Usługi operatorskie dla biznesu
- Adam Urbanek,
- 07.02.2003
W operacjach biznesowych kluczowe znaczenie ma dostęp do informacji, realizowany za pomocą przewodowej lub bezprzewodowej transmisji danych o dużej przepływności. Oferta operatorów w tym zakresie musi też uwzględniać szybki i bezpieczny przekaz informacji przez Internet.
W operacjach biznesowych kluczowe znaczenie ma dostęp do informacji, realizowany za pomocą przewodowej lub bezprzewodowej transmisji danych o dużej przepływności. Oferta operatorów w tym zakresie musi też uwzględniać szybki i bezpieczny przekaz informacji przez Internet.
W ogólnej klasyfikacji usługi operatorskie dla abonentów indywidualnych obejmują: indywidualne korzystanie z wszelkich zasobów internetowych, dostęp do plików wideo, szerokopasmową rozrywkę, zdalną pracę w domu (telepracę), zdalne nauczanie oraz usługi informacyjne. Do realizacji usług indywidualnych przeważnie wystarcza wąskopasmowa infrastruktura sieci, oparta na jednym z kilku systemów transmisji: tradycyjnym dostępie komutowanym (dial-up), przekazie cyfrowym ISDN 2B lub AO/DI (Always On Dynamic ISDN), systemie zunifikowanych wiadomości UMS (Universal Messaging Service) czy przekazach głosowych VoIP i VoDSL. Do obsługi aplikacji związanych z rozrywką służą różne systemy transmisji szerokopasmowej ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) i LMDS oraz aplikacje oferowane w lokalnych sieci osiedlowych i kablowych CATV (cable television).
Stopniowo w ofercie operatorów przybywa usług dla sektora biznesowego, które dostawcy uważają za źródło większych zysków i szybkiego zwrotu ponoszonych kosztów, zwłaszcza wobec prognoz, że małe firmy i przedsiębiorstwa mają w niedalekiej przyszłości stanowić podstawę gospodarki krajowej. Dla abonentów biznesowych usługi muszą uwzględniać inne warunki sieciowe: infrastrukturę stałych i wirtualnych sieci korporacyjnych VPN (Virtual Private Network), sesje wirtualnych sieci komputerowych VLAN (Virtual LAN) dla pracowników przemieszczających się, usługi serwowane w bezprzewodowych sieciach klasy WLAN (Wireless LAN) i bezprzewodowym dostępie LMDS. W sieciach stałych będzie to przekaz przez dzierżawione łącza typu Ethernet, łącza pakietowe oraz cyfrowe usługi PRA ISDN (2 Mb/s), a także szeroko pojęte usługi multimedialne, korzystające z systemów pamięci masowej SAN (Storage Area Network) i stanowiące podstawę działania centrów teleinformacyjnych (contact center).
Szerokopasmowy dostęp globalny zapewnia kilka technologii przekazu, w tym: radiowe systemy dostępowe LMDS i przewodowe ADSL i SHDSL (Symmetrical High Density Subscriber Line). W sieciach szkieletowych będą to tradycyjne sieci synchroniczne SDH, metropolitalne DWDM i wirtualne VPN oraz inteligentne sieci IN wraz systemami zarządzania tymi usługami.
W ciągu najbliższych pięciu lat znaczącą pozycję w rozwijaniu usług biznesowych zajmą prawdopodobnie rozwiązania bezprzewodowe (dostępowe LMDS, komputerowe WLAN oraz lokalne Wi-Fi), niewymagające kładzenia kabli. Ich cechą jest łatwość instalacji i konfigurowania sieci oraz możliwość szybkiego wprowadzania zmian. Za pośrednictwem operatorów nadal rozszerza się oferta dostawców treści lokalnych i internetowych, umożliwiająca realizację do niedawna niedostępnych usług globalnych, takich jak personalizacja, lokalizacja abonenta, praca w czasie rzeczywistym, dostęp do różnorakich oraz oddalonych baz danych, a wszystko to bez ograniczeń technicznych i terytorialnych.
Jakie aplikacje do biznesu?
W rozwiązaniach biznesowych znaczącą rolę zaczynają odgrywać aplikacje dostępne również za pośrednictwem Internetu. Zalicza się do nich: