Obiekty coraz większe

Business Objects kompletuje ofertę narzędzi business intelligence dla dużych korporacji.

Business Objects kompletuje ofertę narzędzi business intelligence dla dużych korporacji.

Trzecia Ogólnopolska Konferencja Użytkowników Business Objects (KUBO 2002) tradycyjnie była okazją do wymiany doświadczeń między użytkownikami narzędzi analitycznych tej firmy. Polska jest jednym z największych rynków tego producenta. Firma Premium Technology, reprezentująca Business Objects w Polsce, chwali się drugą pozycją wśród partnerów na rynku Europy, Bliskigo Wschodu i Afryki. Według nieoficjalnych informacji obroty związane z produktami i szkoleniami BO w 2001 r. wyniosły ok. 8 mln zł.

Kierunek korporacyjny

Niedawno Bernard Liautaud, szef Business Objects, przedstawił plany i kierunki rozwoju produktów. Nowy projekt o nazwie Sundance ma wzbogacić platformę Business Objects w mechanizmy współpracy między użytkownikami narzędzi analitycznych, a także umożliwić pomiar realizacji zdefiniowanych wcześniej celów biznesowych. "Sundance pozwoli na modelowanie obiegu informacji w organizacji, określanie metryki procesów biznesowych, ustanawianie celów i monitorowanie, w jakim stopniu są one realizowane w bieżącej działalności" - twierdzi Crispin Read, wiceprezes Business Objects, gość konferencji zorganizowanej w podwarszawskich Falentach. Informacyjne parametry procesu biznesowego będzie można obserwować na czymś w rodzaju panelu wskaźnikowego. W razie niemożności osiągnięcia założonych celów interfejs użytkownika generuje sygnały alarmowe i wskazuje jakie należy podjąć kroki zaradcze.

Na razie to tylko ogólne założenia. Projekt Sundance nie jest gotowy, a premierę rynkową przewidziano na pierwszą połowę 2003 r. Wiadomo natomiast, że Sundance będzie przeznaczony poczatkowo dla średnich przedsiębiorstw, które mają dobrze zdefiniowane procesy biznesowe, ale brakuje im obsługi analitycznej tych procesów.

W opracowaniu jest również nowa wersja WebIntelligence, serwera raportów dostępnych za pośrednictwem sieci Web. Projektowi nadano nazwę Tosca. Usprawnienia dotyczą głównie dostępu do istniejących i definiowania nowych raportów. Częścią systemu będzie portal informacyjny.

Po przejęciu Acta

Przedstawiciele Business Objects definiują misję firmy jako dostarczanie pełnego wachlarza rozwiązań business intelligence. "Rozumiem to jako dostarczanie holistycznych rozwiązań analitycznych, poczynając od pobierania, transformacji i ładowania danych, przez integrację, skończywszy na aplikacjach dla użytkownika końcowego" - wyjaśnia Crispin Read. To zupełnie nowe podejście, zważywszy że jeszcze przed dwoma laty Business Objects był jedynie dostawcą narzędzi do raportowania i analizowania danych. Kierownictwo firmy duże nadzieje wiąże z przejętą niedawno Acta Technologies, producentem narzędzi ETL do pobierania danych z baz i innych źródeł, ich transformacji do postaci zgodnej z wymaganiami systemu docelowego (zwykle hurtowni danych) i ładowania do bazy.

Nowe kierunki rozwoju mogłyby oznaczać zaniedbanie aktualnych użytkowników narzędzi i aplikacji analitycznych, których potrzeby nie wykraczają poza dotychczasową specjalizację Business Objects. Producent i krajowy dystrybutor zapewniają, że obecnie dostępne narzędzia będą rozwijane i sprzedawane na obecnych zasadach licencjonowania (użytkownicy nazwani, wersja serwerowa z dostępem z przeglądarki). Premium Technology od dłuższego czasu oferuje polską wersję interfejsu użytkowego pakietu Business Objects, wkrótce zaś ma udostępnić spolszczone pliki pomocy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200