Oczekiwana dobra końcówka roku

Słabsza kondycja dwóch największych graczy na polskim rynku PC - HP i Optimusa - spowodowała umocnienie pozycji NTT, JTT i Della.

Słabsza kondycja dwóch największych graczy na polskim rynku PC - HP i Optimusa - spowodowała umocnienie pozycji NTT, JTT i Della.

Oczekiwana dobra końcówka roku

Liczba sprzedanego sprzętu PC w Polsce

Trzeci kwartał tego roku okazał się wyjątkowo dobry dla JTT Computer i NTT System. "Choć nie było wielkich przetargów, to dużo mniejszych projektów realizowali integratorzy. Natomiast wrzesień to okres wzmożonych zakupów przez użytkowników domowych" - mówią przedstawiciele JTT. Po trzech kwartałach wyniki JTT i NTT są o ok. 30% lepsze w stosunku do osiągniętych przed rokiem.

Kłopoty konkurencji, poprawa na rynku

Być może taki wzrost sprzedaży JTT i NTT był spowodowany osłabieniem działalności dwóch ich największych konkurentów - HP i Optimusa, obie bowiem te firmy borykają się z trudnościami. Pierwsza z nich nadal nie uporała się z problemami związanymi z połączeniem z Compaq Computer. W III kwartale HP sprzedało jedynie ok. 11 tys. komputerów typu desktop, podczas gdy rok wcześniej ok. 20 tys. Z jej słabości korzystają takie firmy, jak Dell Computer czy IBM. Z kolei nowosądecki producent przechodzi trudny okres reorganizacji.

Dla JTT Computer ubiegłe trzy miesiące to trzeci kwartał z rzędu, w którym firma ta odnotowuje znaczący wzrost sprzedaży. Niewykluczone że to właśnie ona stanie się w tym roku liderem rynku PC. W tym roku JTT zwiększyło dwukrotnie liczbę autoryzowanych partnerów Adax i rozpoczęło zakrojoną na szeroką skalę kampanię reklamową.

Po wycofaniu się Optimusa, JTT wygrało większość kontraktów na dostawy PC na potrzeby pracowni internetowych. Firma dostarczy 11,3 tys. PC, z czego 4,3 tys. w III kwartale. Wrocławski producent wygrał również kilkanaście mniejszych przetargów - głównie w szkolnictwie i administracji, m.in. w Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Akademii Medycznej w Krakowie, Kancelarii Senatu, Komendzie Głównej Policji i na Uniwersytecie Warszawskim.

Różnorodność w notebookach

W tym roku Toshiba - dotychczasowy lider na rynku notebooków - po raz pierwszy odnotowała osłabienie swej dominującej pozycji. W ubiegłym roku jej udział na tym rynku szacowano na ok. 45%, w tym - spadł już do mniej niż 35%. W ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku sprzedaż firmy wzrosła jedynie o 2, 4%. Niewykluczone że pogorszenie wyników Toshiby było spowodowane przejęciem przez Techmex - wyłącznego jej partnera w Polsce - firmy Karen Notebook. Nowy właściciel - w ramach restrukturyzacji tej spółki - zdecydował się odbudować jej pozycję na rynku notebooków. Uporządkowano ofertę montowanych przez Karen komputerów przenośnych California Access.

Pojawili się także nowi polscy konkurenci Toshiby - Action, JTT i Optimus. Ostatnia z tych firm - która sprzedała jedynie ok. 400 notebooków - być może wycofa się z tego rynku. Tymczasem startujące od zera Action i JTT sprzedały odpowiednio 5,1 tys. i 1,2 tys. notebooków. Techmex, aby skuteczniej walczyć z konkurencją, zamierza wyposażać notebooki Toshiba w jednostanowiskową aplikację Mała Firma dla prowadzących indywidualną działalność gospodarczą. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku mają być także oferowane notebooki z systemami łączności bezprzewodowej. Rozwiązania tego typu chce oferować także IBM Polska.

Producenci notebooków zwracają uwagę na szybko spadający poziom marż na tym rynku. Sprzedaż ilościowa co prawda rośnie, ale obroty pozostają praktycznie na tym samym poziomie co przed rokiem. "Pojawiają się także oferty dumpingowe, zwłaszcza firm zagranicznych starających się sprzedać w ten sposób w Polsce komputery, które na Zachodzie już nie schodzą" - twierdzi przedstawiciel jednego z dystrybutorów notebooków.

Dobry finisz

Producenci sprzętu PC liczą na tradycyjnie najlepszy ostatni kwartał roku. Na zwiększoną sprzedaż w III i IV kwartale być może wpływ ma także ożywienie w polskiej gospodarce. GUS ostatnio opublikował dobre wyniki za wrzesień zarówno dotyczące wzrostu produkcji przemysłowej, jak i sprzedaży detalicznej. Po wzroście PKB w pierwszym półroczu na poziomie 0,6%, w drugim ma on wynieść już ok. 1,5%.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200