Komputer sterowany robotem

Po raz pierwszy, podczas targów Komputer Expo'95, prezentowała swoją ofertę firma Wavefront, znany producent oprogramowania do tworzenia realistycznej grafiki i animacji trójwymiarowej. Zainteresowanie zwiedzających budził znajdujący się na stoisku ATM mały antropomorficzny robot połączony pękiem kabli ze stacją roboczą Silicon Graphics. W istocie rzeczy nie był to wcale żaden mechanizm sterowany komputerem, ale oryginalnie wyglądające urządzenie służące do wprowadzania danych o przemieszczeniu "ludzika" w przestrzeni trójwymiarowej. Robot miał ruchome zawiasy w miejscach, które odpowiadały ludzkim stawom (czyli wszystkie naturalne stopnie swobody). Za pomocą zainstalowanego oprogramowania Kinemation można było manualnie poruszać obrazami komiksowych postaci widocznych na ekranie komputera. Jak powiedział Bart Nel z Wavefront - "Oprogramowanie to jest wykorzystywane zarówno przy tworzeniu gier wideo, jak przemyśle reklamowym i filmowym. Naszymi klientami są między innymi tacy prod

Po raz pierwszy, podczas targów Komputer Expo'95, prezentowała swoją ofertę firma Wavefront, znanyproducent oprogramowania do tworzenia realistycznej grafiki i animacji trójwymiarowej.

Zainteresowanie zwiedzających budził znajdujący się na stoisku ATM mały antropomorficzny robot połączony pękiem kabli ze stacją roboczą Silicon Graphics. W istocie rzeczy nie był to wcale żaden mechanizm sterowany komputerem, aleoryginalnie wyglądające urządzenie służące do wprowadzania danych o przemieszczeniu "ludzika" w przestrzeni trójwymiarowej. Robot miał ruchome zawiasy w miejscach, które odpowiadały ludzkim stawom (czyli wszystkie naturalne stopnie swobody). Za pomocą zainstalowanego oprogramowania Kinemation można było manualnie poruszać obrazami komiksowych postaci widocznych na ekranie komputera. Jak powiedział Bart Nel z Wavefront - "Oprogramowanie to jest wykorzystywane zarówno przy tworzeniu gier wideo, jak przemyśle reklamowym i filmowym. Naszymi klientami są między innymi tacy producenci jak Nintendo, Disney, czy Columbia Pictures".

Wavefront jest ceniony za nowatorskie rozwiązania pozwalające na przyobleczenie w w ciało animowanych "szkieletów". Przykładowo parę ruchów myszą wystarcza by zwiększyć rozmiar bicepsów poruszającej się postaci. Sam program dba już o właściwą koordynację układu mięśniowo-szkielowego podczas ruchu.

Firma ta sprzedaje także inne programy dokonujące renderingu realistycznych scen i pozwalające na tworzenie efektów specjalnych. Wavefront poszukuje obecnie parnerów na rynku polskim. Kontakt - tel: (32-9) 2254555 (Belgia).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200