Nexia nie zając

Kowalski nie zamawia po prostu nexii - mówią informatycy w Daewoo Information Systems. On zamawia jedną, jedyną nexię, o takim a nie innym numerze podwozia, konkretnym silniku, kolorze tapicerki i lakierze nadwozia. Kowalski ma zatem prawo wiedzieć, czy jego niebieska nexia zeszła już z linii montażowej, kto odpowiedzialny jest za jej złożenie, kiedy zostanie dostarczona do magazynu i w jaki sposób trafi w jego ręce. Bo Kowalski zamówił jedną, jedyną nexię.

Kowalski nie zamawia po prostu nexii - mówią informatycy w Daewoo Information Systems. On zamawia jedną, jedyną nexię, o takim a nie innym numerze podwozia, konkretnym silniku, kolorze tapicerki i lakierze nadwozia. Kowalski ma zatem prawo wiedzieć, czy jego niebieska nexia zeszła już z linii montażowej, kto odpowiedzialny jest za jej złożenie, kiedy zostanie dostarczona do magazynu i w jaki sposób trafi w jego ręce. Bo Kowalski zamówił jedną, jedyną nexię.

"Witamy na placu budowy systemów informatycznych koncernu Daewoo w Polsce" - mówią informatycy z Daewoo Information Systems (DIS), spółki koreańskiego giganta, odpowiedzialnej za obsługę informatyczną wszystkich przedsiębiorstw Daewoo. Pierwszym projektem, który spółka realizuje w Polsce, jest komputerowa obsługa sprzedaży samochodów wyprodukowanych w fabrykach Daewoo Motors w Lublinie i Warszawie. System dystrybucji koreańskich samochodów w Polsce obejmuje dwie fabryki, pięć ośrodków regionalnych i 230 dealerów.

"Dawniej sprzedawało się poloneza, teraz sprzedaje się konkretnego poloneza, opatrzonego unikatowym, 17-znakowym numerem VIN (Vehicle Identification Number)" - wyjaśnia Krzysztof Fidura, odpowiedzialny w DIS za implementację oprogramowania. Jego spółka zakończyła właśnie wdrażanie systemu VTS (Vehicle Tracking System), umożliwiającego alokację konkretnego samochodu dla dealera. VIN jest podstawowym zbiorem danych wprowadzanym do systemu, który zawiera wszystkie istotne informacje o danym samochodzie.

Obecnie dealer składa faksem w Centrum Regionalnym zamówienie na konkretny samochód. Tam odbywa się jego alokacja, czyli wprowadzenie danych do komputera i jednoczesne przyporządkowanie zamówienia do dealera. "O samochody ludzie się biją" - zapewnia Grzegorz Nowaczewski, odpowiedzialny w DIS za systemy F/K. "W województwie katowickim zamówiono ok. 600 samochodów, a my możemy zaoferować im zaledwie kilka".

Do tej pory informatykom z DIS udało się skomputeryzować centrum sprzedaży Daewoo i ośrodki regionalne. W przyszłości każdy z dealerów będzie przesyłał zamówienie przez modem, a stamtąd trafiać będzie ono do przyfabrycznych magazynów. Wraz z alokacją samochodu dla dealera drukowana jest faktura pro forma. Wkrótce system księgowy autorstwa DIS będzie obsługiwał zarówno rozliczenia między fabryką i centrum sprzedaży, jak i poszczególnymi dealerami. "Księgowość jest u nas standardowa - tłumaczy Grzegorz Nowaczewski - tzw. wejścia i wyjścia na magazyn realizowane są automatycznie".

W Polsce Daewoo ma obecnie dwa centralne magazyny tzw. yardy - w Warszawie i Lublinie. W przyszłości ma ich powstać więcej, dlatego też już teraz przewidziano dla nich miejsce w systemie. Każda nexia odbierana jest z yardu przez przewoźnika, działającego na zlecenie dealera. System kontroluje wszystkie typowe operacje magazynowe, jak: przyjęcie lub wydanie zewnętrzne. Automatycznie generowane są także przewidziane w tych przypadkach druki.

"Opracowany przez brytyjską spółkę Kerridge system w architekturze klient-serwer jest dość elastyczny i spełnia większą część stawianych przez DIS wymagań" - twierdzi Michał Trojnara, inżynier systemowy. Podstawą programowania systemu jest własny język KCML. Jądro systemu osadzone jest na serwerach unixowych HP 9000. Dane na poziomie centrali i ośrodków regionalnych wprowadzane są przez terminale tekstowe Kerridge, których rolę spełniają produkowane przez koncern Daewoo komputery PC. Komunikacja między nimi odbywa się po protokole TCP.

"Najciekawsze jest jednak, to że mamy pierwszą w kraju sieć opartą na technologii Frame Relay" - twierdzi Kim Son-Gu, prezes DIS. Zarówno fabryki, jak i centralne ośrodki sprzedaży samochodów Daewoo wykorzystują strukturę telekomunikacyjną w postaci 64 Kb łącza Polpak-T Telekomunikacji Polskiej S.A. do tworzenia połączenia na bazie technologii Frame Relay. Pozostałością po tymczasowym rozwiązaniu jest łącze satelitarne do Kerridge w W. Brytanii. Jak tłumaczy Michał Trojnara, początkowo serwer systemu Kerridge miał znajdować się za granicą. Jednak ze względów komunikacyjnych zadecydowano, że system będzie zarządzany bezpośrednio z Polski, a specjaliści z W. Brytanii przez łącze dzierżawione 64 Kbps monitorują jedynie operacje przeprowadzane przez sieć DIS. Informatycy DIS nie są jednak bezkrytyczni w stosunku do usług oferowanych przez TP S.A. "Wystarczy przez dwie godziny nie mieć łączności z Lublinem z niewiadomych powodów, aby nie kochać TP S.A." - mówi Krzysztof Fidura. Maciej Sawicki, pracujący obecnie nad systemem marketingu centrum dodaje, iż "satelitarna łączność z Lublinem powstała ze względu na kłopoty z realizacją umowy z TP S.A". W chwili przerwania połączenia system satelitarny automatycznie przejmuje komunikację z fabryką w Lublinie, tak iż wszystkie awarie przechodzą niezauważalnie.

Na bazie informacji generowanych przez Kerridge informatycy DIS chcą także zbudować własny system informowania kierownictwa (MIS), który jeszcze w tym roku zostanie połączony z centralą Daewoo w Korei.

We wrześniu wszystkie stacje robocze ośrodków sprzedaży Daewoo będą miały dostęp do Internetu realizowany przez NASK, z którym podpisano już w tej sprawie umowę. Ze względów bezpieczeństwa w Warszawie zlokalizowana zostanie bramka, przez którą wychodzić będą wszystkie połączenia internetowe. DIS chce także dla swojego klienta, którym jest obecnie centrum sprzedaży Daewoo, wdrożyć system Lotus Notes. "Warto zauważyć, że stawiany przez nas system jest przygotowany pod uruchomienie intranetu, który ma w przyszłości realizować zamówienia dealerów" - twierdzi Grzegorz Nowaczewski. Obecnie spółka przygotowuje się do tworzenia własnych aplikacji i systemów 4GL na bazie Informixa lub Power Buildera.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200