy daliśmy się trochę wyprzedzić w trakcie najburzliwszego rozwoju rynku IT w Polsce. Liczymy jednak, że zbliżający się termin akcesji do Unii Europejskiej przyczyni się do zniwelowania tej przewagi" - uważa Grzegorz Tomasiak. Były szef jednego z polskich oddziałów zachodnich koncernów uważa, że gdyby IBM Polska nie przegapił swojej szansy w latach 1995-1996, HP nie zdobyłby tak dużej przewagi w Polsce.

Restrukturyzacja przedakcesyjna

Z myślą o dwukrotnym zwiększeniu przychodów w IBM Polska od kilku miesięcy trwa proces restrukturyzacji. Jest on związany po części z przejmowaniem PWC Consulting, po części zaś z dostosowaniem struktur firmy do nowych wyzwań i projektów. W ramach przeprowadzonych zmian wyodrębniono dział odpowiedzialny za przygotowanie i sprzedaż rozwiązań dla sektora przemysłowego, a także grupę Global Financing. Zaangażowani tam specjaliści odpowiadają za opracowywanie projektów umożliwiających klientom możliwie najbardziej korzystny harmonogram spłaty należności za zakupione produkty i usługi. Być może powstanie Global Financing jest związane również z planami polskiego rządu finansowania projektów IT w administracji w ramach tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego.

Rozbudowywany jest też dział IBM Global Services, zatrudniający w Polsce ponad 450 osób. Zdaniem Grzegorza Tomasiaka właśnie w tym dziale tkwią największe rezerwy wynikające m.in. z przejęcia zespołu PWC. "Tamtejsi konsultanci brali udział w kształtowaniu strategii wielu polskich przedsiębiorstw. Połączenie ich wiedzy i naszych rozwiązań stwarza możliwość przygotowania kompleksowej oferty" - przekonuje prezes IBM Polska. Docelowo przedstawiciele IBM oczekują, że odsetek przychodów pochodzących z tej działalności będzie przynajmniej taki sam jak w przypadku całej korporacji i osiągnie 50%.

Większe zainteresowanie mniejszymi

W planach IBM Polska jak mantra powraca hasło "zainteresowania sektorem małych i średnich przedsiębiorstw". Firma chce do nich dotrzeć za pośrednictwem sieci partnerów, która ma zostać rozbudowana o co najmniej 30-40%. Obecnie jest ich ok. 140.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200