Trzymiesięczny okres próbny

Producenci komputerów uważają, że wzrost sprzedaży PC w czwartym kwartale 2002 r. rokuje nadzieję na powrót koniunktury. Potwierdzałyby to również wyniki sprzedaży w trzech tygodniach stycznia br.

Producenci komputerów uważają, że wzrost sprzedaży PC w czwartym kwartale 2002 r. rokuje nadzieję na powrót koniunktury. Potwierdzałyby to również wyniki sprzedaży w trzech tygodniach stycznia br.

Trzymiesięczny okres próbny

Najwięksi producenci komputerów Desktop, notebooków i serwerów z procesorami Intel i AMD pod względem sprzedaży w Polsce w 2002r.

W minionym roku było widać wyraźnie dwie tendencje. Pierwsza to zmniejszenie udziału w rynku polskim tzw. producentów A-brand czy markowych (wyjątkiem był Dell Computer). Ich klientów przejęli polscy producenci, w tym przede wszystkim nowy gracz na rynku - firma Action, której w ciągu roku udało się sprzedać prawie 27 tys. komputerów i znaleźć się na siódmym miejscu w Polsce.

Drugi trend to znaczący spadek sprzedaży dotychczasowych liderów - nowego HP (o 19%), Optimusa (28%) i Toshiby (20%). Gorsze wyniki nowosądeckiego producenta okazały się korzystne dla jego krajowych konkurentów, zwłaszcza zaś dla "odwiecznego rywala" JTT, którego sprzedaż wzrosła o 19%, tj. do ok.

74 tys. sztuk (niewiele mniej od połączonych Compaqa i HP). W tym roku JTT zwiększyło dwukrotnie liczbę autoryzowanych partnerów Adax i rozpoczęło zakrojoną na szeroką skalę kampanię reklamową.

Spowodowane reorganizacją chwilowe osłabienie HP skrzętnie wykorzystał Dell, który w bezpośrednim starciu wygrał dwuletni prestiżowy kontrakt na dostawy sprzętu dla Telekomunikacji Polskiej. "Znakomity dla nas czwarty kwartał ubiegłego roku to m.in. wynik dostaw do TP, ale także wygranych przetargów publicznych w Państwowej Inspekcji Pracy, ARiMR i kilku innych projektów finansowanych ze środków PHARE" - mówi Mirosław Grzyb z Dell Computer Polska. Zwiększenie zamówień w administracji w IV kwartale dostrzegł również JTT Computer, który wygrał przetargi m.in. w Komendzie Głównej Policji, Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Akademii Medycznej w Gdańsku i kilku urzędach skarbowych.

Toshiba, która przez lata była lokomotywą polskiego rynku PC, po raz pierwszy zanotowała w 2002 r. spadek sprzedaży. Dotychczas jej notebooki były jednymi z najtańszych. Obecnie pojawiła się lokalna konkurencja w postaci odrodzonego Karenu, który sprzedał ok. 9,6 tys. notebooków marki California Access, ale także firm Action i JTT. Firmy te oferują tańsze od japońskiego konkurenta modele komputerów przenośnych. "W ubiegłym roku skoncentrowaliśmy się na stosunkowo wąskiej liczbie modeli, za to w bardzo dobrych przedziałach cenowych. Rozbudowaliśmy także sieć sprzedaży o pięć nowych salonów. Wyparliśmy również naszą konkurencję z kilku dużych sieci handlowych" - tłumaczy trzykrotny wzrost sprzedaży w 2002 r. Andrzej Kuźniak, prezes zarządu Karen Notebook.

Rozproszenie rynku

Trzymiesięczny okres próbny

Sprzedaż komputerów PC w Polsce w latach 1991-2002 (w tys. sztuk)

Wbrew nadziejom najsilniejszych producentów coraz bardziej rzuca się w oczy rozdrobnienie rynku. Największy na rynku polskim producent PC - połączone HP i Compaq - ma jedynie 8-proc. w nim udział (11-proc. rok wcześniej). Zdaniem dystrybutorów powraca czas drobnych składaczy, którzy na przekór prognozom analityków montują coraz więcej sprzętu.

Według wstępnych danych IDC w 2002 r. sprzedano w Polsce ok. miliona komputerów desktop, notebooków i serwerów z procesorami Intela i AMD. Oznaczałoby to 10-proc. wzrost pod względem liczby sprzedanych komputerów. Jeśli zaś chodzi o przychody producentów działających na tym rynku, to w najlepszym przypadku pozostały one na nie zmienionym poziomie.

Dystrybutorzy mówią jednak nawet o 1,1-1,2 mln sprzedanych w Polsce komputerów, szacując tę wielkość na podstawie liczby dostarczonych dilerom płyt głównych, procesorów i dysków twardych. Mieliby je kupować właśnie tzw. drobni składacze, których sprzedaż - gdyby zawierzyć szacunkom dystrybutorów - sięgałby nawet 60%.

"Ogromna sezonowość rynku, do której przywykliśmy przed 2000 r., ostatnio wyraźnie osłabła. Różnice między czwartym kwartałem a pozostałymi były mniejsze, lecz znaczący wzrost sprzedaży w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku może wskazywać na bardziej trwałe ożywienie" - mówią przedstawiciele JTT Computer. "Niewątpliwie w 2003 r. rynek wzrośnie dzięki kilku dużym projektom w administracji i bankowości. Znaczący wzrost tradycyjnie będzie widoczny na rynku małych i średnich firm oraz wśród klientów domowych" - dodają.

Na Zachodzie bez zmian

Według wstępnych szacunków Dataquest w 2002 r. na światowy rynek trafiło ok. 132 mln komputerów, co oznacza 2,7% wzrostu wobec 2001 r. Zdaniem analityków w 2003 r. rynek ten zanotuje wzrost na poziomie 7,6%. Zwiększenie sprzedaży producenci zawdzięczają w głównej mierze klientom indywidualnym, którzy szczególnie chętnie kupowali notebooki. Na rynku korporacyjnym w dalszym ciągu panuje stagnacja i brak oznak ożywienia. Obecna sytuacja ekonomiczna skłania przedsiębiorstwa do wydłużania cyklu użytkowania sprzętu komputerowego i odkładania zakupów na przyszłość.

W ostatnim kwartale 2002 r. HP odzyskał palmę pierwszeństwa na światowym rynku PC. Z analiz IDC wynika, że w ostatnim kwartale 2002 r. koncern dostarczył 6,2 mln komputerów, a Dell ok. 6,1 mln. Na trzeciej pozycji uplasował się IBM, który sprzedał w tym okresie 2,3 mln komputerów osobistych. Jednak w ciągu całego roku największym producentem był Dell Computer. Koncern sprzedał w 2002 r. ponad 20 mln komputerów. Sprzedaż HP po sfinalizowaniu fuzji z Compaq Computer wyniosła niewiele powyżej 18 mln komputerów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200