Oprogramowanie pod DOS dla niewielkiej firmy (cz. 2)

Dzięki poważnym zaletom, jakie niesie za sobą zastosowanie technik informatycznych do obsługi finansów w firmach powstała całkiem oddzielna część rynku oprogramowania - tzw. accounting software. Bieżącą rubrykę "Cennik" poświęcamy (już kolejny raz z rzędu) krajowym produktom oferowanym na tym rynku. W poprzednich numerach CW omawialiśmy oprogramowanie pracujące w środowisku Windows (CW nr 32) oraz kilka programów pracujących pod kontrolą systemu DOS (CW nr 33) wspomagających pracę małej i średniej firmy.

Dzięki poważnym zaletom, jakie niesie za sobą zastosowanie technik informatycznych do obsługi finansów w firmach powstała całkiem oddzielna część rynku oprogramowania - tzw. accounting software. Bieżącą rubrykę "Cennik" poświęcamy (już kolejny raz z rzędu) krajowym produktom oferowanym na tym rynku. W poprzednich numerach CW omawialiśmy oprogramowanie pracujące w środowisku Windows (CW nr 32) oraz kilka programów pracujących pod kontrolą systemu DOS (CW nr 33) wspomagających pracę małej i średniej firmy.

Omawiane programy są zwykle produktami o niezbyt wygórowanej cenie i służą przeważnie do wydruku faktur, formularzy, raportów, do prowadzenia księgi przychodów oraz rozchodów i wspomagają pracę stowarzyszonego z firmą magazynu. Często uzupełnieniem wymienionych funkcji jest możliwość ewidencji wyposażenia, sporządzanie listy płac, kalkulacja i wydruki umów-zleceń, a dla bardziej złożonych operacji rachunkowych możliwość skorzystania z komputerowej księgi handlowej. Niektóre produkty są dodatkowo wyposażone w narzędzia, ułatwiające rozliczanie z ZUS, Urzędami Skarbowymi, pozwalające na wydruk przekazów pocztowych, prowadzenie korespondencji z bankiem itp.

Bardzo często niejednej z wymienionych funkcji poświęcony jest oddzielny program, który jednocześnie stanowi moduł większego systemu komputerowego. Sytuacja taka jest o tyle komfortowa, że pozwala na sukcesywną rozbudowę systemu komputerowego poprzez dokupywanie kolejnych modułów. Może to mieć miejsce także w miarę "oswajania" się użytkowników tych programów z komputerem.

Bowiem warto w tym miejscu podkreślić, że omawiane dzisiaj programy komputerowe są dla większości ich użytkowników programami pierwszego kontaktu z techniką komputerową.

Sytuacja taka stawia dość wysokie wymagania przed sprzedawcami tych systemów. Oferta kierowana do osób, które do tej pory niewiele miały wspólnego z komputerem powinna zawierać podstawowe quantum wiadomości nt. obsługi komputera (w tym minimum informacji o archiwizacji zapisywanych danych), a dołączona do oprogramowania instrukcja obsługi systemu powinna być napisana w sposób możliwie prosty. Dodatkowo sprzedawca oprogramowania powinien zapewnić użytkownikom możliwość przeszkolenia, serwisu i konsultacji.

Właśnie na tego typu okoliczności zwraca uwagę w swojej ofercie firma PPUMicro z Otmuchowa - podając, że proponowane przez nią oprogramowanie jest tanie, a przy tym łatwe w użyciu nawet dla początkującego użytkownika i informując o własnym serwisie oraz możliwości porad telefonicznych.

Przykładami oferty typowo modularnej, pozwalającej się łatwo rozbudowywać, są programy wchodzące w skład systemu MaFi firmy PPU Micro oraz oferowane przez kaliskie wydawnictwo Idea Contact. O popularności oferty Idei (w większości są to programy opracowane przez kaliską firmę dGCSystem) świadczyć może fakt, że można je kupić na terenie całego kraju - u niemal 150 dealerów - a z programów korzysta aż 8000 użytkowników. Jest, jakby nie liczyć, ogromny rynek zbytu.

Mimo że prezentujemy dzisiaj oprogramowanie pracujące pod kontrolą DOS warto wspomnieć o kilku nowych produktach dla niewielkiej firmy pod Windows (jako uzupełnienie Cennika z CW. nr 32). Otóż nowością w ofercie wydawnictwa Idea Contact są dwa produkty - "Kadry, Płace i ZUS" oraz "Analiza Wykresowa". Oba programy pracują w środowisku Windows i kosztują odpowiednio 127 i 43 zł (bez VAT). Biorąc pod uwagę niezbyt wygórowaną cenę mogą to być programy bardzo przydatne dla wspomagania pracy niewielkiej firmy.

Obie aplikacje, pozwalają m.in. działać w połączeniu ze schematem organizacyjnym firmy. Przykładowo - w przypadku aplikacji "Analiza Wykresowa" wykresy dotyczące efektów pracy każdego z wydziałów firmy można oglądać w oknach, ustawionych zgodnie z jej schematem organizacyjnym, co pozwala na natychmiastowe zobrazowanie sytuacji całego przedsiębiorstwa i jednocześnie każdego z działów z osobna.

Przeglądając z koleiofertę sieciowego programu KenMAG - programu do obsługi obrotu towarowego w domu handlowym - dowiedzieliśmy się, że już wkrótce pokaże się na rynku wersja pracująca w środowisku Windows, współpracująca z wersjami DOS-owymi.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200