Zarządzanie i informatyka
- Antoni Bielewicz,
- 28.10.2002
Statoil Lubricants pokazuje, że będąc spółką należącą do międzynarodowego koncernu, można zachować niezależność w inwestycjach w systemy informatyczne.
Statoil Lubricants pokazuje, że będąc spółką należącą do międzynarodowego koncernu, można zachować niezależność w inwestycjach w systemy informatyczne.
Statoil Lubricants sp. z o.o., Kraków
Krzysztof Bogacki - prezes Zarządu
Piotr Buryło - dyrektor ds. rozwoju biznesu
Liczba pracowników - 108
Liczba pracowników działu IT - 1
Początki Statoil Lubricants sięgają końca lat 90. W roku 1998 władze koncernu zdecydowały się na inwestycję w spółkę Technaft, dotychczasowego dystrybutora norweskich olejów i smarów. Wtedy też rozpoczął się proces jej forsownej informatyzacji.Dziś firma korzysta z systemu wspomagającego zarządzanie autorstwa krakowskiego Digitlandu (przez niego także wdrożonego). Decyzję o zakupie systemu podjęto na podstawie analizy jego użyteczności w stosunku do kosztów zakupu, wdrożenia asysty technicznej i upgrade'u. Znaczącym czynnikiem był również fakt jego integracji i dużej elastyczności wobec charakterystycznych i wypracowanych przez firmę procesów prowadzenia sprzedaży i zarządzania przepływem informacji. Choć decyzja ta nie była oparta na czystej kalkulacji zwrotu z inwestycji, szybko dała wymierne efekty. Usprawniono przede wszystkim procesy logistyczne. Dział sprzedaży otrzymał możliwość tworzenia wieloprzekrojowych analiz, a także doskonałe narzędzie do równoczesnego dostępu do informacji.
Koncern a autonomia
Co ciekawe, kierownictwo firmy zdecydowało się na zakup lokalnego rozwiązania, działającego niezależnie od rozwiązań wykorzystywanych przez koncern w naszym kraju. "Jako odrębna spółka nie jesteśmy zobowiązani do wdrażania rozwiązań narzucanych przez korporację. Tak naprawdę musimy jedynie zapewnić wymianę podstawowych danych finansowych z najważniejszymi systemami koncernu" - wyjaśnia Piotr Buryło, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Statoil Lubricants. Firma korzysta oczywiście z kilku rozwiązań korporacyjnych. Używa systemu obiegu dokumentów opartego na Lotus Domino, a także korporacyjnych baz wiedzy na temat dystrybuowanych produktów. Jednak w przypadku innych rozwiązań podejmuje autonomiczne decyzje o ich rozwoju. Nad kierunkiem tej ewolucji czuwa Piotr Buryło, który jako dyrektor ds. rozwoju biznesu, nadzorujący także działania w obszarze IT, nie tylko zna się na technologii, ale ma również wpływ na kierunki rozwoju całego przedsiębiorstwa.
Więcej wiedzy o klientach
Przyszłość systemów informatycznych w Statoil Lubricants to przede wszystkim dalsze rozwijanie funkcji umożliwiających automatyzację procesu zamówień i obsługi kilku tysięcy klientów. Digitland rozwija kolejne moduły swojego systemu umożliwiające zbieranie informacji o potencjalnych klientach i zintegrowanie tego narzędzia z narzędziami służącymi do planowania kontaktów z klientami. Uruchomił także strony WWW, gdzie oprócz podstawowej prezentacji firmy, jej oferty produktów i usług, będą one spełniały funkcje wejścia do internetowego modułu korzystania z danych systemowych. W najbliższych dniach zakończy się wdrożenie modułu intranetowego, dostarczającego informacje zarządcze dla kierowników działów, w pełni zintegrowanego z podstawowymi zasobami systemu ERP. "Dalszy rozwój systemów zmierza w kierunku rozwiązań business intelligence" - zapowiada Piotr Buryło.
Zintegrowany system wspomagający zarządzanie Digitland Enterprise firmy Digitland wykorzystujący bazę danych Oracle na platformie Windows 2000, korporacyjny system obiegu dokumentów oraz bazy wiedzy oparte na Lotus Notes/Domino 5. Platforma sieciowa: Novell NetWare 4.11. Sieć LAN - urządzenia D-Link, 3Com. Sieć WAN oparta na rozwiązaniach Alcatel.