Krótka wiadomość do agenta

Raz w miesiącu, niemal jednocześnie z telefonów agentów ubezpieczeniowych Grupy Allianz dobiega charakterystyczny sygnał zwiastujący nadejście wiadomości. Ten SMS, dla wielu najważniejszy w całym miesiącu, informuje agenta o wysokości przyznanej mu prowizji.

Raz w miesiącu, niemal jednocześnie z telefonów agentów ubezpieczeniowych Grupy Allianz dobiega charakterystyczny sygnał zwiastujący nadejście wiadomości. Ten SMS, dla wielu najważniejszy w całym miesiącu, informuje agenta o wysokości przyznanej mu prowizji.

Krótka wiadomość do agenta

Jerzy Tarabuła, kierownik ds. rozwoju oprogramowania w Departamencie Informatyki Grupy Allianz

W Grupie Allianz wiadomości SMS stanowią równorzędny wobec poczty elektronicznej, telefonu i papierowej korespondencji sposób komunikacji z agentami ubezpieczeniowymi. "Sposób wyjątkowo szybki i tani" - podkreśla Jerzy Tarabuła, kierownik ds. rozwoju oprogramowania w Departamencie Informatyki Grupy Allianz. Koszt rozwiązania obsługującego komunikację SMS-ową wyniósł ok. 120 tys. zł. Budżet przeznaczony na utrzymanie systemu w przyszłym roku zaplanowano na nieco ponad 7 tys. zł miesięcznie.

Nie obejmuje on kosztu wysyłania SMS-ów (Allianz negocjował ich cenę z operatorem).

Kluczowy łącznik

Firma ubezpieczeniowa kupiła gotowy produkt - rozwiązanie programowo-sprzętowe firmy Topcall obsługujące jednocześnie komunikację faksową. Dzięki integracji z HP OpenMail stało się możliwe wysyłanie poczty elektronicznej, faksów i SMS-ów z jednej skrzynki pocztowej.

Topcall Communication Server One to dwie zamknięte skrzynki: dedykowane serwery podłączane do sieci. Na jednym działa zmodyfikowana wersja Windows NT obsługująca wszystkie usługi i karty faksowe. Na drugim zainstalowano dodatkowe moduły integrujące Topcall z innymi systemami, m.in. HP Open-Mail oraz programy obsługujące modemy GSM.

Obecnie producent Topcall złagodził politykę licencyjną i pozwala na instalowanie swojego systemu na serwerach innych producentów. Jeśli klient dysponuje własnymi serwerami i zamierza obniżyć cenę rozwiązania o koszt sprzętu, może nabyć jedynie oprogramowanie. Niezbędne jest wówczas dokupienie modułu sprzętowego Line Server One, podłączanego do centrali telefonicznej i serwera, na którym działa Topcall - obsługujące pocztę głosową oraz wysłanie i dobieranie faksów.

Podczas trzymiesięcznego wdrożenia w Allianz kluczowym problemem okazało się opracowanie interfejsu do środowiska Oracle. Zdecydowana większość baz danych w Allianz to produkty firmy amerykańskiej. W stworzenie interfejsu zaangażowano nawet centralę Topcall. Interfejs, napisany w języku Visual Basic w środowisku programistycznym Topcall Foundation Classes, wykorzystuje standardowy mechanizm ODBC. W bazie danych Oracle utworzono dwie tabele zawierające informacje przychodzące i wychodzące, do których ma dostęp aplikacja kliencka Topcall. Sprawdza ona zawartość tabeli z informacjami wychodzącymi co 15 s. Wszystkie informacje znajdujące się w tabeli są natychmiast wysyłane wskazanej grupie agentów.

Logika biznesowa, czyli reguły, wg których dane czerpane z systemów informatycznych są eksportowane do systemu Topcall, zostały opracowane przez informatyków Allianz.

Wiadomości są wysyłane za pośrednictwem trzech modemów GSM produkowanych przez Topcall. Każdy może wysyłać i odbierać 600 wiadomości na godzinę. Topcall korzysta z podzespołów firmy Falcon. Ze względu na to, że są one podłączane za pomocą złącza szeregowego, producent dołącza do nich moduł przejściowy umożliwiający bezpośrednie wpięcie do sieci lokalnej.

System wdrożony przez Allianz można też bezpośrednio podłączyć do centrum SMS operatora. "Nie było takiej potrzeby. W naszym przypadku doskonale sprawdzają się modemy GSM" - wyjaśnia Jerzy Tarabuła.

- "Jedyna niedogodność wynika z faktu, że modemy wytwarzają duże pole magnetyczne. Musieliśmy przenieść je w miejsce, gdzie nie pracują ludzie".

Od czasu uruchomienia systemu bezpośrednią opiekę administracyjną nad systemem sprawuje informatyk z Allianz. "Dotychczas jednak nie mieliśmy większych problemów, a przynajmniej nie otrzymywaliśmy od użytkowników informacji o nieprawidłowościach. Nie ma także problemów związanych ze współpracą Topcall z innymi systemami" - mówi Jerzy Tarabuła. "W prosty sposób możemy dodawać nowe usługi" - dodaje.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200