Moc informatyki
- Rafał Jakubowski,
- 28.10.2002
Krajowe Centrum Informatyki funkcjonujące w ALSTOM Power obsługuje nie tylko zakłady w Elblągu, ale i wszystkie spółki koncernu na terenie Polski. Świadczy także usługi informatyczne dla spółek ALSTOM w innych krajach Europy.
Krajowe Centrum Informatyki funkcjonujące w ALSTOM Power obsługuje nie tylko zakłady w Elblągu, ale i wszystkie spółki koncernu na terenie Polski. Świadczy także usługi informatyczne dla spółek ALSTOM w innych krajach Europy.
ALSTOM Power sp. z o.o., Elbląg
Jakub Radulski - prezes Zarządu
Tomasz Romanowski - dyrektor Krajowego Centrum Technologii Informatycznych w ALSTOM Polska
Liczba pracowników - 2136
Liczba pracowników działu IT - 62
Meandry historii
Historia informatyki w zakładach produkujących urządzenia dla sektora energetycznego w Elblągu sięga daleko w przeszłość. Zręby infrastruktury wykorzystywanej obecnie zaczęły powstawać na początku lat 90. W roku 1991 zainstalowano pierwsze stacje komputerowego wspomagania konstruowania CAD-CATIA. Rok później wdrożono pierwszy moduł (finansowy) zintegrowanego systemu informatycznego Baan. Z obu systemów, mimo rozlicznych zawirowań, firma korzysta do dziś. Podobnie jak z zainstalowanego w 1994 r. systemu Lotus Notes.
Jednak organizacja ALSTOM w Polsce w obecnym kształcie działa dopiero od 2000 r. Od dawna funkcjonują spółki działające w dwóch sektorach: transportu oraz przemysłu i rozdziału energii. Później dołączyły spółki z sektora energetycznego, w tym ALSTOM Power sp. z o.o. W połowie 1999 r. ALSTOM przejął od ABB część udziałów w spółkach energetycznych w Elblągu i we Wrocławiu. Powstała wówczas nowa spółka ABB ALSTOM Power. Rok później koncern odkupił od ABB pozostałą część udziałów. W ten sposób powstała firma ALSTOM Power sp. z o.o.
Tak więc przekształcenia własnościowe nie miały na funkcjonowanie spółki tak wielkiego znaczenia, jak kłopoty związane z przekształceniami działu informatyki. Tuż przed utworzeniem spółki ABB ALSTOM Power ulokowany w Elblągu dział informatyki został wydzielony jako odrębna spółka - ABB InfoSupport - która należała do ABB.
Umowa między koncernami ABB i ALSTOM określała, że firmy nie mogą świadczyć sobie usług ani być powiązane w zakresie IT - w skali globalnej obie konkurują ze sobą - dlatego od marca 2000 r. rozpoczęto proces separacji zasobów informatycznych wchodzących w skład ABB InfoSupport: ludzi, sprzętu i oprogramowania. Podczas separacji starano się zachować proporcje odpowiadające liczbie obsługiwanych klientów w Elblągu. Na terenie miasta działają dwa zakłady ABB spoza branży energetycznej. Porozumienie określało, że 80% zasobów IT miało przejść do ALSTOM Power, 20% - pozostać w ABB.