Zarządzanie i informatyka

Statoil Lubricants pokazuje, że będąc spółką należącą do międzynarodowego koncernu, można zachować niezależność w inwestycjach w systemy informatyczne.

Statoil Lubricants pokazuje, że będąc spółką należącą do międzynarodowego koncernu, można zachować niezależność w inwestycjach w systemy informatyczne.

Statoil Lubricants sp. z o.o., Kraków

Krzysztof Bogacki - prezes Zarządu

Piotr Buryło - dyrektor ds. rozwoju biznesu

Liczba pracowników - 108

Liczba pracowników działu IT - 1

Zarządzanie i informatyka

Piotr Buryło - dyrektor ds. rozwoju biznesu

Początki Statoil Lubricants sięgają końca lat 90. W roku 1998 władze koncernu zdecydowały się na inwestycję w spółkę Technaft, dotychczasowego dystrybutora norweskich olejów i smarów. Wtedy też rozpoczął się proces jej forsownej informatyzacji.

Dziś firma korzysta z systemu wspomagającego zarządzanie autorstwa krakowskiego Digitlandu (przez niego także wdrożonego). Decyzję o zakupie systemu podjęto na podstawie analizy jego użyteczności w stosunku do kosztów zakupu, wdrożenia asysty technicznej i upgrade'u. Znaczącym czynnikiem był również fakt jego integracji i dużej elastyczności wobec charakterystycznych i wypracowanych przez firmę procesów prowadzenia sprzedaży i zarządzania przepływem informacji. Choć decyzja ta nie była oparta na czystej kalkulacji zwrotu z inwestycji, szybko dała wymierne efekty. Usprawniono przede wszystkim procesy logistyczne. Dział sprzedaży otrzymał możliwość tworzenia wieloprzekrojowych analiz, a także doskonałe narzędzie do równoczesnego dostępu do informacji.

Koncern a autonomia

Co ciekawe, kierownictwo firmy zdecydowało się na zakup lokalnego rozwiązania, działającego niezależnie od rozwiązań wykorzystywanych przez koncern w naszym kraju. "Jako odrębna spółka nie jesteśmy zobowiązani do wdrażania rozwiązań narzucanych przez korporację. Tak naprawdę musimy jedynie zapewnić wymianę podstawowych danych finansowych z najważniejszymi systemami koncernu" - wyjaśnia Piotr Buryło, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Statoil Lubricants. Firma korzysta oczywiście z kilku rozwiązań korporacyjnych. Używa systemu obiegu dokumentów opartego na Lotus Domino, a także korporacyjnych baz wiedzy na temat dystrybuowanych produktów. Jednak w przypadku innych rozwiązań podejmuje autonomiczne decyzje o ich rozwoju. Nad kierunkiem tej ewolucji czuwa Piotr Buryło, który jako dyrektor ds. rozwoju biznesu, nadzorujący także działania w obszarze IT, nie tylko zna się na technologii, ale ma również wpływ na kierunki rozwoju całego przedsiębiorstwa.

Więcej wiedzy o klientach

Przyszłość systemów informatycznych w Statoil Lubricants to przede wszystkim dalsze rozwijanie funkcji umożliwiających automatyzację procesu zamówień i obsługi kilku tysięcy klientów. Digitland rozwija kolejne moduły swojego systemu umożliwiające zbieranie informacji o potencjalnych klientach i zintegrowanie tego narzędzia z narzędziami służącymi do planowania kontaktów z klientami. Uruchomił także strony WWW, gdzie oprócz podstawowej prezentacji firmy, jej oferty produktów i usług, będą one spełniały funkcje wejścia do internetowego modułu korzystania z danych systemowych. W najbliższych dniach zakończy się wdrożenie modułu intranetowego, dostarczającego informacje zarządcze dla kierowników działów, w pełni zintegrowanego z podstawowymi zasobami systemu ERP. "Dalszy rozwój systemów zmierza w kierunku rozwiązań business intelligence" - zapowiada Piotr Buryło.

Wykorzystywane rozwiązania

Zintegrowany system wspomagający zarządzanie Digitland Enterprise firmy Digitland wykorzystujący bazę danych Oracle na platformie Windows 2000, korporacyjny system obiegu dokumentów oraz bazy wiedzy oparte na Lotus Notes/Domino 5. Platforma sieciowa: Novell NetWare 4.11. Sieć LAN - urządzenia D-Link, 3Com. Sieć WAN oparta na rozwiązaniach Alcatel.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200