Wojna o Internet

W połowie sierpnia br. Microsoft i Netscape Communications wprowadziły na rynek najnowsze wersje przeglądarek World Wide Web. Premiera przeglądarek Navigator i Internet Explorer w wersjach 3.0 może znacząco zmienić strukturę rynku oprogramowania dla WWW.

W połowie sierpnia br. Microsoft i Netscape Communications wprowadziły na rynek najnowsze wersje przeglądarek World Wide Web. Premiera przeglądarek Navigator i Internet Explorer w wersjach 3.0 może znacząco zmienić strukturę rynku oprogramowania dla !WWW.

Microsoft ogłosił swoją strategię internetową przed sześcioma miesiącami. Wówczas wielu analityków i obserwatorów rynku internetowego, nie dawało firmie Billa Gatesa dużych szans na rynku Internetu. Okazało się jednak, że w ciągu pół roku Microsoft uczynił duży krok naprzód, zbliżając się znacznie do swojego największego rywala i lidera tego rynku - Netscape Communications z kalifornijskiej miejscowości Mountain View.

Przeprowadzone przez Computerworld porównanie cech najnowszych wersji obu przeglądarek ("Explorer kontra Navigator", CW nr 29/96) wskazuje, że właściwości funkcjonalne programów są bardzo zbliżone. O tym, która z firm okaże się zwycięzcą "rundy 3.0" w bitwie o rynek internetowy zadecydują w dużej mierze dotychczasowe przyzwyczajenia użytkowników, dostępność różnych wersji językowych, cena oraz akcje marketingowe.

Daleka droga

Rywalizacja między Netscapem a Microsoftem rozpoczęła się na kilkanaście dni przed udostępnieniem pełnych wersji przeglądarek. Tuż przed premierą Explorera, Netscape rozpoczął kampanię skierowaną przeciwko produktom giganta z Redmond. Opublikowany na WWW dokument zatytułowany "Dlaczego Microsoft ma jeszcze długą drogę do przebycia", zawierał porównanie niektórych cech obu przeglądarek. Wynikało z niego, że Navigator 3.0 jest o 30% szybszy niż Internet Explorer i zajmuje mniej powierzchni na dysku.

Z kolei Microsoft w dniu premiery Navigatora opublikował wyniki badań, z których wynikało, że czterech z pięciu ankietowanych użytkowników wyżej ocenia cechy Internet Explorera.

Nie tylko przeglądarki

Nieco wcześniej wybuchł inny konflikt między firmami, tym razem nie dotyczący bezpośrednio przeglądarek. Firma z Mountain View na swojej stronie internetowej zamieściła porównanie swojego serwera WWW z IIS Microsoftu. Wynikało z niego, że bardziej efektywnym rozwiązaniem dla użytkowników jest połączenie serwera WWW Netscape FastTrack za 295 USD działającego pod kontrolą NT Workstation za 319 USD, niż kupno Windows NT Server zintegrowanego z IIS za 699 USD. "To porównanie jest nieuczciwe, ponieważ wynika z niego, że użytkownicy mogą łamać warunki umowy licencyjnej na system operacyjny poprzez jednoczesną realizację więcej niż 10 połączeń TCP/IP. Licencja NT Workstation dopuszcza 10 połączeń" - stwierdził Robert Gomulkiewicz, prawnik Microsoftu. Początkowo Microsoft zamierzał uniemożliwić użytkownikom realizację więcej niż 10 połączeń poprzez wprowadzenie zmian w kodzie systemu. Ostatecznie, po fali krytyki, firma zaniechała wprowadzania ograniczeń technicznych do systemu.

Netscape natomiast niedługo potem wprowadził na rynek wersję FastTrack dla Windows 95 - produkt pozycjonowany jako serwer departamentalny. W następnej wersji Explorere 4.0, Microsoft zapowiada dołączenie obsługi prostego serwera WWW.

Ściągnąć przeglądarkę

Premiera nowej wersji Internet Explorera 3.0 odbyła się 13 sierpnia br. o północy. Do 6 rano Microsoft zorganizował promocję pod nazwą "Midnight Madness". W trakcie jej trwania każda z pierwszych 10 tys. osób, która ściągnęła IE 3.0 i zarejestrowała się, otrzymywała darmową koszulkę.

Zapotrzebowanie na IE 3.0 przekroczyło najśmielsze oczekiwania producenta. W ciągu 6 god. promocji przeglądarkę ściągnęło 32 tys. ludzi. Chętnych było znacznie więcej, jednak serwery Microsoftu nie wytrzymywały obciążenia. Firma nie pomyślała niestety o tym, by zreplikować plik MSIE30.EXE na inne serwery na całym świecie - dopiero po dwóch dniach pojawiły się "mirrory" w innych krajach. Niemniej jednak internetowa premiera okazała się ogromnym sukcesem. W ciągu niecałego tygodnia przeglądarkę ściągnęło ponad milion osób, a na serwerze WWW Microsoftu zanotowano w tym czasie 45 mln połączeń.

Znacznie lepiej przygotował premierę Netscape, który już pierwszego dnia podał lokalizację kilkudziesięciu serwerów na całym świecie, z których można wgrać Navigatora. Firma nie podała do tej pory, ile osób wgrało nową wersję oprogramowania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200