Produkty i pieniądze największych

Światowi producenci są coraz bardziej zadowoleni z obecności na polskim rynku. Do grona firm oficjalnie reprezentowanych w Polsce, w kwietniu tego roku dołączy Computer Associates.

Światowi producenci są coraz bardziej zadowoleni z obecności na polskim rynku. Do grona firm oficjalnie reprezentowanych w Polsce, w kwietniu tego roku dołączy Computer Associates.

Wpływy Microsoft Polska w 1994 r. wyniosły ok. 9,3 mln USD. Suma ta nie obejmuje wpływów firmy ze sprzedaży programów na zasadzie OEM, czyli pakietów preinstalowanych na sprzęcie komputerowym. Amerykańska firma utrzymuje w Polsce dwustopniowy model dystrybucji. Dystrybutorzy kupują oprogramowanie bezpośrednio z fabryki w Irlandii, następnie pakiety trafiają do dealerów, a od nich do końcowego użytkownika. Nieoficjalnie wiadomo, że polscy użytkownicy w ub.r. zapłacili za oprogramowanie Microsoftu ok. 15 mln USD. 30-40% tej sumy stanowi marża dystrybutorów i dealerów. Stąd właśnie suma 9,3 mln USD. Dyrektor przedstawicielstwa amerykańskiego producenta w Polsce, Waldemar Sielski nie zdementował tej informacji. Sielski stwierdził jednocześnie, że wpływy Microsoftu zwiększyły się o blisko 80% w porównaniu z 1993 r.

Najczęściej sprzedawanym przez Microsoft pakietem jest obecnie MS Office. Natomiast sztandarowego produktu firmy, systemu operacyjnego Windows - sprzedano przez ostatnie 2 lata 180 tys. szt. Zdaniem Sielskiego Polska zajmuje wśród krajów Europy środkowowschodniej drugie miejsce, po Czechach i Słowacji, pod względem wysokości obrotów. Następne na liście są Węgry.

Novell

Jacek Pacholczyk, dyrektor biura Novella w Polsce twierdzi, że ubiegłoroczne przychody firmy wyniosły 10 mln USD. "Rynek europejski to 40% ogólnej sprzedaży Novella na świecie" - stwierdził Pacholczyk dodając, że "walczymy o pierwszeństwo w wielkości obrotów z Czechami i Słowacją".

60% sprzedaży produktów Novella w Polsce stanowią systemy operacyjne: Novell DOS, Unix i Netware. Ten ostatni jest zdecydowanie najczęściej kupowanym systemem Novella i stanowi 68% całej sprzedaży. Powoli zdobywa sobie rynek najnowszy pakiet amerykańskiej firmy - Netware 4.1. 10% całej wartości sprzedaży Netware stanowi jego najnowsza wersja.

Oracle

Przychody Oracle'a w ub.r. wyniosły 5,3 mln USD, co stanowi - wg dyrektora przedstawicielstwa firmy w Polsce Jacka Ducha - ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z 1993 r. Transakcje zawierane są w 80% bezpośrednio, resztę stanowią rozwiązania VAR-owskie. "Na razie nie planujemy rozbicia struktury na system typu dystrybutor-reseller" - stwierdził Duch.

Najlepiej sprzedawanym produktem Oracle'a w Polsce jest system zarządzania danymi Oracle DMS. W dalszej kolejności Oracle zarabia na narzędziach do tworzenia oprogramowania, szkoleniach i usługach konsultacyjno-wdrożeniowych. Największym dla tej firmy rynkiem w Europie Wschodniej jest zdecydowanie Rosja. Polska zajmuje 2 miejsce przed Czechami, Słowacją i Węgrami.

Computer Associates

"Odpowiedzią na dobre wyniki finansowe Computer Associates w Polsce jest zaplanowane na kwiecień otwarcie biura firmy w Warszawie" - zapowiedział wiceprezydent i dyrektor generalny na kraje Europy Wschodniej CA International Alfonso Ferran.

Przychody firmy wyniosły w 1994 r. 5,5 mln USD, co - zdaniem Ferrana - stanowi blisko 200% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Największą popularnością w Polsce cieszyły się aplikacje DMG, których w 1994 sprzedano za sumę 2,2 mln USD. Również linia baz danych, w szczególności Ingres, osiągnęła sukces na polskim rynku. Przychody w tej dziedzinie wyniosły w ub.r. 2,2 mln USD. Dział CA zajmujący się oprogramowaniem na komputery osobiste oszacował zeszłoroczne przychody na 1,4 mln USD. "Największe nadzieje - stwierdził Ferran - firma nasza wiąże z oprogramowaniem Unicenter Unix, którego wartość sprzedaży w ub.r. wyniosła 500 tys. USD, mimo iż Unicenter został wprowadzony w połowie roku.

Ferran określił polski rynek jako "najważniejszy dla CA w Europie środkowowschodniej". Dalej plasują się Rosja, Czechy, Słowacja i Węgry. Głównym powodem takiej oceny są - wg Ferrana - wygrane kontrakty na informatyzację szeregu polskich instytucji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200