Stereotypy z konsekwencjami

175 wydziałów lub instytutów w uczelniach wyższych, około 40 prywatnych uczelni wyższych specjalizuje się w kształceniu w dziedzinie zarządzania lub bankowości. Ponad 430 różnego rodzaju spółek, instytucji, spółdzielni łączy działalność doradczą i szkoleniową.

175 wydziałów lub instytutów w uczelniach wyższych, około 40 prywatnych uczelni wyższych specjalizuje się w kształceniu w dziedzinie zarządzania lub bankowości. Ponad 430 różnego rodzaju spółek, instytucji, spółdzielni łączy działalność doradczą i szkoleniową.

Nabywcami rzeczywistymi i potencjalnymi są praktycznie wszystkie firmy i instytucje w Polsce. Edukacja menedżerska jest to jeden z najszybciej rosnących rynków w Polsce, który wszędzie na świecie ma jedną szczególną cechę. Bardzo trudno jest odbiorcom dokładnie mierzyć efektywność nakładów poniesionych na szkolenia. Na rynku tym ciągle bowiem rządzą stereotypy, które utrudniają zrozumienie specyfiki szkolenia menedżerów. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej co najmniej trzem najważniejszym stereotypom szkoleń i następnie praktyce szkolenia w najlepszych firmach na świecie.

Stereotyp 1: Ludzi trzeba szkolić po to, aby więcej wiedzieli.

Błąd!!! Wzrost wiedzy jest bardzo ważnym celem szkolenia - to nie podlega dyskusji, ale w firmie, która ma zarabiać i stawać się coraz sprawniejsza na rynku, ludzi trzeba szkolić po to, aby zmienili swoje zachowania i aby po powrocie ze szkoleń zmieniali otoczenie, w którym działają. A nie tylko po to, aby byli mądrzejsi. Jeżeli firma nie chce aby szkolenia miały efekt praktyczny to nie powinna budować programu szkoleniowego.

Stereotyp 2: Jakość szkolenia wystarczy mierzyć oceną uczestników szkoleń.

Błąd!!! Ocena jakościowa uczestników jest bardzo ważna - ludzie potrafią odróżnić profesjonalnego i dobrze przygotowanego wykładowcę od takiego, który albo ma niewiele do przekazania, albo nie umie tego dobrze zrobić - pomimo swej fachowości. Tym niemniej jakość szkolenia trzeba mierzyć przede wszystkim wpływem przeszkolonych uczestników na poprawianie sytuacji firmy, ich zdolnością do realizacji strategii.

Stereotyp 3: Kadra kierownicza wie kogo i jak należy szkolić oraz jakie umiejętności są najważniejsze.

Błąd!!! Badania wykazują, że kierownicy zawsze uważają, iż lepiej należy przeszkolić przełożonych, najlepiej z dala od miejsca pracy. Podwładni powinni być szkoleni okresowo, gdy nie ma spiętrzeń w realizacji zadań, "w trakcie pracy" tak aby ich nie odrywać od zajęć. Przełożeni powinni być szkoleni w umiejętnościach ogólnych (komunikacja, negocjacje), a podwładni - w praktycznych. Stereotypy dominują: przełożonych szkoli się na sali wykładowej, a pracowników głównie "zaocznie", w przepisach, rodzajach oferowanych usług itd.

Tymczasem to, co jest naprawdę ważne to dopasowanie szkolenia do wyzwań strategicznych stojących przed organizacją - szkolenie ludzi w umiejętnościach rozwiązywania problemów przejścia od stanu, w którym organizacja się znajduje do tego, w którym powinna się znaleźć. I to właśnie starają się osiągnąć poprzez szkolenia najlepsze firmy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200