Walka postu z karnawałem

Zasada 6. Pamiętaj, że możesz nie wiedzieć jak coś zrobić, ale nie możesz nie wiedzieć czego chcesz.

Zasada 6. Pamiętaj, że możesz nie wiedzieć jak coś zrobić, ale nie możesz nie wiedzieć czego chcesz.

Walka postu z karnawałem

Tomasz Byzia, prowadzi firmę szkoleniowo-doradczą Infovide Akademia

Pionierzy lotnictwa. Tański, bracia Wright i inni. Samotni w swojej pasji. Szukający drogi w nieznane. Wytrwale znoszący niepowodzenia i klęski. Bohaterowie swoich czasów. Wzór determinacji i konsekwencji dla dzisiejszych kierowników projektów.

Teza

Kierownik projektu w imieniu sponsora kieruje operacyjnie projektem. Odpowiada za wytworzenie wymaganych projektem produktów zgodnie z wymaganiami jakościowymi, w określonych granicach czasowych i finansowych. Produkty służą do realizacji celów biznesowych wyznaczonych przez sponsora. Podstawowym obowiązkiem kierownika projektu jest zatem zapewnienie wysokiej użyteczności i rentowności wytworzonych produktów.

Nie jest łatwo spełnić tak ostre wymagania. Trzeba mieć głęboką wiedzę o biznesie i dziedzinie, w której toczy się projekt. Trzeba rozumieć wymagania sponsora i przyszłych użytkowników produktów i umieć zamienić je w ciąg właściwych działań projektowych. Niezbędne jest doświadczenie w zarządzaniu zespołami ludzkimi, rozwiązywaniu konfliktów, motywowaniu pracowników i negocjacjach handlowych. Żaden projekt się nie uda bez opanowania rzemiosła "menedżera projektu", na które składa się zarządzanie zakresem, czasem, kosztami, jakością, ryzykiem, personelem, podwykonawcami, komunikacją i integralnością projektu.

Antyteza

Czy kierownik projektu posiadający "certyfikat wiedzy i profesjonalizmu" lepiej zarządza projektem? Czy kierownik projektu może być niekompetentny? Czy bycia menedżerem można się nauczyć, czy trzeba się nim urodzić? Wszystko wskazuje na to, że podstawą skutecznego działania jest uświadomiona potrzeba i determinacja (motywacja) zrealizowania postawionych przed sobą celów. Niespełnienie tego warunku nawet wykształconego kierownika projektu skazuje na klęskę. Dla początkującego zaś stanowi szansę, że mimo braków warsztatowych, jeśli tylko będzie dobrze wiedział czego chce, znajdzie odpowiednich ludzi, którzy pomogą mu dotrzeć tam, dokąd konsekwentnie zmierza. Trzeba tylko wiary w siebie i słuszność celów, wytrwałości i odwagi eksperymentowania, odporności na małe porażki i ciągłego podążania za jasną, zrozumiałą wizją przyszłości.

Wnioski

Statystyki nieudanych projektów wskazują jednoznacznie, że najważniejszymi czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo sukcesu projektu są w kolejności: wsparcie wyższej kadry kierowniczej, zaangażowanie użytkownika (klienta) oraz doświadczenie kierownika projektu. Sukces projektu zależy zatem nie tyle od wiedzy i kompetencji merytorycznych kierownika, ale od jego popartej doświadczeniem umiejętności nawiązania twórczego dialogu z głównymi udziałowcami projektu. To stworzona wspólnie wizja przyszłości nadaje dynamiki naszym działaniom i pozwala znajdować racjonalne i efektywne scenariusze jej realizacji.

Lepiej będzie się działo w naszych projektach, gdy współcześni kierownicy odkryją w sobie na nowo pasję i radość sięgania poza horyzont, tak jak czynili to ci, którzy na początku wieku przecierali szlaki ku niebu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200