Nauczyciel z dyskietki - część II

Jeśli chcemy być kolejnym krajem Unii Europejskiej już niedługo każdy z nas może stanąć przed koniecznością konkurowania własną pracą z pracownikami krajów Europy Zachodniej. Czy w takiej sytuacji jest coś bardziej naturalnego, niż nauka języków obcych z wykorzystaniem komputera?

Jeśli chcemy być kolejnym krajem Unii Europejskiej już niedługo każdy z nas może stanąć przed koniecznością konkurowania własną pracą z pracownikami krajów Europy Zachodniej. Czy w takiej sytuacji jest coś bardziej naturalnego, niż nauka języków obcych z wykorzystaniem komputera?

Rynek oprogramowania edukacyjnego potrafi szybko zaspokoić rosnący popyt na tego typu produkty i usługi. Bez wątpienia dostępne oprogramowanie do nauki języków obcych oraz rozmaite słowniki językowe stanowią największą część tego rynku. Są na nim zarówno niezbyt kosztowne aplikacje dla dzieci, uczące języka w trakcie zabawy jak i ogromne, składające się z kilkunastu dysków CD-ROM interaktywne zestawy dla dogłębnych studiów wymowy, pisowni i gramatyki. Większość z tych programów jest opracowywana z myślą o uczniu - samouku, są jednak i takie które wspomagają proces nauczania w klasach szkolnych i laboratoriach językowych.

W szkołach coraz szerzej korzysta się z komputera jak z nowoczesnego narzędzia edukacyjnego. Procesowi temu towarzyszy spełnienie serii warunków, z których najważniejsze to zorganizowanie pracowni komputerowej, odpowiednie przygotowanie nauczycieli oraz wybranie dostosowanych do tematyki nauczania programów.

Bieżące zestawienie cennikowe prezentuje obok oprogramowania do nauki języków obcych także serię innych programów dla szkół. Są wśród nich aplikacje firmy Vulcan, przodującej w tej dziedzinie na rynku krajowym. Firma ta pozyskała dobrą atmosferę współpracy, dzięki czemu scenariusze do ich produktów są z reguły opracowywane przez nauczycieli - fachowców i pasjonatów w swoim zawodzie.

Prezentowane zarówno w zeszłym tygodniu, jak i w bieżącym zestawieniu oprogramowanie spełnia dwie podstawowe funkcje - uczy użytkownika tematu zajęć oraz obsługi komputera. Szczególnie ten ostatni aspekt nauczania jest ważny dla wykształcenia przyszłych obywateli XXI wieku. Dość często popełnianą do tej pory omyłką było bowiem utożsamianie nauki informatyki z umiejętnością programowania. Tymczasem w większości przypadków, obsługa komputera łączy się przede wszystkim z umiejętnością obsługi rozmaitych aplikacji. Im więcej aplikacji jest poznawanych przez ucznia, tym większe będzie jego przygotowanie do przyszłej, profesjonalnej pracy z komputerem.

Warto przy okazji wspomnieć także o innym aspekcie nauki wykorzystującej komputery z oprogramowaniem edukacyjnym - niektóre z programów pozwalają na ocenę pracy każdego z uczniów z osobna oraz rejestrację stopnia ich umiejętności. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż korzyści z komputeryzacji pracy w przypadku nauczyciela wypłyną dopiero podczas analizy pracy grupy uczniów. Tylko komputer pozwala na porządkowanie takiego zespołu informacji oraz poszukiwanie powiązań i prawidłowości. Tego typu pakiety są dołączane do niektórych produktów oferowanych przez firmę Lamed; takim programem jest Sekretariat 2000 firmy Vulcan, który pozwala śledzić karierę każdego z uczniów. O serii programów do zarządzania szkołą, w skład której wchodzi właśnie Sekretariat, będziemy pisali w kolejnych zestawieniach cennika.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200