Usługi operatorskie dla biznesu

W operacjach biznesowych kluczowe znaczenie ma dostęp do informacji, realizowany za pomocą przewodowej lub bezprzewodowej transmisji danych o dużej przepływności. Oferta operatorów w tym zakresie musi też uwzględniać szybki i bezpieczny przekaz informacji przez Internet.

W operacjach biznesowych kluczowe znaczenie ma dostęp do informacji, realizowany za pomocą przewodowej lub bezprzewodowej transmisji danych o dużej przepływności. Oferta operatorów w tym zakresie musi też uwzględniać szybki i bezpieczny przekaz informacji przez Internet.

Usługi operatorskie dla biznesu

Ogólna struktura sieci radiowej LMDS )Local Multipoint Distribution System) - za pomocą tej samej infrastruktury teleinformatycznej operatorzy mogą tworzyć zarówno profesjonalne usługi dla abonentów biznesowych, jak też zaspokajać potrzeby indywidualnych użytkowników sieci. Są to przede wszystkim lokalne rozwiązania dostępowe, w zasięgu kilku kilometrów, bądź dostęp do globalnych usług operatorów, uzyskiwany przez włączenie się do Internetu.

Telekomunikacyjne usługi operatorskie można podzielić na świadczone abonentom biznesowym oraz przeznaczone dla abonentów indywidualnych. W obu grupach stosuje się zarówno tradycyjne technologie dostępu kablowego, jak i bardziej nowoczesny dostęp bezprzewodowy. Wśród usług bezprzewodowych dodatkowo można wyróżnić dwie technologie przekazu informacji: optyczną - opartą na transmisji za pomocą laserowej wiązki światła w swobodnej przestrzeni lub promieniowania podczerwonego - oraz LMDS (Local Multipoint Distribution System), za pośrednictwem łączy radiowych. W Polsce coraz większą akceptację operatorów i odbiorców zyskuje bezprzewodowa komunikacja LMDS.

W ogólnej klasyfikacji usługi operatorskie dla abonentów indywidualnych obejmują: indywidualne korzystanie z wszelkich zasobów internetowych, dostęp do plików wideo, szerokopasmową rozrywkę, zdalną pracę w domu (telepracę), zdalne nauczanie oraz usługi informacyjne. Do realizacji usług indywidualnych przeważnie wystarcza wąskopasmowa infrastruktura sieci, oparta na jednym z kilku systemów transmisji: tradycyjnym dostępie komutowanym (dial-up), przekazie cyfrowym ISDN 2B lub AO/DI (Always On Dynamic ISDN), systemie zunifikowanych wiadomości UMS (Universal Messaging Service) czy przekazach głosowych VoIP i VoDSL. Do obsługi aplikacji związanych z rozrywką służą różne systemy transmisji szerokopasmowej ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) i LMDS oraz aplikacje oferowane w lokalnych sieci osiedlowych i kablowych CATV (cable television).

Stopniowo w ofercie operatorów przybywa usług dla sektora biznesowego, które dostawcy uważają za źródło większych zysków i szybkiego zwrotu ponoszonych kosztów, zwłaszcza wobec prognoz, że małe firmy i przedsiębiorstwa mają w niedalekiej przyszłości stanowić podstawę gospodarki krajowej. Dla abonentów biznesowych usługi muszą uwzględniać inne warunki sieciowe: infrastrukturę stałych i wirtualnych sieci korporacyjnych VPN (Virtual Private Network), sesje wirtualnych sieci komputerowych VLAN (Virtual LAN) dla pracowników przemieszczających się, usługi serwowane w bezprzewodowych sieciach klasy WLAN (Wireless LAN) i bezprzewodowym dostępie LMDS. W sieciach stałych będzie to przekaz przez dzierżawione łącza typu Ethernet, łącza pakietowe oraz cyfrowe usługi PRA ISDN (2 Mb/s), a także szeroko pojęte usługi multimedialne, korzystające z systemów pamięci masowej SAN (Storage Area Network) i stanowiące podstawę działania centrów teleinformacyjnych (contact center).

Szerokopasmowy dostęp globalny zapewnia kilka technologii przekazu, w tym: radiowe systemy dostępowe LMDS i przewodowe ADSL i SHDSL (Symmetrical High Density Subscriber Line). W sieciach szkieletowych będą to tradycyjne sieci synchroniczne SDH, metropolitalne DWDM i wirtualne VPN oraz inteligentne sieci IN wraz systemami zarządzania tymi usługami.

W ciągu najbliższych pięciu lat znaczącą pozycję w rozwijaniu usług biznesowych zajmą prawdopodobnie rozwiązania bezprzewodowe (dostępowe LMDS, komputerowe WLAN oraz lokalne Wi-Fi), niewymagające kładzenia kabli. Ich cechą jest łatwość instalacji i konfigurowania sieci oraz możliwość szybkiego wprowadzania zmian. Za pośrednictwem operatorów nadal rozszerza się oferta dostawców treści lokalnych i internetowych, umożliwiająca realizację do niedawna niedostępnych usług globalnych, takich jak personalizacja, lokalizacja abonenta, praca w czasie rzeczywistym, dostęp do różnorakich oraz oddalonych baz danych, a wszystko to bez ograniczeń technicznych i terytorialnych.

Jakie aplikacje do biznesu?

W rozwiązaniach biznesowych znaczącą rolę zaczynają odgrywać aplikacje dostępne również za pośrednictwem Internetu. Zalicza się do nich:

  • zarządzanie obsługą klientów CRM (Customer Relationship Management) - zawierające aplikacje i usługi określające relacje między partnerami w biznesie (klienci, handlowcy, producenci). Integruje ono wiele aplikacji dotyczących obsługi klientów z pełnym cyklem sprzedaży: z kształtowaniem popytu, pomocą w zakupach, przyjmowaniem i realizowaniem zamówień oraz rozliczanie płatności wraz z dystrybucją produktów;

  • zarządzanie łańcuchem dostaw SCM (Supplay Chain Management) - zapewniające płynność w dostawie produktów i wspomagające prowadzenie interesów z partnerami handlowymi. Te aplikacje realizują zamówienia i usługi zaopatrzeniowe oraz sterowanie zapasami magazynowymi, sprzedażą hurtową i logistyką dostaw;

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200