Nowi dystrybutorzy Apple'a

Apple Computer IMC Sad Ltd chce podpisać umowy dystrybucyjne z JTT i Computer 2000. Wrocławski producent ma rozprowadzać Macintoshe na rynku SoHo, a C2000 wśród dealerów koroporacyjnych obsługujących instytucje i firmy. Zarówno przedstawiciele JTT jak i C2000 są zdania, że na polskim rynku jest miejsce dla 2 dystrybutorów Apple'a, o ile każdy z nich skoncentruje się wyłącznie na wybranym sektorze.

Apple Computer IMC Sad Ltd chce podpisać umowy dystrybucyjne z JTT i Computer 2000. Wrocławski producent ma rozprowadzać Macintoshe na rynku SoHo, a C2000 wśród dealerów koroporacyjnych obsługujących instytucje i firmy. Zarówno przedstawiciele JTT jak i C2000 są zdania, że na polskim rynku jest miejsce dla 2 dystrybutorów Apple'a, o ile każdy z nich skoncentruje się wyłącznie na wybranym sektorze.

"Nie dostałem oficjalnego potwierdzenia faktu, iż SAD prowadzi rozmowy z C2000 - powiedział odpowiedzialny w JTT za negocjacje z przedstawicielem Apple'a Krzysztof Gołda - wydaje mi się jednak, że dopóki C2000 nie będzie wkraczał na rynek SoHo dopóty nie będzie między nami konfliktów".

Do tej pory JTT prowadziło dystrybucję Macintoshy na podstawie podpisanego z Apple Computer IMC listu intencyjnego. Umowa dystrybucyjna, która jest obecnie w fazie negocjacji, ma zapewnić skrócenie drogi do końcowego użytkownika. "Dotychczas SAD dostarczał produkty do wrocławskiej centrali JTT, a my rozprowadzaliśmy je po oddziałach" - wyjaśnia Krzysztof Gołda.

Jeśli dojdzie do podpisania umowy, Macintoshe ze składu celnego Apple Computer IMC będą trafiały bezpośrednio do oddziałów, z nimi też prowadzone będą wszystkie rozliczenia. Krzysztof Gołda twierdzi, że za "dzierżawienie" przez SAD sieci sprzedaży wrocławskiej firmy, JTT pobierać będzie opłaty 4-5 krotnie niższe niż pobiera przeciętnie dealer.

"Głównym powodem podpisania przez nas umowy dystrybucyjnej z SAD-em jest skrócenie drogi do końcowego użytkownika i zlikwidowanie bezsensownych kosztów, jakie powstawały przy nadmiernie rozbudowanej strukturze sprzedaży" - twierdzi Krzysztof Gołda. Najsilniejsze sieci dealerskie Maca ma poznański oddział JTT, później Katowice i Łódź.

Krzysztof Gołda dodaje, że do ustalenia pozostaje rola SAD-u, który przy poważnych kontraktach zachowuje sobie prawo pierwszeństwa. "Wiadomo - wyjaśnia Gołda - kto jest wygranym w trwającym obecnie przetargu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. SAD dyktuje ceny nam, do niego też trafiają najpoważniejsi klienci". Jego zdaniem sytuacja, w której SAD zajmuje się również bezpośrednią sprzedażą produktów, nie jest korzystna dla rynku.

"Do końca czerwca nie było powodów, by sądzić, że nasz oryginalny zamysł branżowego podziału polskiego rynku Apple'a między 2 dystrybutorów trafi na poważne przeszkody" - powiedział Bogdan Wiśniewski, do niedawna dyrektor generalny SAD/Apple. Jego zdaniem konflikty między dystrybutorami mogą pojawić się dopiero "za jakiś czas, kiedy rynek będzie mniej więcej ustabilizowany".

Podobnego zdania jest Marek Kwiatkowski z C2000, który obawia się jednak, że producent komputerów jakim jest JTT może "zrobić dużo złego na rynku dystrybucyjnym, którego specyfiki nie zna".

Do września br. C2000 planuje podjąć decyzję, czy będzie dystrybuował Maca. "Wiąże się to z koniecznością stworzenia platformy Macintosha w Polsce, która jest obecna na razie tylko na rynku DTP" - twierdzi Marek Kwiatkowski. "Budując ten rynek nie zamierzamy niszczyć już istniejących struktur i walczyć z działającymi w specyficznych, konkretnych niszach podmiotami". C2000 nie zamierza również, przynajmniej na razie, walczyć o rynek SoHo, lecz o klientów korporacyjnych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200