Rzut oka na Studio

Everett, czyli kolejna wersja Visual Studio.Net nie przynosi rewolucyjnych zmian programistom C# czy Visual Basic. Zaskoczeni nowymi funkcjami mogą być jednak użytkownicy, którzy korzystają na co dzień z C++, a także developerzy tworzący systemy dla urządzeń przenośnych.

Everett, czyli kolejna wersja Visual Studio.Net nie przynosi rewolucyjnych zmian programistom C# czy Visual Basic. Zaskoczeni nowymi funkcjami mogą być jednak użytkownicy, którzy korzystają na co dzień z C++, a także developerzy tworzący systemy dla urządzeń przenośnych.

Rzut oka na Studio

W Everett projektanci C, VB.Net, J i C++ wyglądają dokładnie tak samo. C++ coraz bardziej przypomina pełnoprawny jezyk .Net

Do testerów trafiła właś-nie pierwsza wersja beta Everett. Pierwszą widoczną zmianą jest przebudowana strona powitalna (prawdopodobnie, tak jak w poprzednich edycjach, będzie ona notorycznie pomijana przez użytkowników). Od razu po uruchomieniu programu dostępne są polecenia pobrania pliku z repozytorium "na wyłączność" albo w trybie współdzielonym. W przeglądarce pro- jektów związanej z narzędziem do kontroli wersji pojawiło się kilka przydatnych rozszerzeń. W nowym SourceSafe uproszczono interfejs łączenia zmian dokonywanych w jednym pliku przez kilka osób.

Zmiany w środowisku IDE dotyczą głównie mechanizmów automatyzacji w Visual C++. Przy projektach pojawiają się dodatkowe zakładki, związane z zarządzalnymi zasoba- mi, wrapperami XML Data i wielo-ma innymi mechanizmami, które łączą .Net i C++.

W VS.Net sygnowanym numerem 2003 uproszczono mechanizm wyszukiwania usług Web. IDE może wyszukiwać usługi znajdujące się na lokalnym serwerze IIS. Można także przeglądać serwer UDDI zainstalowany w sieci lokalnej (serwer UDDI można pobrać ze stron MSDN). Wreszcie, tak jak w poprzedniej wersji, można skorzystać z publicznego Microsoft UDDI Business Registry, a także z tej wersji rejestru, w którym znajdują się testowe usługi Web.

Aplikacje dla urządzeń przenośnych

VS.Net 2003 zawiera gotowe moduły do tworzenia aplikacji dla urządzeń przenośnych.

Dla komputerów z PocketPC 2002 i bazujących na Windows CE, wyposażonych w .Net Compact Framework, można pisać tzw. aplikacje dla urządzeń inteligentnych (Smart Device Application - SDA). Z punktu widzenia programisty są to zwykłe aplikacje, przypominające Windows Forms. W ten sam sposób definiuje się formatki i tworzy łącza do danych.

W przypadku SDA jedynym parametrem aplikacji zależnym od platformy jest wielkość wyświetlacza - pozostałe ujednolicono na po- ziomie .Net Compact Framework. Aplikacje mogą być uruchamiane na dwóch typach urządzeń: opartych tylko na Windows CE i PocketPC. Z punktu widzenia programisty podstawowa różnica między nimi wynika z faktu, że PocketPC to Windows CE z pewnym ustalonym zestawem cech sprzętu i dodatkowym oprogramowaniem. Windows CE obejmuje znacznie więcej zastosowań niż PocketPC, w tym również urządzenia typu embedded.

Innym narzędziem tworzenia aplikacji dla urządzeń przenośnych jest tzw. ASP.Net Mobile Designer (wcześniej Microsoft Mobile Internet Toolkit). To specjalna odmiana ASP.Net, w której kontrolki zawie-rają bardzo rozbudowane mechanizmy pozwalające na dostosowywanie aplikacji do konkretnego urządzenia.

Przy okazji aplikacji dla urządzeń przenośnych warto wspomnieć, że Microsoft twierdzi, iż jedyną metodą na zapewnienie uniwersalnej obsługi różnych urządzeń przenośnych (w mniejszym stopniu ustandary- zowanych niż np. przeglądarki dla komputerów osobistych) jest stosowanie specjalnych kontrolek, które w różny sposób prezentują swoją zawartość. Tworzenie dokumentów XML, a potem przekształcanie ich arkuszami XSLT w eHTML czy WML jest znacznie bardziej skomplikowane.

Jednak nawet proponowane przez Microsoft podejście wymaga od programisty dużej uwagi - chociażby dlatego że w IDE nie widać dokładnie tego, co wyświetli np. telefon komórkowy z ekranem na 5, 6 linii tekstu. Z tego powodu aplikacje SDA są wygodniejsze niż ASP.Net MD, ale do szybkiego działania wymagają większych zasobów od palmtopa czy telefonu komórkowego. Pod tym względem mniej wymagająca jest ASP.Net MD, działająca na serwerze i przesyłająca wyniki na komputer kliencki. Warto wspomnieć, że stworzenie pakietu instalacyjnego dla programu SDA to zaledwie jedno kliknięcie myszy.

Z Everett programista otrzymuje pełne środowisko pracy do tworzenia aplikacji mobilnych - emulator, narzędzia do śledzenia programów na urządzeniu docelowym i sporo dodatków.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200