PDM 9000

Jednym z ważniejszych problemów, ciągle jeszcze niezbyt docenianych w wielu przedsiębiorstwach, jest zarządzanie przepływem informacji o produkcie.

Jednym z ważniejszych problemów, ciągle jeszcze niezbyt docenianych w wielu przedsiębiorstwach, jest zarządzanie przepływem informacji o produkcie.

Mysłowicka firma Logotec Engineering opracowała oprogramowanie o nazwie PDM 9000 (Product Data Management). Pomysł mysłowickich informatyków i inżynierów znalazł chętnych nabywców na rynkach zachodnich, lista referencyjna PDM 9000 obejmuje już ponad 700 przedsiębiorstw.

PDM 9000 jest wydajnym systemem do centralnego zarządzania informacjami o produkcie w rozproszonych, sieciowych systemach przetwarzania. Wyposażony jest w narzędzia, umożliwiające utworzenie poprawnego obiegu dokumentów, dzięki czemu użytkownik może w przedsiębiorstwie bez większego wysiłku zautomatyzować zarządzanie obiegiem dokumentów, rysunków i dokumentacji technicznej. Za pomocą PDM można gromadzić wszystkie załączniki należące do projektu oraz stworzyć system dostępu do poszczególnych projektów.

Dane mogą występować w postaci dokumentów, rysunków, specyfikacji bądź kalkulacji, co umożliwia integrację procedur technicznych oraz handlowych i może być znakomitym ułatwieniem w procesie technicznego przygotowania produkcji. Przy jego zastosowaniu przestaje być problemem tworzenie wykazów materiałowych na każdym etapie projektu.

Współpraca

PDM 9000 może współpracować z dowolnym systemem CAD/CAM/CAE (optymalnym rozwązaniem wg jego twórców jest współpraca z LogoCAD-em), z oprogramowaniem obsługi TPP (technicznego przygotowania produkcji), z bazami rysunków skanowanych oraz z wszelkimi systemami biurowymi. Daje to w środowisku Windows przyjazną płaszczyznę informacji o produkcie. Ponadto w system wbudowano procedury archiwizacji, ułatwiające nie tylko tworzenie archiwów dokumentacji, ale także nadzór nad archiwaliami cyfrowymi. W systemie PDM 9000 na etapie opracowywania dokumentów, można stosować techniki OCR (Optical Character Recognition) automatycznego rozpoznawania pisma. Upraszcza to znacznie opracowywanie i nadzór nad istniejącymi już "tradycyjnymi" archiwaliami.

Możliwość współpracy nie tylko z dokumentacją, ale także z edytorami i arkuszami kalkulacyjnymi ułatwia swobodną obróbkę informacji i jej opracowywanie. Wśród edytorów, z którymi współpracuje należy wymienić m.in.: PowerPoint, Access, Word, FoxPro, Excel, CorelDraw. PDM 9000 umożliwia stosowanie projektowania współbieżnego, co z kolei prowadzi do znacznego skrócenia nie tylko samego procesu projektowania, ale także umożliwia skrócenie całego procesu przygotowania produkcji - od fazy projektu, po opracowanie sposobu i metod dystrybucji gotowego już produktu. Z jego pomocą możliwa jest także optymalizacja kosztów produkcji - poprzez zminimalizowanie kosztów zmian, które są z reguły wprowadzane we wczesnych etapach fazy projektowania.

Środowisko pracy

PDM 9000 może pracować w różnorakich środowiskach sieciowych i systemach operacyjnych: Novell NetWare, IBM LAN-Serwer, Windows NT, OS/2, środowiska Unixowe, X-Windows i in. Daje się w stosunkowo prosty sposób dostosować do istniejących struktur. Umożliwia wykorzystywanie istniejących danych w dowolnych bazach np. typu SQL: DB2, Informix, Oracle, Dbase, Access, Btrieve. Z jego pomocą można zintegrować nawet niespójne środowisko przetwarzania, wyeliminować powtarzanie danych, w pełni zautomatyzować zarządzanie całością dokumentacji, z uwzględnieniem hierarchicznych zależności między rysunkami. Pozwala na zespolenie wszystkich załączników należących do danego projektu.

Zabezpieczenia

Wbudowane systemy zabezpieczeń pozwalają na ścisłe określenie zakresu dostępu do danych każdego z użytkowników systemu. Zmiany w projekcie mogą być dokonywane tylko poprzez uprwnionych do tego użytkowników. Ponadto system rejestruje nie tylko identyfikatory użytkowników dokonujących zmian w projektach, ale także wszelkie próby kopiowania dokumentacji, nawet te nie zakończone sukcesem, przez nieuprawnionych do tego użytkowników.

Ciekawostki

Jedną z nich jest to, że chociaż program powstał w Polsce, w Mysłowicach to jego podstawową wersją językową jest wersja niemiecka. Na ten bowiem rynek był przeznaczony. Przez niemiecki miesięcznik CAD/CAM Report został uznany za najlepiej sprzedający się produkt tej klasy na rynku niemieckim. Firma Logotec Engineering we wrześniu 1994 r. miała listę referencyjną złożoną z kilkuset użytkowników, którzy zakupili ponad 700 instalacji tego oprogramowania. Obecnie, po zakończeniu prac związanych z polonizacją programu, firma Logotec Engineering rozpoczęła jego sprzedaż na rynku polskim.

Zastosowanie PDM 9000 - systemu zarządzania informacją o produkcie ułatwia wprowadzanie procedur jakości wg normy ISO 9000.

Dystrybutorem oprogramowania jest firma Logotec Engineering, Mysłowice, 1572379.

Cena pakietu w wersji MS Access (zawiera licencję run-time MS Access) i wynosi dla 5 stanowisk 105 mln ZLP, 20 stanowisk 195 mln ZLP, a za każde następne 10 stanowisk po dalsze 50 mln ZLP.

W wersji MS SQL Serwer (bez licencji MS SQL Serwer), dla 5 stanowisk 145 mln ZLP, 20 stanowisk 255 mln ZLP, za każde następne 10 stanowisk - dodatkowo 65 mln ZLP.

W przypadku instalacji większych niż pięciostanowiskowe, zaleca się używanie wersji MS SQL Serwer, ze względu na pewność i efektywność działania oraz bezpieczeństwo danych.

Firma ponadto oferuje, po podpisaniu specjalnej umowy, zdalne usługi serwisowe oprogramowania poprzez modem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200