Konsekwentnie, unikając krętych dróg

Ścisłe stosowanie zasad zarządzania strategicznego jest jedyną gwarancją bezpiecznego przeprowadzenia firmy przez zazwyczaj niespokojny ocean rynku.

Ścisłe stosowanie zasad zarządzania strategicznego jest jedyną gwarancją bezpiecznego przeprowadzenia firmy przez zazwyczaj niespokojny ocean rynku.

Pierwszym krokiem jest dogłębna analiza rynku, na którym działamy. Rynek to nasi potencjalni i dzisiejsi klienci, źródła naszego zaopatrzenia, nasza konkurencja oraz my sami. Dla przeprowadzenia takiej analizy stosuje się powszechnie metodę SWOT. Oceniamy wszelkie okazje, które dostrzegliśmy na rynku i uznajemy, że są szansą dla nas na osiągnięcie sukcesu. Rozpatrujemy wszystkie możliwe zagrożenia dla naszej pozycji, wynikające ze wzmocnienia się konkurencji, nowych regulacji celno-podatkowych, obniżenia popytu czy też innych niezależnych od nas czynników zewnętrznych. Równie ważna część SWOT to analiza wewnętrzna, w której oceniamy silne i słabe strony naszej firmy - jej produkty, kadrę, organizację.

Właściwa analiza rynku poparta specjalistycznymi badaniami maketingowymi pozwala na określenie dla swojego przedsiębiorstwa właściwego miejsca na rynku. Znalezienie nowej niszy rynkowej bądź umacnianie swojej pozycji na rynkach już opanowanych jest istotnym celem zarządzania strategicznego. Koma-Technimex postanowiła nie angażować się w segmencie rynku odbiorców indywidualnych. Postanowiliśmy wzmocnić naszą pozycję w dwóch segmentach.

Pierwszy z nich to rynek korporacyjny: przede wszystkim duże przedsiębiorstwa przemysłowe przymierzające się do nowych technologii zarządzania wspieranych przez nowoczesne, zintegrowane narzędzia informatyczne. Segment drugi stanowią odbiorcy, którzy poszukują dostawcy dużej liczby komputerów do rozproszonych na terenie całego kraju oddziałów. Od dostawcy tego typu sprzętu wymaga się również świadczenia usług serwisowych w ciągu kilku godzin. Taka analiza rynku stała się podstawą do sformułowania naszej misji.

Misja firmy

Misja firmy określa powód jej istnienia na rynku, sposób, w jaki jest postrzegana przez otoczenie, nadaje zasadniczy kierunek jej działania. Dla pracowników, a zwłaszcza zarządu jest wyrazem marzeń o przyszłości firmy. To właśnie siła naszych wizji określa jakość naszej przyszłości. Jeśli chcesz zbudować okręt, nie zwołuj mężczyzn, by zwieźli drzewo, przygotowali narzędzia, podzielili pracę, ale naucz ich tęsknoty za bezkresnym dalekim morzem. Jestem przekonany, że sam proces formułowania przez zarząd firmy jej misji zmusza do poważnej analizy strategicznej i pozwala na pełną akceptację przyjętej misji przez cały zespół zarządzający.

Holding Koma-Technimex swoją misję sformułował następująco: rozwiązywanie problemów instytucji i przedsiębiorstw w dziedzinie wdrażania nowych technologii wspomagających projektowanie, produkcję oraz zarządzanie, świadomi naszego potencjału technicznego i organizacyjnego podejmujemy się realizacji dużych rozproszonych projektów informatycznych w skali ogólnopolskiej. Z naszej misji wynikają podstawowe cele wyznaczone przez zarząd do osiągnięcia.

Cele firmy

Zdefiniowane w procesie zarządzania cele mogą mieć charakter strategiczny lub taktyczny, istotne, aby nie były ze sobą wewnętrznie sprzeczne i miały określoną hierarchię. Jako cel można postawić sobie na przykład opanowanie 40% rynku oprogramowania dla Urzędów Gmin lub przekroczenie 1 000 000 zł obrotu. Koma-Technimex chce być najbardziej kompetentnym w Polsce partnerem przedsiębiorstw w projektowaniu i wdrażaniu zintegrowanych systemów informatycznych wspomagających procesy konstrukcji, produkcji oraz zarządzania i stworzyć najsprawniejszy, ogólnopolski serwis informatyczny. Bardzo istotne w procesie zarządzania jest określenie sposobu i trybu pomiaru stopnia realizacji założonego celu. Dlatego wyznaczone cele muszą być realne i mieć konkrentny czas realizacji.

Strategie firmy

O ile na etapie formułowania misji i celów firmy cenna jest lotna wyobraźnia i niekonwencjonalny sposób myślenia, tak definiowanie strategii firmy jest to chłodny i logiczny proces budowania drogi do ich realizacji. Wiele z nich okazuje się wtedy mrzonkami.

Wytyczony cel staje się realny dopiero wtedy, kiedy sformułowana będzie strategia, która czytelnie określa sposób jego osiągnięcia. Rynek ciągle się zmienia, kusi nowymi celami i odciąga z raz obranej drogi. Dlatego wybór optymalnej strategii jest niezwykle złożonym procesem wymagającym dużej wiedzy i ciągłej kontroli opartej na sprzężeniu zwrotnym z rynkiem.

Bardzo ważne jest również sformułowanie wielu możliwych alternatyw strategicznych, a następnie wybór strategii najbardziej odpowiadającej wartościom, jakie ceni sią w danej firmie. Przykładowo holding Koma-Technimex przyjął do realizacji dwie podstawowe strategie: rozwiązania technologiczne i jakość.

Nasza strategia kompleksowych rozwiązań to wspomaganie przedsiębiorstw w zakresie wdrażania nowoczesnych technologii zarządzania, takich jak MRP: II, Just-in-Time, Total Quality Management itp., wspieranych przez najnowsze narzędzia techniki informatycznej (MIS do zarządzania oraz CAD/CAM do projektowania i wytwarzania).

Drugą, ale równorzędną strategią jest jakość rozumiana jako taka wewnętrzna organizacja pracy, jaka dla klienta skutkuje wysoką jakością świadczonych mu usług. Strategia ta jest równoznaczna z wdrażaniem w holdingu idei TQM. Nasi odbiorcy będą zadowoleni, kiedy ich obecne i przyszłe potrzeby będą zaspokojone. Wtedy możemy liczyć na długotrwałe korzyści gospodarcze i rozwój naszej firmy.

Każdy pracownik naszej organizacji ma bezpośredni lub pośredni wpływ na sposób obsługi klienta, jednak tylko ogólne współdziałanie wokół idei jakości gwarantuje sukces na rynku. Z przyjętej strategii zarządzania wynika również promowana wewnątrz firmy kultura danej organizacji. Są to codzienne kontakty z przedsiębiorstwem, którym się opiekujemy niezależnie czy aktualnie przedsiębiorstwo ma środki na inwestycje, czy tylko problemy do rozwiązania. Staramy się nawiązywać trwałe wieloletnie związki z odbiorcami naszych usług.

Taktyka zarządzania

Dobra koncepcja firmy - czytelna misja, realne cele i sprawna strategia - wymaga jeszcze właściwej struktury organizacyjnej, sprawnych procedur wymiany informacji oraz kompetentnego zarządzania finansowego (rachunkowość zarządcza, zdefiniowanie centrów kosztów i zysków, analiza efektywności inwestycji, wielowymiarowa analiza kosztów, analiza wskaźnikowa i zarządzanie strukturą kapitału).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200