Odzyskać zaufanie klientów

Milind Govekar jest wiceprezesem Gartner Group. Kieruje działem badań dotyczących rynku IT.

Milind Govekar jest wiceprezesem Gartner Group. Kieruje działem badań dotyczących rynku IT.

Odzyskać zaufanie klientów

<b>Milind Govekar</b>, wiceprezes Gartner Group

Jest Pan w centrum wydarzeń na światowym rynku IT. Jakie są Pana przewidywania co do terminu ożywienia na rynku IT?

Ożywienie z pewnością przyjdzie, lecz nieco później, niż się spodziewaliśmy. Myślę, że w przypadku Europy najbardziej prawdopodobny termin to III kwartał 2003 r. Ten rynek i tak wygląda nieźle w porównaniu z amerykańskim. Tam bowiem mamy do czynienia z kilkoma negatywnymi zjawiskami jednocześnie: po pierwsze, spowolnieniem gospodarki jako całości, po drugie, problemami związanymi z załamaniem się rynku dotcomów.

Najważniejszym jednak problemem jest to, że branża IT w USA przeżywa kryzys zaufania. Tamtejsi klienci stali się nieufni w stosunku do przedstawicieli firm IT. Przedsiębiorcy żądają od dostawców rozwiązań tele-informatycznych tego, czego oczekują od dostawców innych dóbr i usług, a więc przede wszystkim wywiązywania się z obietnic. Nikt już nie chce kupować dużych pakietów oprogramowania, a proponowanie klientom terminów wdrożeń dłuższych niż rok budzi podejrzenia o uczciwość intencji.

Dlaczego w Państwa prognozach rozwoju sytuacji na rynku dominuje perspektywa 3Ń5 lat? Niektórzy sądzą, że unikanie prognoz krótkoterminowych to zabezpieczenie na wypadek, gdyby przewidywania się nie sprawdziły...

To po prostu kwestia dostępu do wiarygodnych informacji oraz systematycznego podejścia do ich zbierania i weryfikowania. Zatrudniamy ponad 500 analityków. To nie teoretycy, lecz najczęściej ludzie z wieloletnim doświadczeniem w swoich dziedzinach. Nasze prognozy nie opierają się na wydumanych przesłankach, lecz bezpośrednich, cyklicznych spotkaniach z dostawcami technologii i ich klientami.

Oczywiście możemy się mylić, zwłaszcza co do konkretnych kwot. Praktyka jednak pokazuje, że korporacje nie zmieniają się szybko, a wręcz są przewidywalne. Wracając jednak do pytania o zbyt długą perspektywę czasową. Nasi klienci nie mają problemu w zarządzaniu taktycznym, oczekują natomiast pomocy w tworzeniu strategii.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200