Szczęśliwego pierwszego roku
- Dorota Konowrocka,
- 18.11.2002
Nowy Hewlett-Packard otwiera pierwszy rok finansowy. Co można powiedzieć o fuzji z Compaq Computer w sześć miesięcy od połączenia firm?
Nowy Hewlett-Packard otwiera pierwszy rok finansowy. Co można powiedzieć o fuzji z Compaq Computer w sześć miesięcy od połączenia firm?
Zjawiska po fuzji
Opinie analityków na temat kondycji nowego HP w pierwszych miesiącach po majowym połączeniu są mieszane. Jak podaje IDC, firma traci rynek PC i serwerów. "Podobną sytuację można zaobserwować w Polsce, choć oczywiście skalę tego zjawiska będzie można ocenić dopiero po podaniu wyników przez wszystkich uczestników rynku.
Za to trzeci kwartał był dla nas najlepszy od dwóch lat, jeśli chodzi o liczbę sprzedanych serwerów w sztukach, i dotyczy to zarówno NetServer, jak i ProLiant" - mówi Andrzej Dopierała, szef nowego HP w Polsce.
Prezes polskiego oddziału HP zwraca jednocześnie uwagę na zjawisko przejmowania rynku przez producentów niemarkowego sprzętu. "Szacuje się, że w Polsce w trzecim kwartale sprzedano 1600 serwerów niemarkowych, a tyle samo sprzedano w tym czasie w Wlk. Brytanii, która jest rynkiem kilkakrotnie większym!" - ocenia Andrzej Dopierała "Na problemach nowego HP zyskały przede wszystkim JTT i NTT, składające komputery w Polsce. Są w stanie konkurować niską ceną, co przy zapaści gospodarczej ma dla klientów duże znaczenie. Ponownie spadło znaczenie długoterminowych kosztów utrzymania sprzętu komputerowego i wzrosło znaczenie jednorazowej ceny zakupu" - podkreśla Marek Borówka, szef działu PCD w IBM, odpowiedzialny za sprzedaż komputerów osobistych i notebooków.
Jak wyjaśnia Andrzej Dopierała, teraz nowe HP koncentruje się na zysku, nie na udziale w rynku, a główny nacisk jest położony na zyskowność każdej grupy produktów. Zgodnie z planami centrali dział PC ma osiąg-nąć zyskowność w pierwszej połowie przyszłego roku. Podobny cel nie został jednak postawiony przed działem serwerów, pamięci i oprogramowania. Notowania HP wśród analityków poprawiają konkretne i systematycznie komunikowane plany rozwoju poszczególnych linii produktowych, co znacznie zmniejsza potencjalnie negatywne reakcje dotychczasowych klientów.
Połączenie HP i Compaqa w Polsce postawiło wiele firm w dwuznacznej sytuacji. Przykładowo, firma JTT była dotychczas partnerem HP w zakresie dystrybucji drukarek i skanerów, ale jednocześnie konkurowała z Compaqiem (bardziej niż z HP) na polu produkcji i sprzedaży komputerów osobistych. Zdaniem Andrzeja Dopierały jedną z korzyści wynikających z połączenia będzie możliwość łączenia sprzedaży drukarek i skanerów z ofertą PC pochodzących z linii Compaqa, co umożliwi stymulowanie sprzedaży obu powiązanych grup produktów, szczególnie w grupie klientów indywidualnych i niewielkich przedsiębiorstw. Dystrybutorzy produkujący komputery PC prawdopodobnie niechętnie zrezygnują z promowania własnej oferty, tym bardziej że przykładowo nowa strategia JTT zakłada bardziej zdecydowane promowanie marki Adax kosztem dystrybucji. "Zgodnie z naszym doświadczeniem tworzenie oferty wiązanej PC plus drukarka nie powoduje spektakularnego wzrostu sprzedaży. Klienci raczej samodzielnie konfigurują zestawy komputerowe, wybierając każdy produkt osobno. Sprzedaż wiązana działa raczej w przypadku serwerów i PC, kiedy to wybór serwera determinuje wybór towarzyszących mu stacji roboczych" - mówi Błażej Miernikiewicz z JTT.
A tymczasem udział HP w rynku serwerów spada. Ponadto okres pewnego zamieszania i koncentrowania łączących się firm na uporządkowaniu własnej struktury jest czasem, w którym słabnie wsparcie dla partnerów dystrybucyjnych i integracyjnych, co z pewnością zostanie wykorzystane przez konkurencję. Moment nieuwagi HP próbuje wykorzystać IBM, inwestując w rozbudowę relacji z ok. 80 najważniejszymi partnerami poprzez dedykowany zespół pracowników.