Udany mariaż

Na sukces Rovity składa się umiejętne połączenie talentów organizacyjnych zarządzających i wsparcia informatycznego.

Na sukces Rovity składa się umiejętne połączenie talentów organizacyjnych zarządzających i wsparcia informatycznego.

Rovita sp. z o.o., Niedomice

Witold Jękot - prezes Zarządu

Tomasz Ligęski - odpowiedzialny za informatykę

Liczba pracowników - 224

Liczba pracowników działu IT - 3

Udany mariaż

Tomasz Ligęski - odpowiedzialny za informatykę

Niewielka firma handlowa z Niedomic, zajmująca się na początku lat 90. głównie sprzedażą importowanej kawy, w ciągu kilku lat urosła do rangi ogólnopolskiego dystrybutora szerokiej gamy artykułów spożywczych. W ubiegłym roku obroty firmy przekroczyły 260 mln zł. Wzrost ten nie byłby możliwy bez talentu organizacyjnego zarządzających, nie udałby się także bez wsparcia informatycznego. Tak naprawdę sekret sukcesu Rovity tkwi w umiejętnym połączeniu wiedzy i umiejętności z obu tych dziedzin.

W początkowym okresie rozwoju Rovita posługiwała się oddziałowymi aplikacjami magazynowymi, między którymi dane były wymieniane w trybie offline. Przełomem było wdrożenie pod koniec lat 90. kompleksowego scentralizowanego systemu wspomagającego zarządzanie Hurt (obecnie Digitland Enterprise) krakowskiej firmy Digitland. Projekt objął centralę, wszystkie biura regionalne i punkty przeładunkowe. Dzięki temu firmie udało się m.in. ograniczyć wartość stanów magazynowych o ponad 20% przy jednoczesnym podniesieniu współczynnika realizacji zamówień do 96-98%!

Rovita wyposażyła swoich handlowców w notebooki, za pomocą których zbierają oni zamówienia. Jeszcze do niedawna ludzie ci musieli codziennie pojawiać się w firmie, by przenieść dane do systemu ERP. Aby przyspieszyć obieg informacji i w większym stopniu wykorzystać czas handlowców, firma wyposażyła ich w telefony komórkowe umożliwiające transmisję danych w technologii GPRS. Zamówienia w formie plików trafiają do aplikacji stworzonej przez firmowych informatyków, która po walidacji umieszcza je w systemie ERP.

Wdrożenie nowoczesnego systemu magazynowego i informatyzacja pracy handlowców nie wyczerpały ambicji Rovity. Firma korzysta głównie z zewnętrznych usług przewozowych, dlatego rozpoczęto pracę nad rozbudową systemu ERP o funkcje związane z kontrolą i rozliczaniem transportu. Zmienia się także koncepcja logistyczna. Firma dąży do tego, by wszystkie jednostki terenowe, w tym również cross-doki, samodzielnie prowadziły sprzedaż i rozliczenia z klientami. Kontrola płatności i scoring kredytowy klientów nadal pozostają jednak w gestii centrali.

W październiku br. Rovita uruchomiła - stworzony we własnym zakresie - portal dla klientów, za pomocą którego mogą oni składać zamówienia, sprawdzać ich statusy, przeglądać historię wymiany dokumentów i płatności. Elementem pakietu jest specjalne urządzenie, tzw. kolektor danych, czyli rozbudowany czytnik kodów kreskowych. Klient skanuje kody wybranych towarów na półkach sklepowych, a po podłączeniu urządzenia do komputera lista zeskanowanych pozycji automatycznie pojawia się na stronie portalu jako szablon zamówienia. Firma wdrożyła też system zapewnienia jakości zgodny z normami ISO 9000:2000.

Mimo szybkiego rozwoju, Rovita zatrudnia jedynie trzech informatyków, a jeszcze do niedawna było ich dwóch.

Wykorzystywane rozwiązania

System ERP Digitland Enterprise, samodzielnie stworzone aplikacje, m.in. system do mobilnego zbierania zamówień, portal dla klientów, automatyczny system zamówień, intranet do zarządzania dokumentacją ISO, sieć rozległa oparta na Frame Relay.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200