W pajęczynie ogłoszeń

Według prognoz, wartość rynku reklamowego w WWW wyniesie w roku 2000 ok. 5 mld USD.

Według prognoz, wartość rynku reklamowego w WWW wyniesie w roku 2000 ok. 5 mld USD.

W pierwszym półroczu 1996 r. wartość rynku reklamowego w World Wide Web wyniosła 71,7 mln USD. Według danych analityków z firmy Jupiter Communications, zamieszczonych w raporcie AdSpend Q2/96 (http://www.iup.com/jupiter/release), w ostatnim kwartale wzrost tego rynku przekroczył 82% (w ub.r. przekraczał 90%). Do końca br. wydatki na reklamy w Internecie wyniosą 312 mln USD.

W II kw. br. ok. 66% wartości całego rynku znalazło się w portfelach 10 firm. Wiodąca dwunastka odnotowała obroty, przekraczające 1 mln USD w ciągu kwartału. 50 firm zarobiło ponad 100 tys. USD Najwięcej na reklamach na WWW zarobił Netscape Communications - ponad 7,5 mln USD (w sumie w pierwszym półroczu br. 9,6 mln USD). Prawie 81% wszystkich reklam na WWW przejęły firmy, oferujące narzędzia wyszukiwawcze: Netscape, InfoSeek, Yahoo, Lycos i Excite. Poza Excite wszystkie zajęły miejsca w pierwszej dziesiątce. Oprócz nich, pozostałe główne miejsca przypadły CNET, ZDNet, Newspage i ESPNET Sports Zone, a więc przede wszystkim producentom serwisów informacyjnych.

W pierwszej dwudziestce znalazło się jeszcze kilka podmiotów, których węzły WWW oferują treści udostępniane głównie za pośrednictwem mediów tradycyjnych. Należą tu w kolejności malejących obrotów: Pathfinder, CNN Interactive, USA Today, Hot Wired, The Wall Street Journal Interactive i Playboy.

Na reklamę w Internecie najwięcej wydał Microsoft (2 mln USD ). Poza gigantem z Redmond, w czołówce znajdują się producenci narzędzi do nawigacji po !WWW. Pod względem treści reklam, te, dotyczące produktów i usług związanych z nowymi technologiami, w dalszym ciągu dominują w cyberprzestrzeni, ale na ogłoszeniodawców wyrobów konsumpcyjnych, nie związanych z komputerami przypadło 14% wydatków. Wśród firm spoza branży informatycznej najwyższe pozycje zajmują Toyota - 13 i Procter & Gamble- 17. Jedyną firmą oferującą treści informacyjne i rozrywkowe w tej dziesiątce jest CNET.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200