W jednym gniazdku

Prosty system telefonii IP zastąpił w Centrum Edukacyjnym Edusoft stare centrale analogowe.

Prosty system telefonii IP zastąpił w Centrum Edukacyjnym Edusoft stare centrale analogowe.

Do niedawna firma szkoleniowa Edusoft korzystała z dwóch przestarzałych, analogowych centralek telefonicznych Panasonic. Przychodzące połączenia odbierano wyłącznie za pośrednictwem recepcji. Dzwonienie bezpośrednio do pracowników nie wchodziło w grę. Stare centrale nie zapewniały ani dobrej jakości połączeń, ani integracji z innymi urządzeniami telekomunikacyjnymi. Pożegnano się z nimi bez żalu.

Nowe możliwości

W jednym gniazdku

Telefon 3Com 2102 wyposażony w port IR

Nowy system telefoniczny oparto na technologii IP, konkretnie zaś na przeznaczonym dla niewielkich firm rozwiązaniu 3Com NBX 100. W centrali Edusoftu NBX obsługuje ok. 35 użytkowników. Dodatkowy telefon znajduje się w oddalonym od centrali o kilkadziesiąt metrów budynku, w którym odbywają się szkolenia. W poprzednim systemie operator telekomunikacyjny dostarczający łącza analogowe zestawił pomiędzy budynkami linię wewnętrzną, ale, jak wspominają pracownicy, jakość połączeń pozostawiała wiele do życzenia.

Zastosowanie NBX 100 pozwoliło m.in. na wykorzystanie funkcji IVR, której aktywacja odbywa się po wybraniu głównego numeru firmy. Dzwoniący porusza się w systemie, wybierając tonowo numery na klawiaturze telefonu: może połączyć się z określonym działem lub bezpośrednio, jeśli zna numer, z wybraną osobą.

Użytkownicy korzystają z przechowywanej w centrali książki telefonicznej. Przeszukiwanie jej odbywa się na wyświetlaczu aparatu telefonicznego. Z poziomu przeglądarki internetowej można ingerować w ustawienia systemu, oczywiście tylko w granicach wyznaczonych przez administratora. Użytkownik może np. sam ustalić skrócone sposoby wybierania niektórych numerów.

Za pośrednictwem graficznego interfejsu NetSet, dostępnego również przez przeglądarkę, odbywa się administrowanie centralą. Użytkownikom - a właściwie poszczególnym numerom telefonów - można przypisywać uprawnienia dotyczące typów wykonywanych połączeń, ze względu na wybierany numer, porę dnia lub dzień tygodnia. Administrator ma do dyspozycji system raportowania o nazwie 3Com NBX Call Detail Reporting.

Firma zyskała także dostęp do poczty głosowej. Edusoft korzysta z podstawowego wariantu oferowanego przez 3Com - łączny czas wiadomości nie przekracza 30 min. Po wykupieniu rozszerzenia licencji NBX 100 może pomieścić do 80 godz. wiadomości. Nagrania można odsłuchiwać z aparatu wewnętrznego lub dowolnego telefonu z wybieraniem tonowym. Poprzez przeglądarkę użytkownik może dowiedzieć się o liczbie zostawionych wiadomości, numerze telefonu nagrywającego się, dacie nagrania, jego długości. Choć funkcja ta nie została zaimplementowana przez Edusoft - system umożliwia odsłuchanie wiadomości przesyłanej pocztą elektroniczną jako pliku .wav.

Podłącz i dzwoń

Telefony i komputery korzystają z tej samej sieci lokalnej. Do gniazdek sieciowych jest podłączany telefon, następnie do telefonu - który ma wbudowany koncentrator - należy włożyć kabel wychodzący z karty sieciowej komputera. Centrala jest podłączana do sieci przez port Ethernet 10BASE-T. "Praktycznie instalacja centrali ogranicza się do podłączenia jej do sieci. Automatycznie wykrywane są wszystkie telefony. Najdłuższa praca wiąże się z ustaleniem planu numeracyjnego, uzupełnieniem książki telefonicznej i ustaleniem uprawnień przysługujących poszczególnym użytkownikom" - mówi Wiktor Wądołowski, odpowiedzialny za projekt ze strony Edusoft, obecnie współpracujący z CSS.

W tym konkretnym przypadku wybór systemu telefonii IP wiązał się z modernizacją sieci lokalnej. Konieczna była wymiana okablowania strukturalnego, które nie spełniało standardów kategorii 5. W części pomieszczeń, w których miały zostać zainstalowane telefony IP, w ogóle nie było gniazdek sieciowych. Przy okazji wymieniono kilka urządzeń aktywnych.

W Edusofcie system działa w trybie "domyślnym" - w drugiej warstwie sieciowej. W takim przypadku NBX 100 wykorzystuje do komunikacji między abonentami adresy sprzętowe (MAC). Po wykupieniu rozszerzenia licencji możliwe jest korzystanie z atutów, jakie oferuje trzecia warstwa sieciowa. W przypadku gdy sieć lokalna wykorzystuje mechanizm sieci wirtualnych i przełączniki trzeciej warstwy, NBX wymaga adresów trzeciej warstwy IP. Komponenty systemu mogą otrzymać adresy na trzy sposoby - można statycznie przypisać adres każdemu zasobowi systemu, można pobrać adresy z serwera DHCP, NBX może też przydzielać adresy dynamicznie z dedykowanej puli.

Przejście do trzeciej warstwy pozwoliłoby na zainstalowanie central w innych lokalizacjach Edusoftu na terenie Polski. Warszawska spółka rozważa rozbudowę swojego systemu telefonii w tym kierunku.

Okres przejściowy

Na biurkach pracowników Edusoftu znajdują się obecnie wyłącznie telefony IP (modele NBX 1102 i NBX 2101). Kilku pracowników zajmujących się telemarketingiem korzysta dodatkowo z telefonów programowych tzw. softphone. Aplikacja pcXset pozwala przy wykorzystaniu słuchawki z mikrofonem i karty dźwiękowej wykonywać połączenia bezpośrednio z PC.

Edusoft korzysta jeszcze ze starych łączy analogowych i starych numerów, ale nie są one podłączone już do centrali, tylko bezpośrednio do aparatów telefonicznych. Decyduje o tym chęć "łagodnego" przejścia ze starego systemu numeracyjnego na nowy, nie udało się bowiem zachować starych numerów ze względu na zmianę operatora telekomunikacyjnego.

W okresie przejściowym firma korzystała równocześnie z telefonów IP i analogowych. Centrala NBX została połączona z centralami analogowymi. "Połączenie udało się zrealizować za pomocą kart analogowych do centralki NBX. Centrale analogowe widziały centralę cyfrową jako linię przychodzącą, NBX odwrotnie - traktował centrale analogowe jako zwykłe telefony. Połączenia przychodzące nowym traktem cyfrowym na nowe numery trafiały do centralki NBX i mogły być przekazane dalej do central analogowych" - tłumaczy Grzegorz Krzątała, inżynier 3Com Poland, odpowiedzialny za wdrożenie w Edusofcie.

Remis ze wskazaniem na gości

Edusoft wchodzi w skład grupy firm należących do Computer Service Support SA. Wdrożenie systemu NBX pozwoliło na uzgodnienie planu numeracyjnego Edusoftu ze stosowanym w warszawskiej siedzibie CSS. Pracownicy Edusoftu, chcąc połączyć się z CSS, wybierają skrócone numery wewnętrzne. Połączenia między firmami są realizowane jako połączenia wewnętrzne, co umożliwiła umowa z warszawskim operatorem El-Net, który dostarcza trakty cyfrowe do obu firm.

NBX 100 obsługuje w Edusofcie ok. 35 abonentów. Firma korzysta z łącza PRI (30 kanałów). Oznacza to, że możliwe jest prowadzenie 30 równoczesnych rozmów zewnętrznych. To znacznie więcej niż Edusoft potrzebuje, ale oferta zakupu większej liczby łączy - do siedziby CSS i Edusoftu - okazała się bardzo atrakcyjna. "Przyjmuje się, że dla przedsiębiorstw optymalny jest wskaźnik 1:2 lub 1:3. Oznacza to, że 30-kanałowe łącze może obsługiwać od 60 do 90 pracowników. Dla użytkowników domowych przyjmuje się wskaźnik 1:6, natomiast dla obszarów wiejskich 1:12" - mówi Grzegorz Krzątała z 3Com. NBX 100 obsługuje 200 portów. W przypadku jednego łącza PRI pozwala to na podłączenie maksymalnie ok. 160 użytkowników.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200