Inaczej za Internet

W ostatnim numerze Computerworlda poinformowaliśmy o opracowywanym przez NASK nowym cenniku usług internetowych. Wprowadza on daleko idące zmiany: przy częściowej obniżce opłat za łącze, taryfikowany byłby ruch - zarówno przychodzący, jak i wychodzący, liczony w liczbie przesyłanych megabajtów. W abonamencie zawarty będzie darmowy limit generowanego ruchu (w wysokości około jednej trzeciej jego wartości). Inaczej byłby rozliczany ruch miejski, krajowy i zagraniczny (w stosunku odpowiednio 1:2:8).

W ostatnim numerze Computerworlda poinformowaliśmy o opracowywanym przez NASK nowym cenniku usług internetowych. Wprowadza on daleko idące zmiany: przy częściowej obniżce opłat za łącze, taryfikowany byłby ruch - zarówno przychodzący, jak i wychodzący, liczony w liczbie przesyłanych megabajtów. W abonamencie zawarty będzie darmowy limit generowanego ruchu (w wysokości około jednej trzeciej jego wartości). Inaczej byłby rozliczany ruch miejski, krajowy i zagraniczny (w stosunku odpowiednio 1:2:8).

W proponowanym cenniku wprowadzono jednorazowe opłaty za rejestrację domen i przyznawania numerów IP z puli leżącej w dyspozycji NASK. Wysokość cen jest zróżnicowana zależnie od rodzaju domeny (regionalnej, ogólnopolskiej edu, mil, com, org, net oraz bezpośrednio w pl). Nowością jest oferta dzierżawy kanałów logicznych dla wydzielonej sieci abonenta (tzw. sieć korporacyjna).

Nie wiadomo jeszcze jak na propozycje cennika przedstawionego przez NASK zareaguje Rada Użytkowników. Środowisko akademickie i naukowe jest raczej przeciwne tym zmianom, dążąc do utrzymania obecnego status quo. Usługodawcy Internetu z kolei zapatrują się na nie raczej pozytywnie. KBN zgadza się co do kierunku i konieczności zmian, ale chce traktować naukę bardzo ostrożnie, dążąc do rozłożenia zmian w czasie. NASK dąży do wprowadzenia nowego cennika już od 1 stycznia przyszłego roku, ale nie wiadomo, czy uda mu się do tego doprowadzić.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200