Włącz telefon, śpij spokojnie

Tylko dzwoniący zapłaci

Tylko dzwoniący zapłaci

Z początkiem roku nareszcie dobre informacje dla posiadaczy telefonów komórkowych. Po raz pierwszy jedyny operator Polskiej Telefonii Komórkowej, "Centertel" zdecydował się, od 1 lutego 1994 r., na znaczną obniżkę taryfy i zmianę sposobu rozliczania swoich abonentów.

Dotychczas za rozmowę z telefonu komórkowego płacił i ten, kto dzwonił i ten, do którego dzwoniono. Taki system rozliczeń prowadził do nieujawniania numerów telefonów komórkowych, zlecania centralom nieprzyjmowania rozmów przychodzących lub nagminne wyłączanie telefonów. Było to oczywistym zaprzeczeniem idei komunikacji komórkowej, umożliwiającej rozmowę zawsze i wszędzie. Niestety, zarówno zdrowy rozsądek jak i przykład kilku firm, których finanse zostały poważnie uszczuplone rachunkami za rozmowy nie inicjowane przez te firmy, wręcz nakazywały ukrywanie faktu posiadania telefonu komórkowego. Ponad 70% abonentów Centertelu, istniejący sposób płatności uważało za główną bolączkę systemu. Wynikał on z nieprzystosowania technicznego central stacjonarnych do obliczania czasu połączeń radiowych abonentów Telekomunikacji Polskiej S.A.

Od 1 lutego 1994 r., po zmianie central, wprowadzona zostaje nowa zasada - "Tylko dzwoniący płaci" (Calling Party Pays). Sprzyjać to będzie przyjęciu międzynarodowych standardów, pozwalających na wymianę usług między abonentami różnych krajów o takich samych systemach łączności komórkowej. Już wkrótce klienci Centertelu będą mogli używać swoich aparatów w Danii, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Ukrainie, Litwie, Łotwie, Estonii, Bułgarii i Rosji. Możliwe będzie wreszcie wydrukowanie i udostępnienie książki telefonicznej telefonów komórkowych, na wizytówkach pojawią się nowe numery telefoniczne. Można będzie włączyć telefon komórkowy i spać spokojnie.

Jednocześnie ulega zmianie taryfa za połączenia między siecią komórkową i stacjonarną. Osoba rozpoczynająca rozmowę będzie płacić równowartość 0,54 USD za minutę rozmowy. Połączenie między dwoma telefonami komórkowymi kosztować będzie dzwoniącego równowartość 0,34 USD za minutę. W obu wypadkach stawki te zawierają opłaty Telekomunikacji Polskiej S.A. W ten sposób opłaty za rozmowy miejscowe i międzymiastowe przy połączeniach telefonów komórkowych między sobą będą takie same.

Rozwój korytarzy radiowych wzdłuż głównych dróg pozwala coraz pełniej korzystać z zalet telefonii komórkowej w czasie podróży. Dotychczas na terenie Polski funkcjonowały cztery strefy, przy ich przekraczaniu doliczane były dodatkowe opłaty do rachunku. Od 1 lutego opłata ta zostaje zniesiona, a klienci Centertelu mogą korzystać ze swoich aparatów na całym obszarze Polski bez dodatkowych kosztów,płacąc jedynie za czas rozmowy. Również połączenia międzynarodowe będą tańsze. Koszt rozmowy zależeć będzie jedynie od czasu jej trwania oraz odpowiedniej stawki TPSA.

W ramach akcji promocyjnej od 1 lutego 1994 r. czasowo zniesiona zostanie opłata za posiadanie poczty głosowej, czyli odpowiednika automatycznej sekretarki. Każdy z abonentów Centertelu może korzystać z usługi zapisywania, przechowywania i odtwarzania informacji oraz pozostawiania wiadomości dla osób mogących danego abonenta poszukiwać. Poczta głosowa po zgłoszeniu się danego telefonu komórkowego w sieci (mógł być poza zasięgiem lub wyłączony) automatycznie informuje o zapisanych informacjach i przerywa połączenie. Wysłuchanie tych informacji zależy od chęci abonenta.

Rozbudowa systemu telefonii komórkowej oraz modernizacja istniejących central umożliwi w najbliższej przyszłości korzystanie z usług, polegających na bezpłatnych połączeniach np. z informacją o połączeniach komunikacyjnych, uzyskaniu określonych porad czy wezwaniu specjalisty do naprawy jakichś urządzeń. Koszty takich połączeń opłaca firma świadcząca dane usługi.

Rozszerzono czas połączeń ulgowych (poza szczytem). Taryfa ulgowa obowiązywać będzie od poniedziałku do soboty, w godz. od 22 do 7 oraz przez całą niedzielę. W tym czasie opłata za minutę rozmowy wynosi równowartość 10 centów USD. W rozmowach międzymiastowych oznacza to, że za minutę rozmowy np. z Gdańskiem abonent telefonu komórkowego z Warszawy płaci 2102 zł, niezależnie od tego czy łączy się z telefonem komórkowym, czy sieci publicznej. Połączenie takie w sieci telefonii publicznej TPSA kosztuje 4800 zł za minutę. Połączenia międzynarodowe w tym czasie kosztować będą także równowartość 0,1 USD plus opłaty TPSA.

Tak więc, od 1 lutego 1994 r. minuta rozmowy w godzinach szczytu z dowolnym abonentem sieci komórkowej kosztować będzie dzwoniącego 11100 zł plus 7% VAT, razem 11877 zł (wg kursu na koniec 1993 r.). Centertel przewiduje, że w związku ze zmianą stawek, rachunki za używanie telefonów komórkowych zmniejszą się o ok. 30%. Wszystkie połączenia trwające do 5 s są zwolnione od opłat, pozwala to na eliminację opłat za połączenia omyłkowe.

Polska Telefonia Komórkowa "Centertel" ma zamiar zainwestować w rozwój systemu do 1996 r. ok. 285 mln USD. Obroty w 1993 r. szacuje na ok. 25 mln USD i przewiduje w 1994 r. 50 mln USD. Całe zyski przeznaczone są na inwestycje i dalszy rozwój sieci. Przedstawiciele firmy uważają, że ceny usług w porównaniu z cenami w Europie, są bardzo niskie. Niestety, nie mogą być one dostosowane do poziomu zarobków w Polsce, bowiem wszystkie inwestycje wymagają opłat w dolarach, bez żadnych zniżek. Na reklamę (szczególnie widoczną w TV), Centertel przeznacza ok. 1 mln USD rocznie. Poza stosowanymi obecnie telefonami komórkowymi Nokia i Motorola wprowadzone zostaną telefony Benephon, być może będą one konkurencyjne cenowo.

Polska Telefonia Komórkowa "Centertel" ma obecnie ponad 15 tys. abonentów i przewiduje 100ý150 tys. Użytkowników systemu pod koniec 1996 r., kiedy to niemal cała Polska objęta będzie zasięgiem stacji bazowych telefonii komórkowej.

Centertel zdecydował rozliczać telefonię komórkową wg zasady "dzwoniący płaci" promować usługę poczty głosowej zróżnicować taryfy opłat zainwestować w rozwój telefonii komórkowej 286 mln USD do 1996 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200