Wplatanie w PLODETTE

Żyjemy w epoce coraz częstszego stosowania skrótów przy porozumiewaniu się między sobą. Ponieważ jednak niektóre z owych skrótów coraz bardziej wpływają na nasze działania, warto wiedzieć, co się za nimi kryje. Symbolem nowego podejścia do problemów wymiany informacji jest skrót EDI, który powinien być rozumiany nie tylko jako skrót językowy, ale i bardziej ogólnie, jako uproszczenie i skrócenie operacji handlowych, finansowych, wymiany danych, itp.

Żyjemy w epoce coraz częstszego stosowania skrótów przy porozumiewaniu się między sobą. Ponieważ jednak niektóre z owych skrótów coraz bardziej wpływają na nasze działania, warto wiedzieć, co się za nimi kryje. Symbolem nowego podejścia do problemów wymiany informacji jest skrót EDI, który powinien być rozumiany nie tylko jako skrót językowy, ale i bardziej ogólnie, jako uproszczenie i skrócenie operacji handlowych, finansowych, wymiany danych, itp.

Electronic Data Interchange (Elektroniczna Wymiana Danych) - rozwija się żywiołowo na całym świecie, również w Polsce. Pionierem we wdrażaniu EDI, podobnie jak w innych krajach, jest u nas przemysł motoryzacyjny. Przemysł ten stymuluje postępu techniczny, wywołuje zapotrzebowanie na nowe technologie i nowoczesne materiały także w innych branżach. Jako przykład można tu podać przemysł chemiczny (tworzywa sztuczne, farby i lakiery, gumy), przemysł lekki (tekstylia), przemysł ciężki (metalurgia, odlewnictwo). W naturalny sposób wdrażanie EDI w przemyśle motoryzacyjnym wiąże się z wprowadzaniem elektronicznej wymiany informacji także w przemyśle zbrojeniowym.

Każda fabryka samochodów współpracuje z kilkuset partnerami, a w czasie tej współpracy powstają problemy, związane z terminami i asortymentami dostawy, korektami w zamówieniach, płatnościami, nadmiernymi zapasami, itp. Rozwiązywanie tych problemów wymaga zatrudniania całego sztabu pracowników administracyjnych, a i tak zazwyczaj efekty ich pracy różnią się od założeń. Przyczyną niepowodzeń są zazwyczaj błędy popełniane przez ludzi i trudności z koordynacją przepływu informacji.

W produkcji o charakterze masowym konieczne stało się uproszczenie dotychczas stosowanych procedur, głównie ze względu na ich małą efektywność i zbyt długi czas trwania. Następnym krokiem było opracowanie i ustanowienie ujednoliconych form we wzajemnej współpracy wszystkich kooperantów, a także producentów przemysłu motoryzacyjnego w Europie.

Prace rozpoczęto w 1985 roku i objęły one wszystkich liczących się producentów w Europie (Volkswagen, Fiat, Peugeot, Citroen, BMW, General Motors, Volvo, Ford, Renault, Mercedes, Rover i inni). Powołana w ramach EWG organizacja "ODETTE" (Organisation for Data Exchange by Tele Transmission in Europe - Organizacja ds. elektronicznej wymiany danych za pomocą teletransmisji w Europie) grupuje narodowe sekcje Austrii, Belgii, Czech, Francji, Holandii, Hiszpanii, Niemiec, Polski, Słowenii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii.

Sekcję polską pod nazwą PLODETTE przyjęto bez prawa głosu, razem z sekcją czeską w dniu 1 lipca 1993 r. Od 1 stycznia 1994 r., po wniesieniu opłaty członkowskiej, PLODETTE uzyska pełne prawa. W Polsce, w sekcji SIMP dla wdrażania elektronicznej wymiany danych w przemyśle motoryzacyjnym czyli PLODETTE, zrzeszone są następujące firmy: FSO Warszawa, Fiat Auto Poland S.A., TEXID Poland S.A., Magnetti Marelli Poland S.A., JZS Jelcz, STAR Starachowice, AUTOSAN Sanok, POLMO Łódź, PRIMA Łódź, FWSP Łomianki, Huta Szkła Kunice, STOMIL Sanok, PAFAL Świdnica, ZEM Kwidzyń, WOLMOT Wolbrom, FŁP Kraśnik, POLMO Praszka, Fundacja Polska Eksportuje, IGM Poznań (Centrum Kodów Kreskowych), OW SIMP Warszawa, ZC URSUS. Chęć przystąpienia do PLODETTE wyraziły też FSR Poznań, FSM Lublin i inni.

Uczestnictwo naszej sekcji narodowej w ODETTE umożliwia korzystanie z opracowanych już standardów ODETTE wraz z prawem wdrażania w polskim przemyśle, korzystanie z bazy danych ODETTE, wykorzystywanie i wdrażanie doświadczeń zdobytych przez członków ODETTE oraz udział w pracach Komitetu Wykonawczego i w grupach roboczych ODETTE.

Głównym celem działalności PLODETTE jest pomoc członkom tej organizacji we wdrażaniu elektronicznej wymiany danych (EDI), komputerowych metod projektowania (CAD/CAM) oraz automatycznej identyfikacji (kodów kreskowych). Nie byłoby to możliwe bez wprowadzenia jednolitego i obowiązującego systemu wykorzystywania standardów EDI. Podstawową pomocą jest tu norma regulująca zagadnienia związane z EDIFACT - elektroniczną wymianą danych dla administracji, obrotu handlowego i transportu. W Polsce obowiązuje od 1 stycznia 1993 r. norma PN-92/T-20091 EDIFACT. Jest ona tłumaczeniem angielskiej wersji normy międzynarodowej ISO 9735 - 1988, wraz z jej uzupełnieniami i poprawkami z 1 listopada 1990. Odpowiednikiem normy ISO 9735 jest norma europejska EN 29735.

Norma EDIFACT zawiera zasady kształtowania struktury danych użytkowych oraz towarzyszących im danych pomocniczych, stosowane przy wdrażaniu wymiany komunikatów między otwartymi systemami teleinformatycznymi. Zasady te umożliwiają tworzenie i przesyłanie informacji pomiędzy różnymi systemami komputerowymi, nawet bez udziału człowieka. Uzupełniają tę normę katalogi segmentów i elementów danych EDIFACT oraz wytyczne stosowania zasad składni i wytyczne projektowania standardowych komunikatów EDIFAC wraz z omówieniem 18 komunikatów EDI.

Polski przemysł motoryzacyjny jest we wprowadzaniu EDI, przy znanej wszystkim słabej kondycji, w dość szczególnym położeniu. Najaktywniejszym członkiem PLODETTE jest Fabryka Samochodów Osobowych, która ciągle czeka na sposobność uruchomienia pełnych mocy produkcyjnych i wykorzystania wieloletniego doświadczenia kadry. Być może denerwujące przekładanie terminu podpisania stosownych umów będzie korzystne dla procesu wdrażania EDI i zakład nową produkcję uruchomi już z pełnym wykorzystaniem elektronicznej wymiany informacji... Na razie, 14 września 1993 r. zademonstrowano pokazowy system EDI, realizujący transmisję komunikatów Zamówienie i Potwierdzenie Zamówienia między FSO/Annopol a jego filią przy ul. Rydygiera w Warszawie, przez komutowane złącze telefoniczne. Obecnie trwają prace przy uzgadnianiu struktury następnych komunikatów, mogących mieć zastosowanie również w innych przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200