Rozmawiaj i oszczędzaj

W dobie szukania oszczędności warto poddać analizie opłaty za połączenia telefoniczne.

W dobie szukania oszczędności warto poddać analizie opłaty za połączenia telefoniczne.

Rozmawiaj i oszczędzaj

Symulacja oszczędności

Przed rozpoczęciem projektowania rozwiązania VoIP trzeba dokładnie rozpoznać potrzeby telekomunikacyjne firmy. Pierwszym krokiem powinno być uzyskanie zestawienia połączeń wychodzących z centrali PBX i sporządzenie tabelki podobnej do tej, jaką na comiesięcznych fakturach przedstawiają operatorzy. Należy ustalić, ile jednostek taryfikacyjnych przypada na połączenia lokalne i strefowe, ile na międzystrefowe i międzynarodowe, a ile do sieci GSM.

Dane z jednego miesiąca mogą być obciążone "sezonowością", dlatego warto opracować zestawienia dla dłuższego okresu. Kluczowe parametry pomocne w ocenie skali przedsięwzięcia (a więc także skali inwestycji) to średnia liczba połączeń wychodzących w ciągu godziny i przeciętny czas trwania połączenia. Na tej podstawie można oszacować niezbędną liczbę wyjść miejskich w centralce. Jeżeli w przykładowej firmie A średnia liczba połączeń wychodzących sięga ok. 120 na godzinę, a czas trwania połączenia to 3 minuty, można przyjąć, że potrzebnych jest minimum sześć wyjść miejskich.

Planuj połączenia

Biorąc pod uwagę procentowy udział każdego typu połączeń wychodzących, należy tak dobrać wyjścia miejskie, aby mieć pewien zapas wolnych zasobów - najlepiej 50%. Zakładamy więc, że firma A powinna mieć dziewięć wyjść miejskich. Z zestawień połączeń wynika, iż rozmowy lokalne i strefowe stanowią 40%, rozmowy z sieciami komórkowymi - 30%, a rozmowy międzystrefowe i zagraniczne - pozostałe 30%. Połączenia komórkowe też nie są jednolite: 50% to połączenia do operatora X, 30% do Y, a reszta to operator Z.

Połączenia w obrębie sieci poszczególnych operatorów są z reguły tańsze niż między sieciami. Ponadto ceny tych samych usług u różnych operatorów nie są identyczne i warto te fakty wykorzystać przy planowaniu kierunków połączeń wychodzących. Firma A zaplanowała następujące wyjścia miejskie: pięć portów do operatora telefonii stacjonarnej, dwa wyjścia VoIP i 2-portową bramkę GSM. W pierwszym porcie umieściła kartę SIM operatora najczęściej wybieranego, w drugim zaś tego, który umożliwiał najtańsze połączenia z innymi sieciami GSM.

Znajdź tani dostęp

Pozostaje kwestia doprowadzenia łączy i rekonfiguracji centralki telefonicznej. Do podłączenia bramek GSM potrzebna jest tylko lokalizacja w zasięgu działania sieci operatorów. Najprostszym sposobem podłączenia do infrastruktury operatora VoIP jest technologia radiowa. Jeżeli firma dysponuje połączeniem z operatorem stacjonarnym i nie ma możliwości ustanowienia łącza radiowego lub doprowadzenia kolejnego kabla w celu wykonania usługi VoIP, można skorzystać z oprogramowania, które automatycznie wybiera numer dostępowy usług VoIP, korzystając z sieci operatora telefonii stacjonarnej (zazwyczaj ISDN).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200