Kto czeka na Windows NT?

Microsoft nadal ustępuje Novellowi pod względem sprzedaży sieciowych systemów operacyjnych, ale udział Windows NT w polskim rynku systematycznie rośnie.

Microsoft nadal ustępuje Novellowi pod względem sprzedaży sieciowych systemów operacyjnych, ale udział Windows NT w polskim rynku systematycznie rośnie.

Od początku 1995 r. sprzedano w Polsce ok. 2200 licencji Windows NT Workstation i Server. Sieciowy system operacyjny Microsoftu trafia zarówno do dużych instytucji, takich jak banki czy ministerstwa, jak i do małych firm, które uruchamiają własne serwery poczty elektronicznej i WWW lub po prostu używają NT jako małego serwera plików. Chociaż wciąż najpopularniejszym w Polsce systemem operacyjnym jest NetWare Novella, który zdobył prawie 90% udział w rynku, to - jak twierdzą dystrybutorzy - rozwój sprzedaży NT jest żywiołowy. Czy liczba 2200 obejmuje sprzedaż poprzez zachodnich producentów i OEM.

Jak konkurować z Novellem?

"Fakt że można kupić pojedynczą licencję, a nie od razu system na 10 stanowisk - stawia system sprzedaży Microsoftu przed Novellem" - uważa Dariusz Bachurski z JTT Computer. Konkurencja między tymi dwoma producentami - zdaniem Pawła Markowskiego z MSP/TH'system - jest bardzo zacięta. "Od początku br. Microsoft bardzo agresywnie promuje swoje rozwiązanie, motywując zarówno nas, jak i partnerów do jak największej sprzedaży" - dodaje Paweł Markowski. Producent reklamuje swój system poprzez instalowanie u klientów wersji ewaluacyjnych na 3 miesiące. W ramach akcji promocyjnej Solution Server, klient otrzymuje pakiet, zawierający cały Back Office, Office Pro, Windows 95, NT Workstation, Visual Basic Enterprise Edition i Visual FoxPro.

Z Internetu czy za pośrednictwem polskiego Microsoftu, klient może otrzymać pełne wersje systemu na dwóch użytkowników z licencją na 45 dni. Dodatkowo, na przyjazd Billa Gatesa do Polski, Microsoft obniżył na 3 tygodnie cenę Windows NT Servera. "Była pewna pula pakietów, które rozeszły się błyskawicznie" - twierdzi Jacek Myrcha.

Za samo zainstalowanie systemu NT u klienta, każdy handlowiec w ramach akcji NT Spring Promotion otrzymuje od Microsoftu 100 zł; jeśli klient kupi system, Microsoft dokłada następne 100 zł. Akcja trwa od maja br. i - jak twierdzi Jacek Myrcha - nie wiadomo jeszcze kiedy się skończy.

Kto czeka na Windows NT?

Dla wrocławskiego JTT Computer, którego partnerzy działają tradycyjnie na rynku domowym i małych przedsiębiorstw, największą wartość przedstawia Windows NT Workstation. "Kupują głównie ci, którym nie wystarczają możliwości Windows 95" - wyjaśnia Dariusz Bachurski. Dealerzy JTT instalują NT zarówno w małych firmach, gdzie w sieci pracuje często mniej niż 10 komputerów, jak i w dużych instytucjach - bankach i oddziałach agencji ubezpieczeniowych. W małych prywatnych firmach NT często wykorzystywany jest jako serwer plików i wydruku.

W Digital Equipment Polska połowa sprzedanych w 1995 r. serwerów (w tym ok. 250 maszyn RISC) była wyposażona w Windows NT Server. NT Workstation preinstalowano na co dziesiątym komputerze klasy PC. Zdaniem Emila Konarzewskiego z działu PCBU Digitala, klienci nadal nie powierzają Windows NT "krytycznych zadań".

Gdzie jest czwórka?

Pod koniec lipca br. Microsoft wprowadził na rynek system Windows NT 4.0. Dystrybutorzy są przekonani, że boom na nową wersję sieciowych "okienek" rozpocznie się dopiero we wrześniu. NT Workstation może być alternatywą dla wielu użytkowników, niezadowolonych ze stabilności systemu Windows 95. Workstation 4.0 ma ten sam interfejs graficzny, co Windows 95, a oprócz tego oferuje wiele usprawnień, np. rozpoznaje kilkakrotnie więcej urządzeń w trybie plug-and-play. Microsoft zapowiedział, że zlokalizowana wersja Windows NT Workstation pojawi się na rynku pod koniec br.

Kto sprzedaje NT?

Microsoft daje klientom trzy możliwości zakupu Windows NT. Po pierwsze, można nabyć jeden pakiet z licencją w ramach Microsoft Licence Pack (MLP). Przy kupnie trzech pakietów klient zaopatruje się w system w ramach programu Microsoft Open Licence Pack (MOLP). Każdy zakupiony w ten sposób produkt Microsoftu ma swoją wartość punktową. Im więcej jednostek zbierze klient, tym większe zniżki, nawet rzędu 54%, czekają go przy zakupie.

Dla dużych klientów cena negocjowana jest w ramach programu Select. Klient firmy w ramach umowy Select jedynie na początku dostaje nośnik z pełnym pakietem. Później kupuje jedynie licencje. Takich klientów, posiadających kilka i więcej tysięcy licencji na produkty Microsoftu, jest w Polsce kilkunastu. Programy Select i MOLP umożliwiają klientom tzw. zabezpieczenie ciągłości. Za dopłatą system jest uaktualniany w razie pojawienia się nowej wersji produktu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200