Granica (państwowa) sprawności

Logistyka na świecie jest tym ważniejsza, im szybciej przebiegają wszystkie procesy w biznesie, im szybciej trzeba podejmować decyzje i reagować na zmiany w otoczeniu firmy oraz zachowania klientów.

Logistyka na świecie jest tym ważniejsza, im szybciej przebiegają wszystkie procesy w biznesie, im szybciej trzeba podejmować decyzje i reagować na zmiany w otoczeniu firmy oraz zachowania klientów.

Według badań niemieckich specjalistów od marketingu, sprawność w dziedzinie logistyki bezpośrednio wpływa na reputację firmy, ponieważ klienci częściej skarżą się na niedociągnięcia w dostawach niż na wady produktów. Dzięki niej możliwe są znaczne oszczędności czasu i pieniędzy wszędzie, tam gdzie występują długie okresy oczekiwania (np. na dostawy od kooperantów, odprawę celną, w magazynie na wejście do produkcji lub do sprzedaży), ale także już na etapie prac rozwojowych nad wyrobem. Funkcjonowanie w trybie JUST IN TIME - dokładnie na czas jest współczesnym ideałem, z powodzeniem realizowanym przez Japończyków, a prawie dobrze przez Amerykanów, nieco gorzej Europejczyków, a dla Polaków prawie niemożliwym do wcielenia. Tomasz Czechowicz, szef JTT, firmy, która ma dosyć profesjonalnie zbudowany dział logistyki mówi wprost: "W naszych warunkach nie jest możliwe zaplanowanie dostaw just-in-time. Wielogodzinne kolejki na granicach i wynikające z tego opoźnienia oraz ich nieprzewidywalność nie pozwala na określenie czasu dostawy z błędem mniejszym niż 12 godzin". Prezes Tomasz Czechowicz i tak jest optymistą, że czas opóźnień wynikający ze "spontaniczności" pracy służb granicznych liczy w godzinach, a nie w dobach. Prezesi innych firm zgodnie potwierdzają opinię, że niska sprawność celników i urzędników administracji gospodarczej stanowi zaporę dla nowoczesnego zarządzania oraz oszczędnego gospodarowania czasem, a więc i pieniądzem.

W świecie zaawansowanego kapitalizmu już mało kto zastanawia się na takimi podstawowymi problemami. Przedsiębiorcy i teoretycy raczej szukają, w jaki sposób logistykę przedsiębiorstw wciągnąć w ekologię. Na razie wiadomo, że zmniejszenie liczby kursów ciężarówek nie tylko oszczędza paliwo i pieniądze na wypłaty, ale też środowisko. Wiadomo też, że można tak pakować, aby odnieść te wszystkie korzyści.

Drugi znaczący element współczesnej logistyki to optymalizacja serwisu. Jej znaczenie rośnie zwłaszcza w tych dziedzinach, gdzie cechy wyrobów różnych firm są podobne i podobnej wysokiej jakości.

W najnowocześniejszych firmach logistyka staje się częścią strategii marketingowej. Niepunktualne dostawy, błędne ilości, braki w dokumentacji irytują klientów i stwarzają niebezpieczeństwo ich odejścia. Polskie przedsiębiorstwa na razie muszą uporać się z wyjściem ze sfery nieformalnej w dziedzinie logistyki, ale warto żeby zdawały sobie sprawę, z jakimi problemami będą musiały się uporać, gdy szlaban graniczny przestanie być szlabanem efektywności firmy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200