Zakupy w Internecie
- Computerworld,
- 17.07.1995
Wiele firm zapowiada rozpoczęcie sprzedaży różnego typu produktów poprzez Internet. Niestety, według opublikowanego niedawno raportu Dataquest okazuje się, że większość użytkowników Internetu nie jest zainteresowana zakupami on-line.
Wiele firm zapowiada rozpoczęcie sprzedaży różnego typu produktów poprzez Internet. Niestety, według opublikowanego niedawno raportu Dataquest okazuje się, że większość użytkowników Internetu nie jest zainteresowana zakupami on-line.
Dane z raportu świadczą o tym, że tylko 25% użytkowników pragnie nabywać towary zamawiane on-line, a opłacane za pomocą kart kredytowych. Allen Weiner, główny analityk programu Online Strategies Dataquest, twierdzi, że główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest niewielka różnica pomiędzy ofertą internetową a tradycyjnymi usługami, tj. zamawianie towarów przez telefon.
"W stosunku do czasu, który muszę poświęcić na włączenie komputera i zamówienie pizzy przez Internet, szybkość z jaką zamówię ją przez telefon jest wielokrotnie większa" - skomentował Weiner wprowadzenie przez Pizza Hut usług w Web.
Drugim podstawowym problemem przy zakupach w Internecie jest bezpieczeństwo transakcji wykonywanych za pomocą kart kredytowych. W interesie dużych firm oferujących karty kredytowe leży stworzenie odpowiednich systemów zabezpieczeń (fire wall, szyfrowanie) takich, które przekonają klientów do korzystania z transakcji on-line.
Jeden z największych internetowych sklepów marketplaceMCI nie zamierza ujawniać wielkości sprzedaży on-line. Frank Walter przedstawiciel marketplaceMCI będącej internetowym dystrybutorem Hammacher Schlemmer i Intercontinental Florist twierdzi, że firmy te uważają wprowadzanie sprzedaży produktów drogą zamówień on-line za długotrwały proces. Przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z tego, że Internet jest medium do którego ludzie powoli przyzwyczajają się.
Raport Dataquest sporządzono na podstawie odpowiedzi 850 użytkowników Internetu, którzy wypełnili kwestionariusz opublikowany w Web.