Załamanie ulubieńca

Słabe wyniki finansowe w ostatnim kwartale kosztowały SAP AG utratę miana "ulubieńca" inwestorów.

Słabe wyniki finansowe w ostatnim kwartale kosztowały SAP AG utratę miana "ulubieńca" inwestorów.

Aż o 24%, czyli o ponad 65 DEM obniżył się pod koniec października kurs akcji największej niemieckiej firmy software'owej SAP AG. Załamanie cen spółki z Walldorf spowodowane było korektą prognoz dotyczących wyników finansowych w 1996 r. Według prezesa zarządu firmy Dietmara Hoppa, po uwzględnieniu wyników IV kw. przychody w obecnym roku finansowym wyniosą 3,5 mld DEM, a nie - jak wcześniej zapowiadano - 3,8 mld DEM. Zareagowali na to zwłaszcza amerykańscy inwestorzy, którzy zaczęli wyprzedawać akcje SAP. W ciągu jednego dnia giełdowa wartość SAP AG zmniejszyła się o prawie 7 mld DEM. Obecnie wartość firmy wynosi ok. 21 mld DEM.

Za dużo badań

Przedstawiciele SAP AG przyznali, że przychody firmy w ostatnich 9 miesiącach rosły wolniej niż się spodziewano. Spowodowane to było przede wszystkim osiągnięciem przez spółkę słabych wyników w III kw. w niektórych krajach europejskich, zwłaszcza w Szwecji, gdzie zmieniono zarząd oddziału, w Szwajcarii i w W. Brytanii. Poza tym, w Niemczech mniejsze, niż się spodziewano, efekty przyniosło wejście SAP na rynek małych i średniej wielkości przedsiębiorstw.

"W ostatnich miesiącach zbyt wiele inwestowaliśmy w rozwój firmy. Teraz bardziej skoncentrujemy się na sprzedaży naszych produktów" - powiedział Dietmar Hopp.

Przychody w pierwszej połowie roku finansowego 1996, ogłoszone pod koniec czerwca br., były o 38% wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Akcjonariuszy zaniepokoił jednak fakt, że po zsumowaniu przychodów z trzech kwartałów, okazało się, że są one zaledwie o 33% wyższe niż w 1995 r., a więc dynamika wzrostu firmy spada.

W pierwszych trzech kwartałach 1996 r., sprzedaż oprogramowania wzrosła o 30% w porównaniu z 1995 rokiem, do poziomu 1,62 mld DEM. Przychody ze szkoleń i usług konsultingowych zwiększyły się o 26 i 45% i wyniosły odpowiednio: 208 i 501 mln DEM. Sprzedaż sztandarowego produktu firmy z Walldorf, oprogramowania klient/serwer SAP R/3, wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem wzrosła o 39%. Zgodnie z przewidywaniami, o ok. 14% obniżyła się sprzedaż oprogramowania R/2, przeznaczonego dla komputerów typu mainframe.

Konkurencja rośnie

W tym samym czasie wyniki finansowe za ostatnie trzy kwartały podali główni konkurenci SAP na rynku oprogramowania wspomagającego zarządzanie - Peoplesoft i holenderski Baan. Baan Company NV odnotował wzrost przychodów o 88%. Przychody amerykańskiego Peoplesoft wzrosły prawie dwukrotnie, do wysokości 450 mln DEM. Mimo tak spektakularnego wzrostu w pierwszych dziewięciu miesiącach 1996 r., przychody Peoplesoft i Baana są mniejsze niż zysk netto uzyskany w tym czasie przez SAP AG.

W większości analitycy twierdzą, że reakcja inwestorów była przesadzona. "SAP był i jest zdrową firmą" - stwierdził Andrew Dailey, analityk Gartner Group w rozmowie z Wall Street Journal. Mimo to w komentarzach często wskazuje się na rosnące koszty operacyjne niemieckiej spółki. Jednocześnie specjaliści zwracają uwagę, że poprawy sytuacji finansowej firmy należy spodziewać się wraz z wprowadzeniem na rynek nowych wersji R/3 - 3.1 i 4.0 i zapowiadaną modularyzacją sztandarowego produktu SAP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200