Komputerowe inwentaryzacje

Sprawne zarządzanie własnością komunalną setkami czy tysiącami budynków i lokali wymaga współpracy z dobrze zorganizowanym archiwum dokumentacji.

Sprawne zarządzanie własnością komunalną setkami czy tysiącami budynków i lokali wymaga współpracy z dobrze zorganizowanym archiwum dokumentacji.

Korzystanie z tradycyjnego archiwum przechowującego dokumenty papierowe, staje się szczególnie przy ich dużej ilości coraz mniej użyteczne. Istniejące problemy związane z wyszukiwaniem odpowiednich dokumentów, czy też prowadzeniem na bieżąco aktualizacji ich treści w trakcie prac remontowych, projektowych czy modernizacyjnych, zmuszają do poszukiwania nowych rozwiązań.

W takiej sytuacji stanął Zarząd Domów Komunalnych (ZDK) Warszawa Śródmieście, który chcąc usprawnić organizację posiadanego archiwum, zlecił opracowanie i pilotażowe wdrożenie jego komputeryzacji firmie Inter-Design, Tessel- Systems (Warszawa, tel./fax 15 34 84). Komputeryzację oparto na skanowaniu dokumentów i zastosowaniu zestawu programów TSL (Tessel Software Line).

Są to programy polskiej produkcji przeznaczone do wszechstronnej obsługi rysunków rastrowych (np. skanowanych) na komputerach typu IBM PC. W skład zestawu TSL wchodzą: CADRaster (24 mln zł dla AutoCAD 12 PL) - obsługujący rysunki rastrowe i wektorowe w środowisku AutoCAD, RasterEdit (16 mln zł, Windows) - edytor rysunków rastrowych, InfoRaster (21 mln zł, Windows) - pakiet służący do inwentaryzacji i ewidencji różnorodnych obiektów oraz RasterBase (13 mln zł, Windows) - do zarządzania rysunkową bazą danych.

W ramach projektu pilotażowego przeskanowano kilkadziesiąt typowych rysunków z dokumentacji budynków i zarchiwizowano je w postaci bazy rysunków zbudowanej za pomocą RasterBase. W trakcie konstruowania bazy dokumentów zasugerowano rozwiązanie, które dzieli całe archiwum na osobne bazy o jednolitej postaci, z których każda obejmuje dane dotyczące jednego rejonu - np. będącego pod zarządem jednej administracji domów komunalnych.

Przedstawione rozwiązanie uznano za korzystne dla realizacji komputerowej bazy dokumentów przechowywanych w ZDK. Zaznaczono przy tym, że z powodu nie najlepszej jakości niektórych z posiadanych dokumentów, część z nich przed dołączeniem do bazy rysunków, należy bezpośrednio po zeskanowaniu poddać najpierw edycji za pomocą programu RasterEdit.

Dalszym etapem całego przedsięwzięcia było opracowanie bazy danych zawierającej inwentaryzację instalacji budynków, będących pod zarządem ZDK. Pakietem, który służy do realizacji tego planu jest program InfoRaster, który wykorzystuje w tym celu wcześniej przeskanowane plany budynków. Na takich planach można przedstawić symbole prezentujące instalacje i obiekty istniejące w budynku. Do oprogramowania dołączono opracowany specjalnie dla projektu słownik wykorzystywanych symboli.

Program InfoRaster - po uruchomieniu na komputerze typu notebook - może być wykorzystany do prowadzenia inwentaryzacji w terenie. Nagromadzone dzięki temu dane można następnie dołączyć do stacjonarnej stacji roboczej z zainstalowaną bazą danych ZDK.

Kolejnym zastosowaniem programu InfoRaster jest graficzny system EWIKOM do ewidencji i inwentaryzacji sprzętu komputerowego. Pakiet ten powstał na zlecenie Biura ds. Informatyki URM. Powstałe rozwiązanie oparto na połączeniu klasycznej tekstowej bazy danych (skonstruowanej dzięki MS Access) z graficznym przedstawieniem położenia inwentaryzowanych przedmiotów na tle planów pomieszczeń. Dokonano tego dzięki programowi InfoRaster. Eksploatację systemu EWIKOM rozpoczęto w sierpniu br.

W systemie tym dane mogą być wprowadzane zarówno za pomocą Access jak i InfoRaster. Są one przechowywane w bazie danych Access, (tam mogą być tworzone rozmaite raporty i zestawienia), natomiast lokalizacja sprzętu (komputerów, drukarek itp.) w poszczególnych pokojach jest prezentowana przy użyciu pakietu InfoRaster. Tak jak w poprzednim przykładzie, program InfoRaster zainstalowany na notebooku, może być wykorzystany do zbierania lub weryfikacji danych inwentarzowych bezpośrednio "z natury".

System EWIKOM, po odpowiednim przystosowaniu, może być używany w gospodarce materiałowej (dla każdego rodzaju środków trwałych czy nietrwałych). Może to być inwentaryzacja maszyn w hali fabrycznej, wyposażenia biura czy inwentaryzacja instalacji alarmowej, elektrycznej, sanitarnej, przeciwpożarowej w hotelu.

Możliwe zastosowania opisanych technologii to architektura (projektowanie przestrzenne, modyfikacje projektów, renowacja zabytków, projektowanie terenów zielonych), budownictwo (np. archiwizacja i aktualizacja planów oraz zasobów, planowanie remontów i rekonstrukcji), geodezja (np. archiwizacja i aktualizacja map, gospodarka gruntami, informacja o terenie), technika (np. aktualizacja projektów elektrycznych, sanitarnych, instalacji terenowych, graficzne systemy alarmowe) i inne jak monitorowanie środowiska, administracja gminna, archiwa dokumentów itp.

W październiku 1993 r. w ofercie Inter-Design pojawił się program HyperDoc (20 mln zł). Jest to system do zarządzania dokumentami, ułatwiający poruszanie się wśród gęstwiny rysunków i związanej z nimi dokumentacji. Dzięki temu programowi możemy przywoływać na ekran, przechowywane w pamięci masowej dokumenty, drogą graficznego wyboru, bez konieczności pamiętania nazw, rozszerzeń, indeksów.

Użytkownikami HyperDoca mogą być zarówno małe firmy (zarządzanie dokumentami), większe, jak przedsiębiorstwa geodezyjne, projektowe, urbanistyczne oraz takie jak banki czy jednostki administracji państwowej (archiwizacja zeskanowanych dokumentów).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200