Dokąd zmierza Novell?

21 września Novell, drugi co do wielkości producent oprogramowania (po firmie Microsoft), ogłosił nowe kierunki swojego rozwoju. Mają one utwierdzić jego pozycję na rynku sieciowych systemów operacyjnych. W promowaniu nowego oblicza firmy pomóc ma nowa strategia marketingowa.

21 września Novell, drugi co do wielkości producent oprogramowania (po firmie Microsoft), ogłosił nowe kierunki swojego rozwoju. Mają one utwierdzić jego pozycję na rynku sieciowych systemów operacyjnych. W promowaniu nowego oblicza firmy pomóc ma nowa strategia marketingowa.

"Już dzisiaj widzimy początek nowej ery w informatycznej historii świata - ery informacji. Nowoczesne sposoby komunikowania całkowicie zmienią świat" - mówił Robert Frankenberg prezes Novella. Novell chce tworzyć oprogramowanie, które będzie realizowało sny futurystów - zapewniało łączność komputerów, telewizorów, drukarek, samochodów, systemów klimatyzacji, ogrzewania, oświetlenia a nawet maszyn do kawy. Sieć Net2000, która wg wizji Novella, łączyć będzie nie tylko komputery, pozwoli ludziom kontrolować wszystkie domowe urządzenia za pomocą telefonów komórkowych (np. włączać automatycznie kuchenkę podczas powrotu do domu), unikać korków ulicznych dzięki zainstalowanym w samochodach systemom informacji drogowej, a także wykorzystywać globalną sieć komputerową do otrzymywania różnego rodzaju informacji, robienia zakupów, rezerwacji itp.

"Do 2000 roku nasze oprogramowanie będzie znajdować się w przeszło miliardzie różnego rodzaju urządzeń, które podłączone będą do Net2000" - zapewniał szef Novella.

Czas Novella?

Według specjalistów nadeszły znakomite czasy dla Novella. Firmy i osoby prywatne potrzebują podłączenia do sieci, które zapewniać będzie im stałe źródło informacji. Z drugiej strony analitycy podkreślają, że Novell nie ma już szansy odwrotu. Postawił sobie cel, który musi zrealizować. Jeśli projekt Net2000 nie zainteresuje odbiorców, Novell będzie musiał pożegnać się z rolą lidera na rynku systemów i aplikacji sieciowych. Dla Frankenberga, który został szefem Novella w kwietniu ub.r., Net2000 jest kwestią życia lub śmierci. 48-letni prezes firmy po przejściu do Novella dokończył proces połączenia z WordPerfectem, a następnie zwolnił 2,5 tys. pracowników, czyli 25% całkowitej liczby zatrudnionych. Wprowadził także do firmy pięciu nowych wiceprezesów. W lipcu tego roku całe kierownictwo firmy udało się na przymusowe "wakacje" do hotelu Fairmont w San Jose. Frankenberg postawił im jedno zadanie - opracować strategię. - Wszyscy byliśmy zgodni co do tego, że naszym podstawowym zadaniem jest dostarczanie oprogramowania sieciowego - mówi wiceprezes firmy Christine Hughes, odpowiedzialna za marketing. Rynek, którym zainteresowany jest Novell jest coraz bardziej zatłoczony.

NetWare w samochodzie

Celem Novella jest stworzenie globalnej sieci komputerowej tak rozległej jak to tylko możliwe. W tym właśnie celu Novell opracowuje oprogramowanie, które instalowane będzie w różnego rodzaju urządzeniach elektronicznych wyposażonych w procesor. Oprogramowanie tego typu, nazywane NEST (NetWare Embedded Systems Technology), znaleźć ma się wszędzie: od kart kredytowych, poprzez urządzenia domowego użytku aż do samochodów. Już w tej chwili Novell opracowuje software do 200 różnych produktów dostarczanych przez 67 producentów. Początkowo oprogramowanie NEST znajdzie się w produktach biurowych, takich jak faksy i kopiarki. Jeżeli ktoś, będzie przesyłał faks, to oprogramowanie NEST automatycznie zatroszczy się o to, by wydrukował się on na znajdującej się najbliżej nas drukarce, podłączonej do sieci. Kolejny krok to szybkie przekazywanie zdjęć robionych przez reporterów. Ich aparaty fotograficzne mogą być bezprzewodowo podłączone do sieci. Po wykonaniu zdjęcia jest ono automatycznie przesyłane do redakcji i tam drukowane na kolorowej drukarce.

"Obecnie co roku sprzedaż urządzeń wyposażonych w procesory jest 3-5 razy większa niż komputerów. Wszyscy użytkownicy i producenci tych urządzeń są naszymi potencjalnymi klientami" - mówi Bob Frankenberg.

Dużym rynkiem, na który próbuje wkroczyć Novell, jest oprogramowanie dla przemysłu samochodowego. Dzięki oprogramowaniu NEST i bezprzewodowemu połączeniu samochodów z siecią, kierowcy będą mogli uzyskiwać informacje o korkach ulicznych, pogodzie itp. Nad tą technologią Novell współpracuje już z kilkoma producentami samochodów z USA, Niemiec i Japonii. Pierwszy samochód z zainstalowanym oprogramowaniem NEST dostępny będzie w 1998 roku.

Osieciowane mieszkanko

W domach, do sieci podłączone będą systemy ogrzewania, zabezpieczeń przed włamaniami, sprzęt audiowideo, pralki, lodówki itd. Jadąc do domu będziemy mogli włączyć ogrzewanie, podgrzać wodę na herbatę itp. Co ciekawsze, można to będzie robić bez łączenia urządzeń specjalnymi, sieciowymi kablami - urządzenia komunikować się będą bezprzewodowo lub za pośrednictwem sieci energetycznej. Dzięki temu nie trzeba będzie się już martwić o połączenie drukarki z komputerem. Wystarczy wetknąć jej kabel zasilania do dowolnego gniazdka w domu.

"Przewidujemy, że sprzedaż oprogramowania NEST w tym roku przyniesie dochód w wysokości 15-20 mln dolarów" - mówi Frankenberg. Jest to niwiele w porównaniu z całkowitymi przewidywanymi zyskami na ten rok wynoszącymi 2,1 mld dolarów. Na większe pieniądze Novell musi jeszcze poczekać kilka lat.

Wojna z Microsoftem

Jak na razie głównym dochodem firmy nadal jest system sieciowy NetWare. Szacuje się, że procentowy udział NetWare w całkowitej sprzedaży sieciowych systemów operacyjnych wyniesie w tym roku 50-60%. Coraz częściej klienci wybierają jednak Windows NT produkowany przez Microsoft. Jego sprzedaż wzrasta co rok o 40-50%. Wzrost sprzedaży NetWare to 10-15% rocznie.

"Jesteśmy w trakcie wojny" - mówi Sheldon Laube, wiceprezes firmy Novell - Microsoft chce nas zniszczyć".

"Bill Gates, chce żebyśmy uwierzyli, że wszystkie komputery będą działały w środowisku Windows" - mówi Sheldon Laube - "To się nigdy nie stanie. Sieci były, są i będą heterogeniczne i tu widzimy pole do działania dla Novella. My tworzymy oprogramowanie, które pozwoli połączyć wszystkie urządzenia bez względu na ich rodzaj".

Według Christine Hughes sukces Microsoftu w bardzo dużej mierze opiera się na znakomitym marketingu. "Mamy dobre produkty, ale nikt o nich nie wie" - stwierdza Hughes. To wkrótce ma się zmienić. Novell zaprezentował nowe logo i nową strategię marketingową. Przede wszystkim firma planuje wprowadzić centralnie sterowany system marketingu i zredukować liczbę agencji reklamowych, z usług których korzysta. Już od października rozpocznie także nową kampanię reklamową.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200