Dążąc do dojrzałości

ComArch dostosowuje działalność do modelu dojrzałości organizacyjnej Capability Maturity Model.

ComArch dostosowuje działalność do modelu dojrzałości organizacyjnej Capability Maturity Model.

Celem wdrożenia CMM jest podnoszenie jakości procesów, co oznacza, że firma jest nastawiona na osiągnięcie w perspektywie najwyższego, piątego poziomu. Jednak wszyscy zdają sobie sprawę, że to proces rozłożony na lata.

Założenia

Poprzez wdrożenie CMM firma chce osiągnąć dwa podstawowe cele. Pierwszy - świadomie zarządzać swoimi procesami, co jest coraz trudniejsze przy tej wielkości przedsiębiorstwa i złożoności zadań.

Drugi - osiągnąć efekt rynkowy, prezentując się swoim partnerom jako organizacja dojrzała, oferująca wysoką jakość produktów dzięki zarządzaniu procesem, a nie w wyniku przypadkowego wysiłku. Nie bez znaczenia jest także to, że aby działać na niektórych rynkach zagranicznych, już teraz firmy muszą mieć wdrożony CMM lub będzie to konieczne wkrótce.

Wdrożenie CMM prowadzi do zmian w wielu elementach procesu realizacji celów biznesowych organizacji. Przykładem takich zmian jest standaryzacja pewnych dokumentów i ich formatów. Jednym z najciekawszych jest tzw. konspekt umowy, który jest czymś więcej niż projektem umowy. Zawiera analizę opłacalności przedsięwzięcia, określenie ryzyka, przewidywane technologie, niezbędne zasoby wewnątrz firmy oraz faktyczne koszty, jakie firma poniesie. Ten dokument, kluczowy dla projektu, stanowi podstawę do przyjęcia zlecenia (lub odrzucenia go) i jest fundamentem prac komitetu sterującego.

Pięć faz

CMM jest wprowadzany według cyklu IDEAL, na który składa się pięć faz. W początkowej (initial) następuje planowanie procesu. W fazie diagnozowania (diagnosing) firma określa problemy, jakie należy rozwiązać, oraz dobre praktyki, które trzeba propagować w całej organizacji. W fazie planowania (establishing) opracowuje się plan i sposoby rozwiązywania problemów. W fazie działania (acting) wprowadza w życie zmianę, zaś w fazie uczenia się (learning) analizuje, jakie efekty to przyniosło i czego nauczono się podczas tego procesu. Wszystkie fazy, oprócz pierwszej, odbywają się w sposób iteracyjny, za każdym razem pokrywając nowe obszary działania lub przeprowadzając głębsze i skuteczniejsze zmiany.

Wprowadzający duet

Grupa wprowadzająca CMM składa się z dwóch osób: Artura Ziajko i Iwony Słowik. Oboje są pełnomocnikami zarządu ds. jakości. Artur Ziajko ma doświadczenie jako inżynier oprogramowania, osoba odpowiedzialna za testy oraz szef projektu. Iwona Słowik była odpowiedzialna za wdrożenia i usługi świadczone przez ComArch. Ich długoletnie doświadczenie sprawia, że znają szczegółowo wszystkie istotne aspekty działalności firmy. Oboje także uzyskali międzynarodowy certyfikat Project Management Professional.

Obecnie proces wdrożenia CMM jest prowadzony w pięciu projektach pilotażowych, po jednym dla każdego sektora rynkowego. Każdy z nich reprezentuje też różną specyfikę - np. projekt "pod klucz" dla indywidualnego klienta, projekt integracyjny, a także projekt wewnętrzny. Celem firmy jest opracowanie jednolitego opisu procesów oraz wykształcenie koordynatorów CMM, którzy będą odpowiedzialni za wspomaganie wdrażania modelu w pozostałych projektach realizowanych w tych działach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200