Wirtualna rzeczywistość dla wszystkich

Podczas zakończonej przed tygodniem wystawy MILIA w Cannes we Francji Apple Computer zademonstrował handlową wersję oprogramowania Quick Time Virtual Reality.

Podczas zakończonej przed tygodniem wystawy MILIA w Cannes we Francji Apple Computer zademonstrował handlową wersję oprogramowania Quick Time Virtual Reality.

Umożliwia ono kreowanie obrazów o walorach wirtualnej rzeczywistości, bez konieczności kosztownego rozbudowywania komputera. Do korzystania z możliwości Quick Time VR wystarczy komputer typu Macintosh LC III z 5 MB RAM lub PC 386DX33 z 8 MB RAM. Oba typy komputerów muszą mieć rozszerzenie systemowe Quick Time. Rozszerzenie VR umożliwia umieszczenie w filmie "gorących punktów", wskazywanych w trakcie projekcji przez kursor. Odpowiednia komenda uruchamia trójwymiarową interpolację oglądanego właśnie miejsca. Można je oglądać ze wszystkich stron i obracać. By uzyskać trójwymiarowy obraz dowolnego obiektu należy go sfotografować panoramicznie - do opisania zakresu 360 stopni potrzeba 8-30 fotografii. Zdjęcia są następnie skanowane, a odpowiednie oprogramowanie łączy je i integruje z filmem. Pojedynczy panoramiczny obraz o rozdzielczości 640x480 pikseli (tryb pełnoekranowy na monitorze 14") zajmuje niecały megabajt pamięci. Quick Time VR spotkał się z dużym zainteresowaniem. Przewiduje się, że będzie doskonałym narzędziem do tworzenia przewodników po muzeach, katalogów biur podróży, aplikacji multimedialnych, inżynierskich i architektonicznych. Quick Time VR na pewno nie zastąpi klasycznego trójwymiarowego modelowania i renderingu. Ma on natomiast szansę stać się standardem dla popularnego rynku konsumenckiego. Narzędzia programistyczne dla twórców aplikacji multimedialnych mają być dostępne w ciągu najbliższych miesięcy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200