Hurtownie danych w Polsce

Polski rynek hurtowni danych lub inaczej zbiorczych baz danych (data warehouse) nie wykazuje takiego rozwoju na jaki wskazywałoby to zainteresowanie seminariami i prezentacjami na ten temat. W kilku seminariach, w których miałem ostatnio okazję uczestniczyć wiele mówi się o tym, jakie zyski można osiągnąć używając nowoczesnych narzędzi do analizy danych z baz operacyjnych. Unika się natomiast dość starannie podawania informacji, jakie koszty należy ponieść, aby stworzyć przynajmniej namiastkę zbiorczej bazy danych, dającą od razu istotne korzyści w biznesie i przystosowaną do rozwoju w przyszłości. Podawane ceny wahają się od 100 tys. do 1,5 mln USD.

Polski rynek hurtowni danych lub inaczej zbiorczych baz danych (data warehouse) nie wykazuje takiego rozwoju na jaki wskazywałoby to zainteresowanie seminariami i prezentacjami na ten temat. W kilku seminariach, w których miałem ostatnio okazję uczestniczyć wiele mówi się o tym, jakie zyski można osiągnąć używając nowoczesnych narzędzi do analizy danych z baz operacyjnych. Unika się natomiast dość starannie podawania informacji, jakie koszty należy ponieść, aby stworzyć przynajmniej namiastkę zbiorczej bazy danych, dającą od razu istotne korzyści w biznesie i przystosowaną do rozwoju w przyszłości. Podawane ceny wahają się od 100 tys. do 1,5 mln USD.

Jeżeli jednak uważnie przysłuchać się wypowiedziom uczestników konferencji, okazuje się, że jest to raczej platoniczna miłość do idei, niż rzeczywiste zainteresowanie i uświadomiona potrzeba korzystania ze zbiorczej bazy danych. Jaki jest tego powód? Wydaje się, że dość prozaiczny - wysoki koszt opracowania, uruchomienia i utrzymywania zbiorczej bazy danych. A także brak specjalistów od zagadnień analiz statystycznych, prognozowania, analizy powiązań i zależności - na dodatek dobrze obeznanych z problematyką działalności przedsiębiorstwa i jego specyfiki.

Jak wygląda rynek zbiorczych baz danych w świecie? Poniżej przytaczamy dane z raportu Gartner Group - znanej firmy analityków rynkowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200