Gruba ryba w małej sieci

Cisco przejmuje Linksys - największego dostawcę bezprzewodowych urządzeń sieciowych na rynek SOHO.

Cisco przejmuje Linksys - największego dostawcę bezprzewodowych urządzeń sieciowych na rynek SOHO.

Za 500 mln USD w formie wymiany akcji Cisco Systems przejmie Linksys Group, czołowego producenta urządzeń sieciowych - przewodowych i bezprzewodowych, przeznaczonych dla małych firm i sieci domowych. Transakcja ma być sfinalizowana do lipca br.

Perspektywy wzrostu

To, że sieciowy gigant interesuje się najniższym segmentem rynku, nie jest przypadkowe. Według analityków Dell'Oro Group i Synergy Research Group rynek urządzeń sieciowych dla użytkowników domowych i SOHO będzie w najbliższych latach najszybciej rosnącym segmentem tego rynku, a jego wartość wzrośnie z 3,7 mld USD w 2002 r. do 7,5 mld USD w 2006 r.

Fenomen Linksys polega na tym, że udało mu się zdobyć ok. 40% rynku rozwiązań przeznaczonych dla niewielkich firm (do 100 pracowników) i sieci domowych. Jego oferta obejmuje ponad 70 produktów, m.in. bezprzewodowe routery i przełączniki, stacje dostępowe, karty sieciowe, a nawet serwery plików i drukarek. Firma produkuje także szeroką gamę urządzeń dla przewodowych sieci Ethernet, w tym np. modemy kablowe.

Przejęcie Linksys, ze względu na udział tej firmy w rynku, z pewnością ułatwi Cisco promowanie własnych standardów. Przykładowo, niedawno przedstawiciele Cisco poinformowali o zamiarze udostępnienia producentom bezprzewodowych kart sieciowych opracowanej przez siebie technologii zabezpieczeń transmisji. Możliwość bezproblemowej współpracy z punktami dostępowymi Cisco to dla wielu małych producentów bardzo atrakcyjna oferta, tym bardziej że ostateczna specyfikacja uniwersalnego standardu bezpieczeństwa w sieciach bezprzewodowych IEEE 802.11i powstanie nie wcześniej niż za rok.

Nowy rynek, nowe zwyczaje

Cisco już kilkakrotnie próbowało wejść na rynek urządzeń sieciowych dla małych firm i odbiorców indywidualnych. Po raz pierwszy taką próbę firma podjęła jeszcze w 1995 r., tworząc dział zajmujący się projektowaniem produktów na rynek konsumencki. Niestety przygotowane przez ten dział produkty nie znalazły wielu nabywców i dział został rozwiązany. "Problemem nie był brak kompetencji technologicznych, lecz niewłaściwy dla tego segmentu rynku model biznesowy. Marża na produktach dla korporacji sięga ok. 70%, natomiast na rynku konsumenckim jedynie ok. 30%, a to wymaga innego podejścia. Teraz to wiemy" - tłumaczy dotychczasowe niepowodzenia firmy na rynku konsumenckim Charlie Giancarlo, wiceprezes ds. rozwoju produktów w Cisco Systems.

Być może właśnie dlatego po raz pierwszy w liczącej aż 81 transakcji historii przejęć Cisco, Linksys ma po finalizacji transakcji pozostać autonomiczną firmą. Cisco zapowiada, że produkty Linksys będą sprzedawane za pośrednictwem istniejących kanałów pod dotychczasową marką i w dotychczasowych cenach. Cisco nie zamierza nawet ingerować w kontrakty, które Linksys zawarł z podwykonawcami. Jedyna zmiana ma polegać na tym, że jego produkty pojawią się w kanale sprzedaży Cisco.

W przejęciach metoda

Linksys to już trzecia firma przejęta przez Cisco w tym roku. Prawie jednocześnie firma poinformowała o przejęciu za 13,5 mln USD SignalWorks, niewielkiego producenta oprogramowania rozwiązań umożliwiających poprawę jakości głosu w rozwiązaniach Voice over IP.

Wcześniej, w styczniu br., za 154 mln USD Cisco kupiło firmę Okena, specjalizującą się w systemach wykrywania włamań sieciowych.

Jej produkt o nazwie StormWatch umożliwia korelowanie zdarzeń rejestrowanych lokalnie przez agentów działających na komputerach PC ze zdarzeniami w sieci. Według Cisco technologie Okena mają wzmocnić jakość systemów zabezpieczeń w różnego typu elementach sieciowych oferowanych przez tę firmę, takich jak firewalle, routery itd.

W warunkach spowolnionego wzrostu wyceny firm technologicznych pozostają niskie. Niewykluczone że Cisco wykorzysta ten fakt do przejęcia kolejnych dostawców niszowych rozwiązań sieciowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200