Konferowanie na ekranie

Wynalezienie telefonu stało się wydarzeniem przełomowym, znacznie przyspieszającym rozwój cywilizacji. Przemawiając do słuchawki, ludzie od dawna marzyli jednak o tym, by zobaczyć swego rozmówcę. Nie ma chyba filmu gatunku s-f, w którym bohaterowie nie komunikowaliby się przez jakiekolwiek audiowizualne urządzenie powszechnego użytku. Czasy ogólnodostępnego, taniego wideotelefonu mamy jeszcze przed sobą, ale zaawansowana technologia teleinformatyczna jest już teraz stosowana do organizowania tzw. wideokonferencji. Firma Gartner Group opublikowała studium, które odzwierciedla aktualną sytuację w tym dziale telekomunikacji, prognozując jednocześnie najbliższą przyszłość.

Wynalezienie telefonu stało się wydarzeniem przełomowym, znacznie przyspieszającym rozwój cywilizacji. Przemawiając do słuchawki, ludzie od dawna marzyli jednak o tym, by zobaczyć swego rozmówcę. Nie ma chyba filmu gatunku s-f, w którym bohaterowie nie komunikowaliby się przez jakiekolwiek audiowizualne urządzenie powszechnego użytku. Czasy ogólnodostępnego, taniego wideotelefonu mamy jeszcze przed sobą, ale zaawansowana technologia teleinformatyczna jest już teraz stosowana do organizowania tzw. wideokonferencji. Firma Gartner Group opublikowała studium, które odzwierciedla aktualną sytuację w tym dziale telekomunikacji, prognozując jednocześnie najbliższą przyszłość.

Wideokonferowanie jest powszechnie uznawane za bardzo pożyteczne narzędzie, potrzebne do sprawnego prowadzenia interesów w firmie. Na rynek wprowadzane jest obecnie z wielkim hałasem następne wcielenie tej technologii - komputerowe konferowanie zza własnego biurka, czyli technika "wideokonferencji biurkowych". Pozwala ona prowadzić zdalną dyskusję przy komputerze, w sytuacji gdy uczestnicy konferencji mogą oglądać te same obrazy na swoich ekranach i pracować na tych samych dokumentach.

Gartner Group przewiduje wielki rozwój produkcji sprzętu nowej generacji, która ma rosnąć wykładniczo i osiągnąć w najbliższych trzech latach wskaźnik wzrostu większy niż 70%. Firma przeprowadziła serię wywiadów z administratorami największych sieci konferencyjnych na świecie, a zebrane informacje mogą być pomocne innym w realizacji ich planów dotyczących wdrożenia tej nowoczesnej formy porozumiewania się na odległość.

Główne zalety

Kierownicy odpowiedzialni za organizację wideokonferencji zwykle podają dwie przyczyny, które uzasadniają potrzebę ich posiadania: ograniczenie kosztów podróżowania i uzyskanie przewagi w walce konkurencyjnej na rynku. Wielu z nich wymienia również zwiększenie produktywności strategicznych spotkań na szczeblu kierowniczym firmy i uzyskanie możliwości czętszego kontaktowania się zarządców oddalonych od siebie oddziałów przedsiębiorstwa.

Prezes jednej z wielkich firm o zasięgu międzynarodowym podsumował zalety wideokonferencji,, mówiąc: "Jest to jedyny sposób, abym mógł pojawić się w swoim nowojorskim biurze o 8 rano, wziąć udział w zebraniu poświęconym omówieniu sytuacji w oddziale europejskim, które odbywa się w Londynie o 9:00, następnie spotkać się z kierownikami działów handlowych w Chicago o 11:00, obejrzeć prezentację zorganizowaną przez dyrektora oddziału południowoamerykańskiego w Buenos Aires o 13:30, posiedzieć chwilę na strategicznym zebraniu dotyczącym planowania w naszym oddziale mieszczącym się w Los Angeles i wrócić do domu przed 20:00 na kolację".

Poza korzyściami wynikającymi z umożliwienia wirtualnych podróży po świecie, wideokonferencje pomagają organizacjom zredukować czas poświęcany zwykle na marketing, przyspieszają cykle produkcyjne i ulepszają procesy szkoleniowe. Wiele przedsiębiorstw używa tej formy komunikowania się do usprawnienia kontaktów ze swoimi handlowymi partnerami. Wprawdzie tylko 10-15% ogólnego ruchu na łączach było kierowane w 1995 r. na komunikację międzyfirmową, jednak do końca br. wskaźnik ten powinien wzrosnąć do 20, a nawet 25%.

Najwięksi użytkownicy sieci konferencyjnych zgodnie twierdzą, że wydatki na wdrożenie tych nowoczesnych mediów były ogromne, ale efekty są warte wydanych pieniędzy. Głównie zwracano uwagę na oszczędzanie czasu, ale równie często wymienianą, wymierną zaletą wideokonferencji jest usprawnienie procesu rekrutacji nowych pracowników. Efektywność tej technologii jest widoczna zwłaszcza w firmach wielonarodowych, na etapie wstępnych przesłuchań kandydatów. Na przykład, osoba ubiegająca się o pracę w oddziale europejskim może przyjść do regionalnej centrali firmy mieszczącej się w Brukseli i być tam przesłuchana przez personel z San Francisco. Wszyscy zgodnie podkreślają, iż taki tryb rekrutacji pozwala na większą swobodę wyboru kandydatów i w efekcie przyczynia się do zatrudniania specjalistów.

Sprzęt

Systemy wideokonferencji dzielą się obecnie na cztery kategorie, przy czym kryterium podziału stanowi głównie mobilność sprzętu i ogólna jakość odbioru na kanale audio i wideo. Rozróżnia się instalacje stałe w salach konferencyjnych, systemy stacjonarne specjalnego przeznaczenia, zestawy przenośne oraz - modne ostatnio - systemy biurkowe.

Typowa konfiguracja, jaką można spotkać na świecie, to jedna lub dwie instalacje stałe w głównych centralach organizacji oraz zestawy przenośne w pozostałych oddziałach (liczbę tych ostatnich ocenia się na 85% ogółu). Gdy zapytano odpowiedzialnych kierowników, czy przewidują zmiany w sprzęcie w najbliższych latach, wszyscy potwierdzili plany nowych zakupów i rozszerzenia sieci, o ile spełnią się obietnice producentów i pojawią się małe systemy przenośne, oferujące jakość transmisji porównywalną z dzisiejszymi w cenie prawie czterokrotnie niższej. Takie zestawy powinny ukazać się na rynku na początku 1997 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200