Konsumpcja zmian

Umiejętność planowania określa dziś konkurencyjną pozycję firmy na rynku.

Umiejętność planowania określa dziś konkurencyjną pozycję firmy na rynku.

Czasy, w których plan był kojarzony z politycznym obowiązkiem realizowania oderwanych od rzeczywistości liczb i procentów, odeszły nie tylko w przeszłość, ale wręcz w zapomnienie. Dzisiaj w większości przedsiębiorstw plan pojmowany jest jako niezbędna czynność w gospodarce, polegająca na wytyczaniu kierunku działalności i takich celów, które pozwolą firmie na optymalne skonsumowanie zmian zachodzących w otoczeniu, przetworzenie ich w swój sukces.

W Optimusie sporządza się zarówno plany długokresowe, wieloletnie, jak i roczne. Planują wszyscy kierownicy pionów. Stanowisko dyrektora ds. planowania utworzone zostało ponad rok temu. Osoba piastująca je zaliczana jest do tzw. ścisłego kierownictwa. Nie może to być ktoś przypadkowy, lecz menedżer wykwalifikowany dokładnie w tej specjalności. Planowanie jest elementem zarządzania, do którego potrzebne są wiedza i narzędzia. Nie może ich zastąpić ani doświadczenie wieloletniej pracy w danej firmie, ani dobra wola. Na tym stanowisku musi być profesjonalista.

Przesłanki do ekspansji

Określenie celów firmy musi być poprzedzone oszacowaniem wyników finansowych firmy. One z kolei zależą od założonych kosztów funkcjonowania, kursu dolara oraz spodziewanego poziomu sprzedaży produktów firmy. Żeby jednak to ostatnie zaplanować trzeba zrobić dokładne rozpoznanie zapotrzebowania rynku na te produkty, zależność jego od poziomu cen i pory roku.

Komputer jest produktem sezonowym. Rozpoznanie wahań koniunktury jest zadaniem podstawowym dla wszystkich planujących osób w naszej firmie. Nie ukrywamy, że zebranie stosownych danych z rynku jest niezwykle trudne. Zatrudniliśmy do tego zewnętrzną firmę, jednak my jesteśmy autorami sterowania i metodologii badań. Natomiast firma zbierająca dane marketingowe została dobrana tak, żeby nikt zapytany nie domyślił się, że pracuje dla Optimusa. Chodzi o to, by uzyskać jak najbardziej wiarygodne dane. Być może w przyszłości powierzymy to zadanie w całości firmie zewnętrznej, jednak na razie żadna z nich nie jest w stanie wyać miliardów złotych na badanie rynku zadawalające nas. Obecnie firmy te nie gwarantują również niezależności i obiektywności badań, a także ich trafności.

Powtarzam, zebranie danych - dokładnie takich, które są użyteczne dla firmy - jest najtrudniejszym etapem planowania. Do ich przetwarzania służą standardowe techniki. Skonstruowanie odpowiedniego modelu ekonometrycznego opisującego zachodzące między ceną produktu, popytem na niego, i na przykład zamożnożcią klientów czy też innymi istotnymi czynnikami rynkowymi jest już łatwiejsze. Mamy taki model. Dążymy do udoskonalenia go tak, żeby odchylenia między tym, co prognozujemy, a tym, co następuje, były jak najmniejsze. Jesteśmy coraz bliżej zamierzonego celu. Ten model - podobnie jak dane wejściowe do przetwarzania - jest jedną z największych tajemnic firmy. Planowanie działania na podstawie wyników uzyskanych z badań marketingowych określa pozycję konkurencyjną firmy.

Od stycznia przyszłego roku w skutecznym planowaniu będzie pomagał nam system do wspomagania zarządzania R/3 pracujący w standardzie MRP II, produkcji SAP, wdrażany u nas przy udziale czeskiego partnera producenta - INIT z Ostrawy, z czeską firmą , która ma największe doświadczenie w implementacji R/3 w przedsiębiorstwach Europy Srodkowej. Wdrażamy następujące moduły: finanse, kontrolling, środki trwałe, sprzedaż, gospodarka materiałowa. Na R/3 wydaliśmy ponad 1,2 mln USD i spodziewamy się, że udoskonali on nasze mechanizmy analizy i monitorowania procesów produkcji i sprzedaży. Bez tego niemożliwa byłaby ekspansja na rynku, ponieważ nie umielibyśmy przewidywać naszych potrzeb kapitałowych, a zatem zabiegać o ten kapitał i w sposób optymalny nim zarządzać.

Niezbędność intuicji

Zebranie rzeczywiście istotnych dla firmy informacji o rynku trwa niekiedy tak długo, iż może się zdarzyć, że decyzje zostaną podjęte zbyt późno. Nie wszystko da się z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanować z uwagi na dużą zmienność rynku, na którym działamy. Zatem kierownicy i zarząd muszą mieć świadomość, że czasem - aby dotrzymać kroku zmienności otoczenia - muszą ryzykować, czyli działać, posiadając jedynie fragmentaryczne rozpoznanie sytuacji rynkowej. Szybka decyzja bywa czasem cenniejsza niż decyzja dokładnie umotywowana, ale podjęta w późniejszym czasie. Planowanie w Optimusie zakłada również, że istnieją takie ryzykowne działania. Jednakże szacowanie stopnia ryzyka podlega standardowej procedurze planistycznej. Jest to ryzyko skalkulowane, to znaczy tylko takie, które warto ponieść, gdy przewidywane korzyści w pełni je zrekompensują.ta na modelu komponentów ActiveX do efektywnego rozpowszechniania programów w sieci będzie prawdopodobnie wymagać używania serwerów proxy. Bez tego typu serwerów, które zmniejszają zapotrzebowanie sieci na odpowiednią przepustowość pasma, oczekiwanie na wgranie aplikacji może trwać wieki."

Inni specjaliści zwracają uwagą na fakt, że Active Desktop można na razie wykorzystać wyłącznie na platformach Microsoftu; Constellation zaś będzie dostępne dla 16 systemów operacyjnych.

Z drugiej strony za pomocą Constellation użytkownik nie uzyska dostępu do informacji zgromadzonych w aplikacjach nie obsługujących Javy i HTML, tj. Word, Excel.

Produkt Netscape'a zapewni dostęp do osobistych stron WWW z dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu (w tym komputerów sieciowych i PC) wyposażonego w przeglądarkę opartą na Javie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200