Multi i media

Targi Multimedia odbywają się równolegle z Infosystemem. W informatorach są wyraźnie oddzielone, a poznańska impreza formalnie ma w nazwie trzy człony: Infosystem, Multimedia , Poligrafia.

Targi Multimedia odbywają się równolegle z Infosystemem. W informatorach są wyraźnie oddzielone, a poznańska impreza formalnie ma w nazwie trzy człony: Infosystem, Multimedia , Poligrafia.

Gdyby ktoś chciał jednak ocenić ofertę produktów multimedialnych na polskim rynku na podstawie tego, co prezentują poznańskie Multimedia byłby srodze zawiedziony. W stoiskach królowały książki i czasopisma o tematyce komputerowej którym, nawet jeśli dołączono do nich dyskietkę, daleko do multi, choć są to na pewno media. Nie oznacza to jednak, że multimedia nie były w Poznaniu obecne, tyle tylko, że przede wszystkim w części zakwalifikowanej jako targi Infosystem.

Produkty multimedialne można zaliczyć do dwóch oddzielnych kategorii: sprzętu, takiego jak napędy CD-ROM, karty dźwiękowe i wyposażone w nie zestawy komputerowe oraz oprogramowanie i bazy danych, które mogą być wykorzystane tylko przez odpowiednio wyposażone multimedialne komputery.

W zgodzie ze światową tendencją, praktycznie wszystkie firmy oferujące komputery osobiste, prezentowały na targach zestawy multimedialne, jako oddzielną oryginalną pozycję lub przynajmniej komputery wyposażone w napędy CD-ROM i karty dźwiękowe. Zależnie od mocy komputera na ekranach monitorów odtwarzane były mniej lub bardziej skomplikowane animacje. Oferta firm reprezentujących producentów zagranicznych była odbiciem światowej tendencji rozwoju systemów multimedialnych, może nieco zubożona o najlepiej wyposażone i najdroższe modele. Warto odnotować, że polscy producenci nie zostają w tyle. Optimus wprowadził i prezentował na targach zestawy multimedialne, a JTT po raz pierwszy przedstawił nowe, wchodzące dopiero do produkcji komputery wyposażone w CD-ROM, kartę dźwiękową oraz procesor Pentium 60 Mhz.

To, czym Infosystem zdecydowanie różni się od targów o zasięgu światowym, jak np. CeBIT, to - poza oczywiście rozmiarami - zdecydowanie uboższa oferta komputerów przenośnych, które można było obejrzeć na niewielu stoiskach i najczęściej jako pojedyncze słabo eksponowane egzemplarze. Nie dotyczy to oczywiście firm, które jak np. Pablo specjalizują się w sprzedaży notebooków. Najbardziej zaawansowane technologicznie i niestety najdroższe notebooki multimedialne wyposażone w Pentium i napędy CD-ROM były na targach praktycznie nieobecne.

Pochodną wyposażenia używanych w Polsce komputerów osobistych w elementy multimedialne jest oferta oprogramowania na dyskach CD. Opiera się ona na produktach zagranicznych, przede wszystkim grach, których jest najwięcej w prezentowanych ofertach. Sporym zainteresowaniem użytkowników cieszą się też znane encyklopedie, almanachy i bazy danych jak Cinemania, Encarta, Bookhelf Microsofta czy też Compton's Interactive Encyclopaedia (Compton's NewMedia) lub New Grolier Multimedia Encyklopaedia (Grolier Electronic Publishing Inc.). Oferta produktów polskich rozszerza się powoli i dominują w niej programy do nauki języków, jak najbardziej popularny - SuperMemo i jego nowi konkurenci - Media Euro firmy Young Digital Poland czy Basic English Expressions (Premiere Training Company Ltd z Warszawy). Jako ciekawostkę można odnotować ofertę dysków CD-ROM o tematyce erotycznej.

Największą atrakcją dla młodzieży zwiedzającej targi były prezentacje systemów rzeczywistości wirtualnej. Po długim wyczekiwaniu w kolejce można było założyć hełm i przenieść się na parę minut do kreowanego przez komputer świata. Jednym z prezentowanych systemów był VFX1 firmy Forte Technologies Inc., który ma być dostępny w sprzedaży za kilka miesięcy, jednak wysoka cena (ok. 3 tys. zł) i duże wymagania sprzętowe sprawiają, że na razie nie będzie to popularna zabawa.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200